KEMBARA MELAKA : RUMAH TRADISIONAL : DATARAN PAHLAWAN

.

.

.

.

Rumah ini

Rumah Tradisional paya Rumput

Sebelah Masbro Village tu aje

Langkah je keluar dari kawasan Masbro tu . Sebelah dia

.

.

.

.

Kepunyaan Encik Moh Sharif

.

.

.

.

Banyak rumah di Melaka yang diiktiraf Rumah Tradisional Melaka

Pernah pergi Galeri Penghulu Mat natar di Merlimau tu je

Ada lah nampak rumah-rumah lain kat tepi jalan tapi macam cuak lah nak berhenti nengok naik sebab masih berpenghuni ..

Ai is pemalu nak tanya -tanya

.

.

.

.

PERZIM

Perbadanan Muzium Melaka

.

.

.

.

Assalamualaikum…

Kami nak naik boleh ?

Tak ada pulak orang jawab salam ..

.

.

.

.

Pintu serambi tak berkunci ..

Jom naik je lah …

.

.

.

.

Tangga batu yang telah menyaksikan banyak sejarah keluarga Encik Moh Sharif

.

.

.

.

Ini dipanggil serambi ya kawan-kawan ..

.

.

.

.

Kalau orang lelaki datang bertandang , kat sini lah mereka duduk

Yang perempuannya akan pergi ke bahagian dapur

.

.

.

.

Tingkap di serambi rumah ini tai kerdaun

Ada rumah yang berserambi bertingkap bertutup , yang boleh dijadikan ruang tidur pada waktu malam untuk anak-anak lelaki ..

.

.

.

.

Biasanya jaman dulu , duduk bersila je kalau dijemput masuk ke serambi ni ..

.

.

.

.

Pintu antara serambi dan rumah ibu

.

.

.

.

Pintu ini berkunci ..

.

.

.

.

Jom lah turun balik …

.

.

.

.

.

.

.

.

Jom ke belakang rumah ..

.

.

.

.

Ada wakaf kecil di tepi rumah

.

.

.

.

Tiga ekor parakeet yang comel dalam sangkar tepi rumah

Masa saya kecik-kecik dulu Arwah Ayah ada bela burung ni

Menjadik pulak tu .. Sampai beranak pinak …

.

.

.

.

Sedang elok je nak bersuka ria nak ke belakang rumah , nampak ada selipar , motor  kat puntu belakang ..

Opss … masih berpenghuni rupa-rupanya rumah ini !!

Tak nampak pulak sesiapa yang keluar tapi ..

.

.

.

.

Buah pokok apa ntah ..

.

.

.

.

Check out pukul 12 ya di Masbro tu ..

Jom bersiap ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Last

Last ..

,

.

.

.

Dah alang-alang di Melaka ..

Pe kata kita ke Banda Hilir ….

Kalau dengan saya mesti lah panjang langkahnya ….

.

.

.

.

Budak ni tak pernah ke Kota A Famosa

Saya cerita kat dia

Dulu ada Kesultanan Melaka

Lepas tu Portugis datang .. Serang Melaka ..

Lepas tu Belanda pulak serang Portugis ..

Portugis jahat .. Kenapa Ibu pergi Portugal hari tu ..

🙂 … Tu cerita dulu .. Hundreds of years ago ..

.

.

.

.

Memang saja tayang gigi kuning dia …

.

.

.

.

Ambik gambar sebab tak sanggup nak membaca papan tanda ni di tengah rembang tengahari

.

.

.

.

Yang kita nampak tu bukan kota nya ya ..

Kota nya dah kena bedil

Yang tinggal hanyalah Pintu Gerbang Santiago namanya ..

.

.

.

.

V.O.C tak nampak kat mana ntah ..

Vereenigde Oostindische Compagnie . Syarikat Hindia Timur belanda

ANNO 1670 jumpa

Dekat arch tu ..

.

.

.

.

Istana Kesultanan Melaka [ replika ] ni pun dia tak pernah pergi ..

.

.

.

.

Bulu kening dah sama dah …

Trade mark Keluarga Singa tu ..

.

.

.

.

Dari Jepun / Korea kot ..

Punya lah banyak pose dia suruh kawan dia mabikkan gambar !

Skirt kembang , kuncup ..didi .. duduk.. ngiring … “))

Pasrah je kawan dia ngikut ..

.

.

.

.

Setiap kali saya datang sini mesti dok bayangkan mereka ni bergerak malam-malam ..

Di Balai Rong Seri ni ber-ekon sejuk

Kat tempat lain hangat berbahang ..

Dekat be;ah-belah koridor langsung tak ada ekon..

Kipas je..

Punyalah berbahang !!

.

.

.

.

Orang kata dalam dunia ni ada 7 orang yang muka serupa dengan kita ..

.

.

.

.

Serius nampak best buku-buku ni..

Lupa nak tanya dan beli masa nak balik ..

.

.

.

.

.

.

.

.

Lari dari kepanasan Dataran Pahlawan

Kita masuk ke mall

Cari ekon..

Jumpa kedai gegula mahal ..

.

.

.

.

Pernah nengok kat You Tube cara buat gegula ni..

Sungguh rumit ..!

.

.

.

.

Ok

Tamat lah cerita Kembara Melaka kami ..

Ciao ..

.

.

.

.

 

Advertisements