PORTUGAL ; AL GARB AL ANDALUS : DAY 2 : MAGICAL SINTRA [ II ] : MOORISH CASTLE AND CABO DA ROCA

.

.

.

.

.

Dari Quinta da Regaleira , kita orang ke Moorish castle

Naik Tuk Tuk Si Mariana tadi tu

Dari pintu masuk , jalan sikit , nampak papan tanda ni

Jangan tertipu dik ya ..

Kahkahkah  400 m !!?? jangan percaya !!

Bermeter meter jauh dari 400 meter tu !

.

.

.

.

Jalan yang lurus , jangan ikut jalan yang tidak benar

Eh .

Jalan dan jalan lagi …

.

.

.

.

Sempat skodeng orang kiss-kiss

Mak Pak mesti tak tahu depa dating kat sini ni..

Dah habis SPM ke ni ??!

.

.

.

.

Kawasan ni menghijau

Pokok-pokok besar-besar dan banyak bunga-bunga liar

.

.

.

.

Castelo Dos Muoros

Moorish castle

Satu tanda bahawa pernah adanya satu kerajaan dan penempatan Islam di Xintara ini

Lama dulu

Abad ke 9 Masihi

.

.

.

.

Silo

Tempat menyimpanan belakan makanan , selalunya bijirin

Di tapak rumah-rumah penduduk Islam di banjaran gunung ini

.

.

.

.

Sekitar tahun 1100 , Portugal masih di bawah pemerintahan Kerajaan Islam Moor

Kubu dan istana di gunung ini kerap direbut dan bertukar tangan diantara Raja Kristian di Sintra ini dengan pemerintah Islam

Kedudukan kubu ini di atas dua puncak bukit menjadikannya satu kubu pertahanan yang strategik dan menjadi rebutan

.

.

.

.

Kejatuhan Kerajaan Islam Moor menyaksikan kubu ini ditakluki oleh orang Kristian Portugal

Gereja kecil , pemakaman Kristian dijumpai mula didirikan di atas tapak penempatan yang terdahulu

.

.

.

.

Medieval Christian necropolis on top of old Islamic squarters

.

.

.

.

Atas kubur

Bawahnya rumah-rumah lama

.

.

.

.

.

.

.

.

Tahun berlalu

Kubu pertahanan ini kehilangan kepentingannya

Dan ditinggalkan

.

.

.

.

Dinding kubu masih kukuh di banyak tempat

.

.

.

.

Boleh je menjelajah sampai atas sana tapi kami udah capek !

Dan cuacanya panas !!

.

.

.

.

Ada lima menara tinjau gini

.

.

.

.

Struktur kubu yang masih berdiri tegap

Cakap kat Dak Iyra

Ko pergi atas sana

Akak kirim kamera

Kahkahkahh

Tak de nya dia mahu ..

Panas wehh !!

.

.

.

.

Nampak Lautan Atlantik dari sini

.

.

.

.

National Palace

.

.

.

.

Jumpa Puteri Sintra

Eh ..

.

.

.

.

Door of Betrayal

The small gate allowed a secret access to the exterior and also as a last resort, the escape

.

.

.

.

Ya

Tulisan Jawi di Portugal !

.

.

.

.

Ada berjualan

Ada pelukis inai

Mana gambarnya tak jumpa lah pulak …

.

.

.

.

Sim Ya Nun Ta Ro Alif

Unta

Eh ..

.

.

.

.

Warna-warna yang kontras

.

.

.

.

Tak beli tapi

.

.

.

.

Comelnya

Macam pelakon telenovela

.

.

.

.

.

.

.

.

Dah ..

Jom turun balik

.

.

.

.

.

.

.

.

Takat situ je kita orang sampai

.

.

.

.

Dah

Tiket dah habis guna

Kita balik ke bandar

Kali ni naik Tuk Tuk Marcus

Pesal Orang Portugis ni comel-comel dan hensem-hensem belaka ….?

.

.

.

.

Sebelum cakap babai-babai

Sempat ajar Marcus sesuatu ..

Heheheheee…

 

.

.

.

.

Marcus sempat tanyakan sekeliling macamana nak ke Cabo da Roca

Cape of Rock

Naik Bas 403

Dari town center

Maka kami pun naiklah …

Naik dan terus tertidur !!

Dalam 45 minit gitu sampai lah di Cabo Da Roca

Masa nak turun .. terdengar macam orang cakap Melayu !

‘ Cuaca sangat baik hari ini !! Selamat jalan ! ”

Eh !!

