JAWA TIMUR : TIGA GUNUNG DUA BUKIT SATU DANAU SATU TAMAN BACA : [ 5 ] : BUKIT NOL , TANGGUL ASIH

.

.

.

.

Balik dari Bukit Tele Tubbies ,

Makan . Ibu Sri dan Ibu Suratin sebelah rumah masakkan

Mandi-mandi .. rehat .. terlelap lah jugak sekejap sementara nak tunggu pukul 3 tu ..

Sebelum buat perancangan trip ni , Agoes bilang , nanti kita camping di Bukit Nol ya !

Bukit Nol . Mana tu ?! Tak pernah dengar pun !

Agoes sudah bilang . Coba lihat gambar Bukit Nol di FB dia

.

.

.

.

.

.

.

.

Boleh lihat 360 derajat sekeliling !

Probolinggo di belah Timur

B29 , Semeru , Bromo , Batok , Bukit Cinta , Penajakan

SubhanAllah

Cantik nya !!!

.

.

.

.

Dan di You Tube

Bukit Nol juga dipanggil Bukit Tanggul Asih

.

.

.

.

Apa lagi !!

Melompat-lompat lah nak pergi !!

High light of the trip !!

Bukit Nol

Desa Tanggul Asih , Sapikerep , Sukapura, Probolinggo

2500m dari paras laut

360 derajat sekeliling

.

.

.

.

Kena naik ojek

2 jam perjalanan !

Hahahaaa… kalau tak nak adventure .. jangan ikut kami !!

Itu perjalanannya !

Melalui bukit bukau , lereng-lereng bukit , celah ladang , tepi rumah orang

 

.

.

.

.

Pak Kepala Desa sedang tolong mengatur kan ojek-ojek untuk kami .

Alaa .. Lupa nak tanya nama Pak Kepala Desa itu ..

Yang baju biru tu..

.

.

.

.

Sambil menunggu .. kita usik anak Pak Lurah !

Olivia namanya

Rasanya lah .. :))

.

.

.

.

Masuk kantor dan borak-borak dan minum Teh Gelas

.

.

.

.

Agoes dah kata..

‘ Kalau Kepala Desa tahu dan dia sendiri yang aturkan ojek tu semua , Kak Izat lihat lah nanti apa terjadi di atas sana ‘

‘ Kemungkinan besar makan minum kita tak payah risau ‘

.

.

.

.

Ojek yang paling laju yang hijau tu ..

.

.

.

.

Mula-mula dok sengeh-sengeh atas ojek atas jalan besar

Masuk jalan kampung .. pun ok lagi ..

Jalan makin menanjak !

Berbatu-batu ! Batu yang besar-besar dan bulat-bulat !

Gini ! Gambar kat bawah tu ..

Ini pun kira ok . Tak besar sangat batu-batunya

Batu-batu besar . Jalan berlubang-lubang . Dan menanjak

Memang gerun !

Hazab !!

10 km je …

Tapi 10 km yang jalannya menanjak dekat 45 derajat!!

Ini jalannya menghala ke bawah

.

.

.

.

Terberhenti di pertengahan jalan la pulak !

Tayar pancit !!

Kenalah Mas Harjo yang bawak ojek dengan saya tu turun balik bukit-bukit ni .

Tukar ojek lain

Dekat setengah jam jugak tunggu dia kat tepi jalan ni

Yang bestnya .. sampai nampak kabus tebal datang pelan-pelan menyeliputi kami !!

Keren !

Ada 3 km lagi hazab di depan !

Jalan yang makin menanjak dan makin teruk

Dan dah gelap

Punyalah banyak doa masa ni !!

Ini jalan menghala ke atas

.

.

.

.

Tiba-tiba berhenti depan satu rumah

Ingatkan dah sampai!

Rupa-rupanya tuan rumah dah roger-roger ojek-ojek yang kat depan ajak makan malam

Haaa… Betullah kata Agoes tadi tu kan

Lagi satu , kalau Kepala Kampung dah roger-roger anak-anak kampungnya , maka keselamatan dan perut :)) kita orang akan terjamin..

