HIDDEN GEMS OF BALI : #NOTMAINSTREAMBALI : SAWAH PADI JATILUWIH

.

.

.

.

Dari Danau Buyan

Buyan ya

Bukan Boyan

Boyan tu lain.

Boyan / Bawean itu dekat dengan Surabaya

Saya ada darah Boyan .

Eh .. Tiba-tiba …

Dari Danau Buyan , turun balik ikut jalan tadi

Ingatkan nak singgah di Handara Gate ni

Cantik kalau bergambor kat gapura sini ..

Tapi ..

Panjang pulak antriannya !!! Dalam 20 orang beratur nak ngambik gambar

Kensel lah Geng eh !!

Macam malas pulak nar beratur

Cantik lah tapinya

Did I regret it ..? Nah ..

Life is too short . Just go with the flow

.

.

.

.

Kita orang nak ke Jatiluwih

Biasa-biasa punya orang akan ke Tegalallang

Kita bukan biasa-biasa . :))

Dekat je

Dalam sejam perjalanan dari Handara Gate tu

.

.

.

.

Abenda ada di Jatiluwih ni ?

.

.

.

.

Terletak di 700 meter dari paras laut

Udaranya nyaman dan bersih dan sejuk

.

.

.

.

Kebaya dan ikat pinggang adalah sinonim dengan wanita Bali

Ingin jugak nak beli kebayanya

Tapi gelak je lah bila nengok saiznya .. :))

Hatta yang XL juga pun kelakau XL nya !  🙂

.

.

.

.

Jangan terkejut ya ..

Jatiluwih dan sistem pengairannya , Subak telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai satu Warisan Budaya Dunia

.

.

.

.

Jom kita masuk dalam-dalam lagi ..

.

.

.

.

Gede tu saya paham – Besar

Apabendanya tempek tu ..?

.

.

.

.

Mari kita siasat ..

.

.

.

.

Oh ..

Dalam erti kata lain ..

Subak adalah organisasi kemasyarakatan yang khusus mengatur sistem pengairan sawah yang digunakan dalam cocok tanam padi di Bali, Indonesia. Subak ini biasanya memiliki pura yang dinamakan Pura Ulun Carik, atau Pura Bedugul, yang khusus dibangun oleh para petani dan diperuntukkan bagi dewi kemakmuran dan kesuburan dewi Sri.

Sistem pengairan ini diatur oleh seorang pemuka adat yang juga adalah seorang petani di Bali.

Tempek maknanya kelompok .

.

.

.

.

Ada 14 buah subak dan 11 buah kampung di Jatiluwih ini ..

Luas sangat kawasan sawah padi di Jatiluwih ini !

.

.

.

.

Masa sampai ni dah petang

Gambar tak berapa nak cun lah .

Yang cantik kat sini adalah tatkala matahari naik dan jatuh

.

.

.

.

Dan inilah sawahnya yang luas terbentang !!!!!!

Di pergunungan Watukaru / Batukaru

.

.

.

.

Sayang sikit lah masa ni padi baru nak ditanam semula

.

.

.

.

Masa ni rasa .. Hai lah .. Cantik benor lah tempat ni !!

.

.

.

.

Banyak jugak penginapan kat atas sana tu sebenarnya

Dan tempat makan

.

.

.

.

Make sure pakai busana yang bertentangan warnanya dengan latar belakang ya kalau ke sini ..

.

.

.

.

Bule-bule ni kan .. , tengah main air dekat parit tu ..

.

.

.

.

Sorang campak selipar dalam parit tu

Then sorang lagi kejar sampai dapat selipar , tu dari atas ke bawah aliran parit tu

.

.

.

.

Saya rasa itu adalah Gunung Batur

Masih aktif

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

Menurut arti kata, Subak diambil dari bahasa Bali yang memiliki arti sealiran. Dari sumbernya, air dialirkan ke dalam sistem irigasi yang mengarah ke sawah-sawah para petani.

.

.

.

.

Jom kita jalan-jalan kat batas sawah !

Peace yo ..

.

.

.

.

Suruh dia pergi dulu ..

Testing composition dulu ..