Tak sempat tanya apa-apa dia dah kata ..

” Saya dahulu tinggal di Indonesia ”

Alaaaaa … Pesallah tak cakap awal-awal .. Boleh borak-borak dalam bas tadi !

Eh .. Kan naik-naik je dah tertidor !! Sebab tu kot dia tak sempat tegur kita orang !!

Sangat rugi rasa tau!!!

Sampai di Cabo da Roca dah ..

.

.

.

.

Turun-turun bas je terus rasa sejuk sangat sebab angin dia kuat sangat!!!!

Sebab ini atas tebing tinggi

Menghadap laut Atlantik

Hamparan pokok Carpobrotus edulis penuh satu tebing tinggi ini

Daunnya yang ‘ succulent ‘ kuat bertahan daripada angin kencang di dini

.

.

.

.

Berjalan melawan angin kencang nak sampai ke hujung sana!

.

.

.

.

Ada satu rumah api di sini

Ada tebing yang cantik

Ada manusia-manusia hishhh degilnya yang nak jugak jalan ke arah sana dan sanggup melompat pagar

.

.

.

.

Apesal nak sangat ke sini ni ?

.

.

.

.

See..

Nampak?

Laut , rumah api , cliff tu ..

Cantik maaa.

Cuma mendung dah kat sini  masa ni

Kalau langit biru macam tadi .. peh …..

.

.

.

.

Macam Cliff of Moher lah pulak

Cliff of Moher ada kat tempat saya belajar kat sekolah orang puteh dulu tu

Omaigod .. Lamanya ‘ dulu ‘  tu ….

.

.

.

.

Nak sangat ke sini

Sebab ni…

Aqui … Onde a terra se acaba

E o mar comeca

.

Here

Where the land ends and the sea begins

The most western point of continental Europe

.

.

.

.

Ponta mais ocidental do continente europeu

.

.

.

.

Pokok-pokok kat sini memang jenis yang tahan lasak

Sejuk!

Berangin sangat kat sini !!

.

.

.

.

Dah terjerit jerit Hakak panggil dia masuk belah sini pagar balik!

Degil !!

Jom aa Kak !! Jauh dari tebing !! .. Diri kat sini je !! Dia kata ..

.

.

.

.

Ai is Pengawas Sekolah dulu

Darah mengikut undang-undang masih mengalir dalam badan

Ai is tak nak

Plus Ai is takut !! Tinggi tu !!

Ai is hulur tangan je ambik gambar ..

.

.

.

.

Hai Atlantik !!!

.

.

.

.

Akhirnya Ai is termakan jugak pujukan Si Dak Iyra tu ..

.

.

.

.

Kahkahkahhhh

Punya lah jauh dia diri dari tebing !!!

.

.

.

.

Sebenarnya , kat tebing ni banyak dak kecelakaan berlaku

Ada yang bunuh diri

Ada satu kejadian tu , Mak Pak ni tengah selpie kat tebing sana tu

Depa suruh anak-anak depa , kecik kecik je lagi , diri jauh-jauh.

Tiba-tiba , tengah selpie , hilang je ..

Jatuh ke bawah tebing tu .. Menjerit lah budak-budak tu !!

Punya lah horror dan trauma budak-budak tu sepanjang hayat kan?!

.

.

.

.

Tangan Hakak peygang pagar , satu lagi peygang kamera :))

Gayat weh ….

Angin kuat !!

.

.

.

.

See !!

.

.

.

.

Helloooo New York !!!!!

*  lambai kat Brad Pitt *

Eh …..

.

.

.

.

Alaaa..

Tak sempat nak tunggu matahari tu jatuh di ufuk Barat

Kena beredar dah …

Bas terakhir dari Cabo da Roca pukul 7:30 malam

Kalau terlepas , mati beku lah kau kat sini karang !!!

.

.

.

.

.

.

.

.

Ada perantin tengah photoshoot

Tak sejuk ke woiiiiii !!???

.

.

.

.

Beautiful rolling hills of Sintra

.

.

.

.

Ingat ya..

Bas 430 dari Sintra

Bas last 7:30 petang

.

.

.

.

Balik ke Lisbon naik Tren , Metro

Makan apa ek malam tu kita Iyra?

Tak ingat..

Masak bubur rasanya

Sebab sakit gusi ..

Dan meggi

Dan pensan sampai ke pagi …

.

.

.

.

Cabo da Roca dan Westlife

Kahkahkahh..

Bunya angin je yang dengar!!!

.

.

.

.

 

Advertisements