Berhenti di rumah Pak Budi dan Ibu Siti Ilmiah

Makan malam masik dan lauk yang panas-panas yang enak

.

.

Sampai di puncak bukit

Gotong royong pacak khemah

Pasang unggun api . Borak-borak

Budak-budak yang bawak ojek mula turun balik ke bawah

Tinggal lah beberapa orang kampung yang datang join kita orang borak-borak

Dah tak tahan mata dah satu baris , masuk khemah dulu

Terus lelap

Rupa-rupanya kata Dak Iyra . Lepas tu ada dekat 30 orang , orang kampung datang sedikit demi sedikit dengan motor

Berkumpul depan khemah , minum-minum kopi

Saya memang tak dengar apa dah . Tidor mati !

.

.

.

.

Masak kopi

Bakar kentang

Serious !! Kentangnya sedap! Fresh . Manis

.

.

.

.

Jam 4 pagi tepat alarm Dak Iyra bunyi ..

Hadoii !! Rasanya baru je lelap

Bergulung balik dalam sleeping bag sambil sorok fon dia agar tak dengar . Nak bukak mata nak offkan alarm rugi lak mata ! :))

Tiba-tiba dia jerit

Kak !! Cantik kak !!!

Apa lagi ..

Melompat lah keluar !

Pandang ke Timur

SubhanAllah ..

.

.

.

.

Saya dan Dak Iyra

.

.

.

.

Duduk je diam-diam dan pandang je ke belah Timur tu..

Indahnya ciptaan Mu

.

.

.

.

Kota Probolinggo di bawah sana tu

.

.

.

.

Projek men-time lapse kan matahari naik ..

.

.

.

.

Gambar-gambar adalah daripada Agoes

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bila dah terang baru lah nampak di mana kami sebenarnya !

Betul-betul di puncak Bukit Nol !!

.

.

.

.

Gambar yang mendatangkan kejelesan

Dia sorang ada gambar gini!!! :((

.

.

.

.

Cantik lak tu!

Nampak bulu mata lentik lagi!! :))

.

.

.

.

Pak Ngadiman

Atau juga dipanggil Pak Wirnangsih [ kot ]

Desa Wonokerto, Sukapura di bawah sana

Dulu saya menginap di Yoschi Hotel di bawah tu ..

.

.

.

.

Dari puncak bukit , Pak Wirnangsih ajak kami turun ke lereng bukit

Untuk pemandangan yang lagi luas!

SubhanAllah

Cantik sungguh !!

Ngadisari di bawah tu

Yang jauh tu di tepi tebing ialah Cemoro Lawang

Dari kiri

B29 , Semeru , Bromo , Batok , Bukit Cinta , Penajakan 1 dan 2

Sebaris

.

.

.

.

Mereka pandang je ..:)

.

.

.

.

Apa ?

Kebun bunga ?!

Tumbuh sendiri ?!

.

.

.

.

Tak..

Pak Wirnangsih ini yang menanamnya

Kebun bunga di atas awan katanya

,

,

,

,

Seriously ..

Rasa ‘ surreal ‘

Cantik !

Tak sangka ada taman bunga di sini !

.

.

.

.

Pak Wirnangsih membersihkan puncak bukit ini

Buat ‘terrace ‘

Dan tanam pelbagai bunga

.

.

.

.

Katanya untuk menarik lebih ramai wisatawan ke Bukit Nol ini ..

Nampak awan di belakng tu??!

.

.

.

.

Pak Wirnangsih berharap sangat kami dapat me-war-warkan keindahan Bukit Nol ini

Agar ramai lagi yang datang sini

.

.

.

.

Saya dan Dak Iyra borak-borak

Nanti kalau ramai yang datang sini , takut pulak rosak taman bunga ni .. takut sampah di sana sini .. dan sebagainya ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Tapi kiranya ramai yang datang ke sini , banyak yang boleh penduduk sini boleh tawarkan.

Mungkin homestay , khidmat ojek ke sini , makanan dan sebagainya

Mendatangkan sumber ekonomi kepada mereka …

.

.

.

.

