RUMAH DEMANG ABDUL GHANI , MERLIMAU

.

.

.

.

Jom balik kampung !!

Budak Last kata .. Kesian Kak Iyra tak pernah sampai Muo .. ..

Maka nya kita bawak dia balik Muo !!

Sebelum tu kita singgah Meleymo dulu lah …

Orang Muo panggil Meleymo .. Alaa .. Merlimau laaa… Dekat sempadan Muo-Melaka tu ..

Kita ke Galeri Demang Abdul Ghani

Juga dipanggil Rumah Penghulu Mat Natar

Ikut je Gugel Map .. Sampailah nanti …

.

.

.

.

Rumah tanpa paku

Telah dijadikan Galeri Demang Abdul Ghani pada tahun 2011

Saya dah dua kali dah datang sini ni sebelum ni ..

Sebab suka rumah-rumah lama gini ..

.

.

.

.

Sebelum dan sesudah ekskavasi

Ibu saya ada cerita .. Masa dia mula-mula kerja dulu , ada sorang kawan dia , perempuan .. Duduk kat rumah ni dengan keluarga dia .. Sebelum ia diekskavasi lah kan… Tahun 70an dulu

.

.

.

.

Sekarang ada tiket masuk ke galeri

RM 3 je..

.

.

.

.

Manap Gopeng , Mahmud Kelantan , Pendek Pendekar .. gaya orang Melayu dulu-dulu [ dan sekarang pun ] memberi panggilan kepada kawan-kawan ..

.

.

.

.

3 ! isteri Demang Abdul Ghani …

.

.

.

.

Berhemah cara Melayu , berbincang cara Inggeris

.

.

.

.

Memang banyak hiasan dan binaan yang bermotifkan senibina China , dan Portugis dan Itali dan Islam

.

.

.

.

Senin tutup ya..

.

.

.

.

Di kira kanan tangga tu adalah kolah air sebenarnya . Sekarang tak bertakung air . Depa tanam rumput

Basuh kaki dulu sebelum masuk rumah ..

Motif ukiran dua ekor Eng Ling [ Naga  Emas ] kat bawah bumbung atas tangga batu ..

Rumah berbentuk rumah limas

.

.

.

.

Naik tangga . Bayor tiket kat penjaga Galeri kat anjong tu ..

.

.

.

.

Pelagi ..

Mesti dok update Instastori dia tu …

.

.

.

.

Cantik betul jubin-jubinnya

Azulej. Tile

Macam kat Portugal

.

.

.

.

Melaka negeri penuh budaya,
Khazanah bangsa tidak terkira,
Sejarah Melaka kebanggaan negara,
Warisan dunia sama dijaga

.

.

.

.

Cantik nho jubinnya !!

Jubin import ni tau ..

.

.

.

.

Motif nanas di tepian kolah membawa maksud limpahan nasib baik

Ong Lai ..

Ong , Ong … Lai ! Lai !

.

.

.

.

Bahagian serambi .

Ada kerusi-kerusi kayu sekelilingnya

Untuk keselesaan Orang-Orang Putih yang datang berbincang dengan Penghulu , yang semestinya tak reti nak duduk bersila

.

.

.

.

Ruang yang terbuka

Dan sistem pengudaraan pada dinding dan tingkap yang mudah mengalirkan udara

.

.

.

.

Sarat dengan ukiran di segenap ruang dinding di serambi

Bilah-bilah pada tingkap tu boleh di ‘adjust ‘ kan nak bagi angin masuk atau nak tutup terus malam-malam takut ada pulak yang menghendap

.

.

.

.

Pelamin ..

Di rumah ibu

Motif bunga dan naga

.

.

.

.

Jam macam ni , kena kunci selalu

Dah kunci , hayun pendulum tu , baru jarum dia mula gerak

.

.

.

.

Sebahagian pameran di dalam rumah ibu

.

.

.

.

Panglima Awang . Enrique Melaka

Melayu Pertama Mengelilingi Dunia

Ada artikel mengenainya di < sini >

.

.

.

.

Ibu di rumah ibu

.

.

.

.

Pembinaan rumah-rumah Melayu lama dimulaikan dengan mendirikan tiang seri

Biasanya ada tarikh khas dan juga upacara khas semasa memacakkan tiang seri ni

.

.

.

.

Ada satu bilik je di rumah ibu ni

Untuk Penghulu dan isteri

Jugak akan jadi bilik pengantin kalau ada kerja kawin

Habis tu , anak-anak yang lain tidur mana ?

.

.

.

.

Tengah pikir …

Sib baik lah korang lahir zaman sekarang …

.

.

.

.

Kalau lahir jaman dulu ..

Tu ha..

Kat loteng sana tu .. Naik tangga tu ..Yang perempuan kat loteng ..

Yang lelaki , tidur golek-golek ramai-ramai kat serambi ..

.

.

.

.

Masa datang dulu boleh naik hingga ke loteng ni..

.

.

.

.

Dari bilik tidur Penghulu memandang ke pelantar belakang dan ke dapur

.

.

.

.

.

.

.

.

Kena bukak kasut ye dalam rumah ni ..

.

.

.

.

Dari dapur memandang ke bahagian rumah ibu

.

.

.

.

Kita orang di pelantar

Tempat jemur-menjemur beras , ikan , pakaian

Ada telaga kecil

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Ruang dapur tempat mak-mak , anak-anak masak-masak

Tempat makcik-makcik bawang duduk masa kenduri-kendara

Ada juga loteng untuk anak-anak dara tidur

.

.

.

.

Anak dara siapa ntah yang ni …

.

.

.

.

Ruang dapur nya besar sebab selalu ada masak-memasak untuk jamuan , kenduri kendara

Maklumlah .. Rumah Penghulu

Mesti selalu ada keramaian

.

.

.

.

Tu batu giling ya anak-anak

Sebelah tu batu kisar

.

.

.

.

Eh ..

Macam best je tingkap-tingkap ni …

Jom test ..

.

.

.

.

.

.

.

.

Cut

Cut

Take 2 …

.

.

.

.

It was a fun yet an educational day..

Best …

.

.

.

.’

Jom bergambar dengan skemanya di sini …

Ini lah kosi-kosi khas untuk Mat Saleh Mat Saleh yang tak boleh duduk bersila tu …

.

.

.

.

Macam kat Lisbon !

.

.

.

.

Satu je kemoskilan ..

Tandas nya kat mana…

Tak nampak pun …

.

.

.

.

Ok?

Tak payah pikir nho tandas tu kat mana ….

Dah..

Jom balik kampung

Dah dekat dah ni…..

Advertisements