BANDAR MAHARANI , MUAR . BANDAR PELANCONGAN TERBERSIH ASEAN [ 1 ]

.

.

.

.

Bangga Beb !!!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Macamana nak tahu kalau dah sampai Muo ?

Bila mula nampak aerial TV tinggi-tinggi gini …

.

.

.

.

Bila nampak Jambatan Sultan Ismail ni …

Selamat Datang Ke Bandar Maharani , Bandar Diraja …

Jangan keliru ..

Muar daerahnya

Pusat pentadbirannya Bandar Maharani

.

.

.

.

Yang uniknya .. Deretan kedai-kedai di bando Muo warnanya sama aja sepanjang satu-satu jalan tu ..

Macam ni , semua kedai di Jalan Yahaya/ Jalan Maharani ni berwarna ungu cair

Di Jalan Abdullah yang selari dengannya semua kedainya berwarna kuning

Ini adalah idea daripada Almarhum Sultan Iskandar dulu .. Diteruskan hingga sekarang

Maka nya di setiap satu jalan di bando . kedai-kedainya akan sama je warnanya , sepanjang jalan itu ..

.

.

.

.

Menara Jam di tengah-tengah bando

.

.

.

.

Mural The Loving Sisters

Lukisan mural terbesar di Malaysia

Karya Julia Volchkova . Julia ni banyak jugak melukis mural di Georgetown , di Balik Pulau

.

.

.

.

Yang ni tak tahu siapa lukis …

.

.

.

.

Pit Stop biasa sebelum sampai rumah …

Cari Martabak Singapura dulu ..

 

.

.

.

.

Sedap ya amat !!

Tak sesedap yang dulu tapi masih sedap lah …

Kalau kat Lembah Klang ni tak jumpa lagi Martabak Singapura yang berasa yang seperti yang sepatutnya

Kalau orang luar datang order dan makan mesti tokojut ..

Yang biasa RM 8

Yang spesial RM 16

Besar lah tapi …

Martabak Singapura kita cicah dengan kuah sos cili cair .. Bukan dengan kari dan sebagainya ya .. Jangan pulak mintak kari , rendang , dalca kalau nak makan ni kat Muo …

Martabak .. Bukan Murtabak..

Anak saya ajar . Cikgu dia ajar …

.

.

.

.

Petang nya ..

Rasa macam tak sempat ..

Tapi pecut-pecut sempatkan jugak ..

Kita ke Pantai Leka , Parit Jawa ..

Kita nengok matahari jatuh …

.

.

.

.

Ngam-ngam sampai dan sempat cari port ..

Ramai jugak yang ambil angin petang kat sini ..

.

.

.

.

Jom ke hujung jeti !

.

.

.

.

Tempat uncle-uncle nelayan berehat , bersantai

.

.

.

.

Golden hour memang cun lightingnya ..

.

.

.

.

Ada je modelnya …

.

.

.

.

Depan sikit dari sini ada Medan Asam Pedas Parit Jawa

Sedap depa kata Asam Pedasnya ..

Saya sekali je makan kat situ . Ok lah .. Sedap .. Ada ikan mayong masak asam pedas dan sebagainya ..

Sedap lagi Ibu saya masak tapi ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bila lah agaknya PRU ya..

.

.

.

.

Pantai Leka ni tempat pendaratan , persinggahan Burung Botak

Migratory bird , dari Siberia , Russia , China , Canada

Melarikan diri daripada musim sejuk di utara ..

Sayangnya dah sangat sedikit Burung Botak [ Lesser Adjuntant , dipanggil gini kerana gaya berjalannya yang macam askar ]  di dunia ini

Dan sangat sedikit yang singgah di Pantai leka ni

Tak macam dulu .. Atas banyak faktor persekitaran ..

Boleh baca kat < sini >

.

.

.

.

Gambar Burung Botak yang berjaya saya ambik 4 tahun lepas ..

Sekarang dianggarkan hanya ada dalam 200 ekor sahaja yang dapat dikesan di Malaysia

Dan dalam 5000 ekor sahaja di seluruh duina

Spesis terancam ..

Kira rare jugak lah gambar ni …

.

.

.

.

 

Ada sorang mamat ni sebelah kita orang masa ni .

Siap dengan tripod , filter , shutter release segala bagai ..

Rasa kerinduan lah pulak nak menembak dengan segala benda tu.. Dah lama nho tak guna kamera hitam tu ..

.

.

.

.

.

.

.

.

Cobaan yang hampir menjadi ..

.

.

.

.

Dah ..

Jom balik !

Maghrib-maghrib ni banyak setan berkeliaran ..

Niat solat Jama’ ya dulu ..

Kita musafir .. Esok dah nak balik ..

.

.

.

.

Eh chop..

Pesal gambar Hakak tak ada …..?

Masa ni tengah ketawakan sorang budak tu dok melalak sebab selipar dia jatuh dalam selut kat bawah jeti tu ..

Dan tengah ‘ encourage ‘ seekor ikan belukang mengesot entah ke mana ntah …

.

.

.

.

Lepas golden hour akan menyusur pula blue hour ..

Kena capture at the right time .. Nanti nampak langit , awan semua biru ..

Kegemaran para fotografer

.

.

.

.

Dah..

Jom cari makan

Lapar ..

.

.

.

.

 

Kita ke Tanjong Emas

Tak tahu pulak ada event masa ni ..

Alhamdulillah dapat parkir .. Elok je lalu ada kereta nak keluar …

Ada Muar Art Festival ..

.

.

.

.

Tak ketahuan pun ada acara apa..

Just follow and join the crowd ..

.

.

.

.

2/3 tu adalah Bangsa Johor

1/3 asai Kedah ..

.

.

.

.

Bila saya post sana sini Muar bandar terbersih ..

Ada kawan tak percaya .. Dia kata kalau tandas awam bersih kat Muo baru dia boleh percaya ..

Beb .. Bersih lah tandas awam kat Muo .. Hakak jamin…

Masa event ni pun nampak bersih je .. tak de sampah sepah sana sini..

Dan eco friendly event ..

.

.

.

.

Malam masih muda …

Jom ke Parit Bunga

Dua orang tu merengek-rengek nampak sesuatu kat situ semalam dan nak pergi ..

.

.

.

.

Ni ha ..

Ada fun fare !!

Dah lama nho tak pergi fun fare mereka kata …

.

.

.

.

Baling gelung ke mulut botol ..

Yang ni tak menang apa-apa ..

.

.

.

.

Tangkap itik ..

Yang ni dapat lah menan kereta askar …

.

.

.

.

Baling dart

Pun dapat hadiah …

.

.

.

.

.

.

.

.

It was fun ..

Balik pensan …

 

 

Advertisements