HIDDEN GEMS OF BALI : #NOTMAINSTREAMBALI : TIRTA GANGGA

.

.

.

.

Ok

Kita teruskan lagi mencari Hidden Gems of Bali di timur Bali ni

Kita ke Tirta Gangga

Tirta Gangga – ‘ Air Sungai Gangga ‘

Di Karangasem . Dekat je dari Bukit Cinta dan Pura Lempuyang tadi tu

Ada gapura yang cantik . Bayaran masuk rasanya 40 000 Rupiah seorang

Masa sampai ni dah ramai orang

Perasanlah juga ramai puak-puak yang beratur dekat Pura Lempuyang tadi tu yang kat sini

.

.

.

.

Akan nampak kolam ini belah kanan ,,

Dengan pancutan air bertingkatnya . Dan patung-patung dewi-dewi mengawasi kolam . Dan bongkah-bongkah batu hexagon sebagai titian

.

.

.

.

Airnya adalah air dari gunung

Dari mata air di belah atas sana di bawah pohon beringin

Air yang bersih , jernih , sejuk  dan dianggap suci oleh penduduk sini

.

.

.

.

Airnya mengalir tanpa henti dari tingkat paling atsa ke kolam di belah-belah bawah

Digunakan dalam upacara-upacara di sini , juga dibuat untuk pemandian

Mata Air Rejasa nama punca airnya

.

.

.

.

Kolam di belah kanan ni yang ramai yang dok bergambar ..

Korang boleh meniti dari batu ke batu dakam kolam tu

Dari satu hujung ke hujung belah sana tu

.

.

.

.

Sambil bagi ikan kap ni makan !!

Ikan nya besar-besar !!!

Kelaparan aje !

Kita orang dah siap bawak makanan ikan dari KL  :))

Kalau nak beli ada je kat sini

5000 Rupiah satu plastik kecik .

Kecik je

Tak puas bagi ikan makan

.

.

.

.

Kalau kau tabur makanan tu tinggi-tinggi , boleh melompat ikan kap ni tau !

Berdebush debush dalam air

.

.

.

.

Kolam ni tak lah dalam sangat

Kalau jatuh lencun jugak tapi

.

.

.

.

Nampak macam aman damai je kan titian batu ni ….

.

.

.

.

Nampak macam tak ramai orang kan ….. ?

.

.

.

.

 

Hah !!

Hambik kau !

Ramai sebenarnya !

Semua nak bergambar atas titian batu tu

Korang boleh lalu , kalau ada minah-minah yang tak habiis-habis nak selpie kejap kembangkan kain , kejap angkat kaki , kejap tayang ketiak , korang mintak pass tru . Langkah batu dia orang itu untuk maju ke depan

Masa ni ada dua orang minah arab ni . Alalahi … Tak habis-habis bergambar .. Pose yang sama lak tu .. Menjengkilkan yakamat !

Kita orang ambik gambar seadanya .. Then lompat keluar . Tak habis satu circle . Rengsa . Ramai nho !! Dah lah dah mula melengas ketiak .. Matahari dah naik

.

.

.

.

Depan sikit dari kolam yang ada titian tu , ada kolam yang besar ni

Yang ni boleh mandi-manda dalam nya ..

.

.

.

.

Air mancur tu 11 tingkat , 10 meter tingginya

.

.

.

.

Tirta Gangga adalah sebuah tempat pemandian Raja Karangasem yang bernama Anak Agung Anglurah Ketut Karangasem, dibangun pada tahun 1948.

Pernah rosak akibat daripada gempa bumi dan dibangunkan semula

.

.

.

.

.

.

.

.

Bye Fish !

Hari ni kita orang balik Malaysia !

.

.

.

.

.

.

.

.

Getek sikit !

.

.

.

.

.

.

.

.

Hanuman rasanya ..

.

.

.

.

Tengah bercerita pasal kat atas sana tu ada rabbit rasanya ..

Ntah ..

Lupa ..

.

.

.

.

.

.

.

.

Canang sari baru diletak

.

.

.

.

Agamanya Hindu , berbudaya Indonesia

.

.

.

.

.

.

.

.

 

.

.

.

.

.

.

.

.

 

.

.

.

.

Tak luas sangat pun kat sini sebenarnya

Setengah jam cukup

.

.

.

.

Datang sini pun sebab nak bergambar dekat titian batu kat sana tu

.

.

.

.

Ya udah

Yok balik

.

.

.

.

Bye Sang Kaloi !

Eh ..

.

.

.

.

Balik ke pangkal jalan di selatan Bali

Dah pesan dekat Si Heriyanto . Kita orang nak keratan batang pokok Kemboja Bali

Dengar katanya Kemboja Bali , atau Frangipani Bali ni lain wanginya daripada yang di Malaysia

Hah ! Hambik kau !

Segenggam dua dahan kemboja di tarahmya !

Sib baik muat dalam beg Dak Azie lagi

Oleh sebab banyak masa lagi , jom aa kita habiskan masa dan duit dekat Joger Bali

.

.

.

.

Best Joger Bali ni

Macam-macam ada untuk ole-ole

Harga pun ok lah ..

.

.

.

.

Dalam Kamar Kecil pun dok ralit membaca benda-benda kat dinding dia !

.

.

.

.

Dilarang maling !

.

.

.

.

Pun tak jumpa baju batik Bali untuk cewek yang OK kat sini

XL sdia pun sipi-sipi je ngamnya..

.

.

.

.

.

.

.

.

Jom ke Bandara

.

.

.

.

Lawa Bandaranya

.

.

.

.

Will I come back to Bali ? For the third time ?

Yes !!

Tapi nak habiskan dua tiga hari di Nusa Penida , Nusa Ceninga , Nusa Lemongan je

Tak nak kat Pulau Bali ni

.

.

.

.

Dak Iyra dan Dak Azie naik MAS

Departure gate lain

.

.

.

.

Rahajeng Rawuh

Maknanya Selamat Datang

Kita orang naik Air Asia

Departure Gate F

Tak masuk dengan yang ramai-ramai ni

Untuk Air Asia je kot

Lengang je

Senang banget check in nya

Imigresen nya pun tak ada antrian

.

.

.

.

First time travel dengan Dr Singa

Puas kena perambat suruh cepat siap cepat solat

Muka ketat je pagi-pagi kena bebel

Lambat loading depa ni pagi-pagi

.

.

.

.

Mini me

Like looking in the mirror

Pe’el nya .. :))

.

.

.

.

Besar departurenya

Wifi nya macam biskut

Susah jugak nak mencari semua ahli tanpa wifi ni

.

.

.

.

Kalau nak ke Bali

Jangan datang masa Hari Nyepi ya..

Tak kemana kau nanti

Duduk hotel je..

.

.

.

.

Arak Bali

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Ada surau

.

.

.

.

Cari struktur tinggi tu

Surau dekat-dekat situ , tingkat satu

Dekat premium airline punya lounges

.

.

.

.

Ok

Hidden Gems of Bali done

Best !

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Advertisements