.

.

.

.

Dah bila sendiri posing mulalah tergaruk sana sini .. :))

.

.

.

.

Ko bayangkan kalau padi tengah menguning ..

Serius cantik Beb !

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

Nama Jatiluwih terdiri dari 2 suku kata yang digabungkan, yakni jati dan luwih. Kedua suku kata tersebut jika digabungkan mengandung makna “ sesuatu yang benar-benar indah”

So true !

.

.

.

.

Subak berasal dari kata seuwak, artinya sumber mata air atau irigasi, sehingga bisa airnya mengalir ke sini, mau dialirin ke sawah siapa, berapa dia dapat

.

.

.

.

Subak ini biasanya memiliki pura yang dinamakan Pura Ulun Carik, atau Pura Bedugul, yang khusus dibangun oleh para petani dan diperuntukkan bagi dewi kemakmuran dan kesuburan dewi Sri.

.

.

.

.

Bibit-bibit padi

.

.

.

.

Subak itu diketahui telah ada sejak abad ke-11 di Bali. Pengertiannya telah ditulis oleh Raja Klungkung dalam bukunya.

Subak itu berdiri berdasarkan Purano Raja Klungkung abad ke-11, Masehinya 1072

.

.

.

.

Tu bibit-bibit padinya di tapak semaian

.

.

.

.

“Find a group of people who challenge and inspire you; spend a lot of time with them, and it will change your life.”

.

.

.

.

 

.

.

.

.

“Travel makes one modest. You see what a tiny place you occupy in the world.”

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 “Earth and sky, woods and fields, lakes and rivers, the mountain and the sea, are excellent schoolmasters, and teach some of us more than what we could learn from books.”

Itu rasanya Gunung Batur

.

.

.

.

“Every day can be an adventure.”

.

.

.

.

Ada gerai berjualan

.

.

.

.

Kerepek macam kerepek bawang tu sedap sangat !

Tu ada jual macam-macam beras

Ada beras biasa, beras merah , beras camour-campur tu .

Beras merah : biasa ditanam pada bulan Januari, masa tanam sekitar 4 bulan.

Beras putih bali (mangsur) : biasa ditanam pada bulan Agustus, masa tanam sekitar 3 bulan.

.

.

.

.

Hasil panen beras merah lebih banyak dari beras putih bali karena dari setiap tangkai memiliki bulir padi yang banyak, selain itu harga dari beras merah lebih mahal dari jenis beras biasa

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

 

.

.

.

.

The world is a great mirror. It reflects back to you what you are

.

.

.

.

Green is the prime color of the world, and that from which its loveliness arises.

.

.

.

.

Jika ke sawah tidak berteman

Pulangnya sendiri jangan di nanti

Jika hidup tidak beriman

Bagaikan padi tidak berisi

 

.

.

.

.

Sawah Terasering Jatiluwih

Terraced paddy field

.

.

.

.

Kalau menghampiri musin panen , best boleh jalan-jalan dekat batas padi tu

Sebab batasnya kering

Dan kalau terpeleset pun , tak lah penuh lumpur kau nanti

 

.

.

.

.

Kawasan sawah padi terbesar di Bali

Tegallalang tu too touristy

Dah ada sarang burung , sarang burung tempua , I < heart > Tegallalang , Bali Swing

Kat sini setakat ni tak nampak lagi lah sarang-sarang burung dan segala bagai tu ..

 

.

.

.

.

.

.

Eh ..

Dah mula ada laaaa tumbuh benda-benda sarang burung bagai tu kat Jatiluwih ni !!

Haiyaaaa …

.

Tak nampak sangat pun para pesawah kat sini masa ni

Mungkin sebab dah petang kot ..

.

.

.

.

Kucing Jatiluwih ada lah ..

.

.

.

.

Kucing Jatiluwih yang bunting

.

.

.

.

Dekat sejam jugak lah kat sini

Oleh sebab lepas ni nak turun balik ke selatan Bali , moh lah kita gerak

Gong Jatiluwih ni tempat makan-makan

Tak masuk pun

Perut kenyang lagi ..

.

.

.

.

 

Advertisements