Ada satu pondok warung

Nampak lereng bukit kat belakang tu ? Ada jalan motor yang kami lalu tu kat situ

.

.

.

.

Yup

Memang betul di atas awan !

.

.

.

Serene

Pristine

.

./

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Pak Wirnangsih ada ladang kentang

Kentang kuning , merah

Nama dia panjang

Kami panggil Pakcik Kentang je ..

.

.

.

.

Sigh

Cantik sangat !

.

.

.

.

.

.

.

.

Bangga dengan hasil usahanya ..

.

.

.

.

.

.

.

.

Boleh juga ke Penajakan tu dari sini.

Tak tahu lah berapa jam tapi!!

.

.

.

.

Adik-adik ojek dah sampai untuk bawa kami ke bawah

.

.

.

.

Sigh sekali lagi ..

.

.

.

.

Teringat di Punthuk Setumbu bila pemandangan bukit berlapis kabus gini

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Agoes

Terimakasih kerana menbawa kami ke sini !

.

.

.

.

Memang Kembara Dr Singa adalah lain dari yang lain !

Terjamin !!

.

.

.

.

Kaki terseliuh pun Pak Wirnangsih boleh urut !

.

.

.

.

Inilah antara adik dan ojeknya ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Ada orang tengah bersalin pakainan kat dalam tu ! 🙂

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Malam tadi tak lah sesejuk di Bukit Cinta tu

Mungkin kerana sedap tidur berhimpit-himpit dalam khemah yang hangat

.

.

.

.

Jom minum kopi dulu sebelum turun

.

.

.

.

Kopi sembur namanya

Kerana banyak serdak kopi yang terapung

Makanya disembur selepas diminum

.

.

.

.

Pak Wirnangsih beria-ia ajak kami ke rumah dia

Nak bagi bibit kentang , nanti balik Malaysia boleh tanam

Juga pesan kat kami , kalau datang lagi , bawa bibit kentang dari Malaysia ya …

.

.

.

.

Ngopi yok!

.

.

.

.

.

.

.

.

Sambil makan kentang bakar dan berunggun api

.

.

.

.

Jom kemas khemah !

Alaaa..

Dah nak balik ke??!!

.

.

.

.

Kalau maju Bukit Nol ini sebagai tempat wisata , kami berharap agar keasriannya terjaga..

.

.

.

.

Last sebelum turun ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Me and Agoes

.

.

.

.

Mas Hardjo yang bawak saya

.

.

.

.

Masa ni berhenti kejap untuk ambik bibit kentang

Tu yang dapat ambik gambar

Masa naik motor jangan beranilah nak ambik gambar ! Mau tercampak dalam gaung nanti !!

.

.

.

.

Gigih sungguh para petani kat sini bercucuk tanam di lereng gitu

Tanah gunung berapi memang subur

.

.

.

.

Berhenti lagi di rumah Pak Budi dan Ibu Siti Ilmiah

Sarap pulak.

Orang di sini memang begitu

Masyarakat Tengger ni … Kalau ada tetamu datang , mereka akan berikan yang terbaik yang mereka ada

Hahhahaaaaaaaa

Punyalah susah nak duduk dan baring kat bangku kecik tu!!

Seluar tiga lapis tu !! :))

.

.

.

.

Pak Budi yang budiman

Macam ada rupa seorang blogger lak dia ni ….

.

.

.

.

.

.

.

.

Capek !!

Ada 7 km lagi turun bukit !!

.

.

.

.

Allah

Sedapnya masakannya !!

Simple je tapi sedap !!

Dan fresh !

Moga dimurahkan rezeki Pak Budi sekeluarga

.

.

.

.

Ini kira jalan yang ok

Sebab ada rumah orang ..

.

.

.

.

.

.

.

.

Bye Bukit Nol

Bye Desa Tanggul Asih

Aku akan kangen sama kamuu !!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Boleh bertanyakan pada Agoessam [ cari di IG dan FB ] tentang trip ke Bukit Nol ini

Serius

Tempat yang paling cantik di Indonesia yang pernah saya pergi !!

.

.

.

.

Jom ke Bukit Nol !!

Bawak drone !!

Advertisements