HIDDEN GEMS OF BALI : #NOTMAINSTREAM : DANAU TAMBLINGAN: DANAU BUYAN

.

.

.

.

Sambungan lagi perjalanan ke utara Bali dari Ubud

.

.

.

.

Dari Alas Harum kami nak ke Pura Ulun Danu Bratan

Ala …

Yang dekat belakang duti 20 000 Rupiah tu ..

.

.

.

.

Jauh jugak lah nak ke kawasan tu

Dekat dua jam

Tidoq je lah dalam kereta …

Sampai ke tepian danau tu Heriyanto kejut ..

Terpisat-pisat bangun

Nengok macam panas kat luar

Dan banyak kenderaan kat parkir ..

Dan nampak ramai berdedai-dedai turun dari kereta dan bas nak ke Pura tu

Macam malassss je nak turun

Tak payah lah eh geng !

Kita ke utara sikit lagi

.

.

.

.

Kita ke Danau Tamblingan

Tlaga Tamblingan  iku tlaga kaldhéra kang kapernah ing . Tlaga iki mapan ing èrèngé Gunung Lesung, kalebu ing Désa Munduk, Kacamatan Banjar. Tlaga iki salah siji saka telung tlaga kang mawujud saka kaldhéra kuna. Liyané ya iku Tlaga Buyan lan Tlaga Bratan. Tlaga Tamblingan kinubengan alas gung lan tilas-tilas arkéologi saka kabudayan Tamblingan abad ping 10. Tlaga lan padunungan sakiwa-tengené déning pamaréntah saenggon didhapuk dadi papan wisata agama lan direksa saka pangaribawa modhèren.

 

Orak faham gue ngomomg Jawa  ?

Lhoh ..

 Danu Tamblingan is a caldera lake . The lake is located at the foot of Mount Lesung in Munduk. The lake is one of the three lakes that formed inside an ancient caldera, the other lakes to the east of Lake Tamblingan are Lake Buyan and Lake Bratan.

.

.

.

.

Danau yang terbentuk dalam caldera purba terbentuk dari letusan gunung berapi dahulukala

Sekarang gunung berapinya sudah dorman

Cantik awak !!!

Walaupun panas sebab dah tengahari , tapi cuaca kat sini sejuk . Sebab di tanah tinggi

.

.

.

.

Nama persinggahan ini Wanagiri Hidden Hills

.

.

.

.

 

Satu port photography yang cantik banget!!

.

.

.

.

But there is a catch ..

Somebody found this spot

Build up few beautiful man made things kat sini ..

Bot ini .. Salah satu daripadanya ….

Kena bayar lah tapi kalau nak bergambar kat tempat dia ..

Tukang ambik gambar orang dia , pakai kamera kita ..

Seorang rasanya 100 000 Rupiah ..

.

.

.

.

But..

With view like this..

We dont mind !!

🙂

.

.

.

.

Aku geram betullah budak ni suka sangat buat muka bila ambik gambor !!

.

.

.

.

Kalau nak sewa baju gaun flowy-flowy pun ada ..

.

.

.

.

Ada yang tanya ..

Tak pakai harness ke ?

Hahahhahaa..

.

.

.

.

Naik je ye boyan ni

Tak boleh hayun-hayun ..

Siapa nak kutip kalau kau jatuh karang !

.

.

.

.

Jumpa seekor anak burung dalam sarang

.

.

.

.

Dua ekor pulak ..

Mana mak dia ntah ..

.

.

.

.

Ada ni ha …

Tengah main boyan

.

.

.

.

Sebenarnya tak gemor jugaklah port-port cantik gini di’conquer ‘ oleh segolongan untuk aktiviti berbayar gini

Tapi sebab gambar-gambarnya cantik-cantik belaka ..

Wadeheiii .. 🙂

.

.

.

.

Tiada sessi membawang

Cuma menghayati keindahan ciptaan Nya

.

.

.

.

Ada pun gambar yang senonoh budak ni ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Hhahahahahhaa..

Terjebak jua dengan sarang burung tempua !

.

.

.

.

Balik Malaysia

Bukak Google Map

Baru perasan …

Sebenarnya danau tu adalah Danau Buyan

Danau Tamblingan tu kat atas lagi ..

 

.

.

.

.

Sepatutnya kita orang nak main Bali Swing kat sini

Tapi dah ditutup tempatnya..

Tapi dah ditutup

Tu yang swing jugak dekat Alas Harum tu ..

Kalau kat sini lagi cantik weh !!!!!

.

.

.

.

Advertisements