KEMBARA KOTA KINABALU : UDANG KATA KOTA KINABALU : SEPT 2019

.

.

.

.

.

Sambil menyelam mestilah minum air kan …

🙂

Mari kita jalan-jalan sekitar Kota Kinabalu ni…

Tunjuk dekat Dak Kak Ngah tu peta ni..

Suka dia bila nampak peta yang banyak tempat-tempat menarik kat Sabah ni !

Maliau Basin dan Lembah danum tu nampak macam susah je tapi ..

.

.

.

.

Sumandak Sabah mana kau mau cari

Semua lawa-lawa pandai masak nasi

Muka cantik memang tida lari pandai

Lagi dari kaum lelaki

.

.

.

.

Mural-mural ni jumpa dekat tengah-tengah bandar tu

.

.

.

.

.

.

.

.

Ada spesis gajah yang hanya boleh dijumpai di Timur Sabah

Gajah Pygmy Borneo

.

.

.

.

Tinggi tinggi Gunung Kinabalu

Tinggi lagi sayang sama kamu

Biru biru hujung Kinabalu

Tengok dari jauh

Hati saya rindu

.

.

.

.

Mural-mural tu dekat Waterfront Todak ni

Marlin sebenarnya

Bukan Todak

.

.

.

.

Kalau gini Hakak setuju lagi

Tang sarang burung , kapal , sarang tempua .. Tu dah macam ehh.. Dah kenapa ?! Tiba-tiba ada pemandangan cantik kau kena jadi burung ?!

.

.

.

.

Sunset agak sendu petang tu

Gini je yang keluar

.

.

.

.

Walking distance je semua ni

Kalau nak ke Taman laut Tuanku Abdul Rahman tu , ambik bot dari jeti di Jesselton

.

.

.

.

Jom cari makan !

.

.

.

.

Banyak sangat gerai makan kat tepi laut tu

Semua hasil laut segar-segar !!

.

.

.

.

Ikan Merah dan Ikan Bayan , yang biru tu

.

.

.

.

 

Cantik-cantik ikannya !!

Nengok lah matanya !

Jernih !

.

.

.

.

Yang biru kuning , hijau biru , teal pink tu semua Ikan Bayan

.

.

.

.

Karangan laut pun besar-besar !!

.

.

.

.

Udangnya !!!!

.

.

.

.

Yang besor tu namanya Siput Kelapa

Kita orang dok tunjal-tunjal nak rasa lembik ke keras

Keras

Sebenarnya nak Siput Kelapa tu , tak nak makan , nak cengkerangnya je tapi

.

.

.

.

Kerang memang sedap

Tapi takut nak makan

Sebab selalunya cirit birit lepas makan kerang

.

.

.

.

Banyak juga siput-siput yang besar besar gitu

.

.

.

.

Jumpa ni

Lato

Sea grape

Green caviar

Satu pinggan RM 5

.

.

.

.

Dan agar-agar

Pun sepinggan RM 5

.

.

.

.

Beli sebab nak rasa

Dan nak ambik gambar 🙂

.

.

.

.

Lato ni boleh dimakan cicah dengan sambal belacan

Ok lah

Boleh terima lah rasanya

Meletup-letup dalam mulut

Makan lah secicah dua

.

.

.

.

Budak ni

Tak suka seafood

Allergik ketam

Rugi aaa duduk KK

.

.

.

.

Sib baik ada kepak ayam madu ni untuk dia

.

.

.

.

Dan …..

Penyeri untuk malam itu ..

Adalah ini !!!!

.

.

.

.

Mau tak terliur nengok ?!!

.

.

.

.

Cantik pulak kejadian lense kamera ni !!

.

.

.

.

Pilihan hati

.

.

.

.

Pilihan hati dia

Hahahhaaa..

Udang kara yang sama je tu

Masa kita orang dok posing dengan udang kara ni , ramai lah pulak puak -puak tourist dari Korea kot , yang ambik gambar kita orang :))

.

.

.

.

600 gram

RM 90 siap masak

Ok what …?

.

.

.

.

Dak kekenyangan , jom balik

Lalu Roundabout Todak tu balik

.

.

.

.

Malam bulan purnama

.

.

.

.

Ok

Sambung esok

🙂