JAWA TIMUR : TIGA GUNUNG DUA BUKIT SATU DANAU SATU TAMAN BACA : [ 4 ] : GUNUNG BROMO

.

.

.

.

Dari Bukit Cinta

Jom kita turun ke kaki Gunung Bromo dan Gunung Batok

Peta Taman Nasional Bromo Tengger Semeru

Kita tak pergi semua tempat lah tapi

Tapi nanti kita akan nengok Taman Nasional ini dari atas !! 🙂

.

.

.

.

Gunung Batok

Gunung berapi mati

Tahu tak ? Peribahasa melepaskan batok di tangga tu bukannya batuk ‘ uhuk-uhuk-haik-tuih’ tu

Batok adalah tempurung kelapa .

Batok di tangga adalah – melepaskan tempurung kelapa yang dijadikkan sebagai gayung untuk membasuh kaki di kaki tangga – , tidak memasukkannya kembali ke dalam buyung air yang menakung air untuk membasuh kaki itu .

Ada ceritanya tentang Gunung Batok ini .

Roro Anteng yang jatuh cinta pada Joko Seger dilamar oleh seorang perompak yang sakti dan bengis

Roro tidak mahu . Lantas mengatakan jikalau benar hendak memperisterikan dia , perlu dibuatkan untuknya satu lautan di tengah gunung dalam satu malam

Perompak itu ada kesaktian . Panggil back up – Dari makhluk halus sekitar gunung . Lalu ia menjadi satu raksasa yang besar dan menggunakan satu batok untuk mengeruk tanah di situ untuk menjadi laut

Roro udah panik . Lautan sudah hampir siap . Disuruhnya ayam-ayam berkokok menandakan matahari sudah naik , dan membakar tumpukan ilalang kering  agar kelihatan seperti fajar menyinsing . Perompak itu sedar dirinya kalah , dibaling batoknya

Jatuh telungkup

Menjadi Gunung Batok ini ..

Alkisahnya …

 

.

.

.

.

Jeep kami hijau

.

.

.

.

Jom sarap dulu !

Sarap bakso

.

.

.

.

Orang lain elok je duduk atas bangku kecik tu , sambil makan bakso

We cannot !

Mangkuknya panas sangat!!!!

Terpaksa tumpang letak mangkuk kat jeep !! :))

Sedap baksonya !!

.

.

.

.

Kuda saya tegap , dan hensem !

.

.

.

.

Jom ke Bromo !

.

.

.

.

Sewanya dalam Rp100 000 seekor kuda

Kudanya dituntun . Jangan risau .

Di tanah rata ok lah lagi . Boleh angkat-angkat tangan selpie dan ambik gambar

Oh ya . Gambar adalah dari kamera saya dan Dak Iyra

.

.

.

.

Sampai kat sini mulalah gabra

Tanah tak rata

.

.

.

.

Serius gerun masa kat sini

Masa turun lagi lah!

Berpeluh sejuk!

Dak Iyra nampak ada seekor kuda yang terpelecok jatuh , dengan penunggangnya!

Sebab ada ramai orang situ yang tengah betulkan laluan kuda , tambak tanah baru . Maka tanah tu agak ‘ loose’ . Maka depa jatuh..

.

.

.

.

Sampai ke kaki Bromo !

.

.

.

.

Tengah pikir ..

Nak naik ke tak

Naik , tak , naik , tak , naik , tak

:))

.

.

.

.

Kahkahkahhh..

Kirim kat Dak Iyra je lah gambar kawah Bromo !!

:))

.

.

.

.

.

.

.

.

Sentiasa aktif

Kali terakhir meletus adalah pada Novemner 2015

.

.

.

.

Kita berehat je lah kat bawah sementara tunggu depa naik dan turun ..

.

.

.

.

Edelweiss Jawa

Bunga Abadi

Kerana sangat tahan lama dan tidak rosak kecuali terkena air

Seabadinya cinta orang yang memberi bunga

Tak beli tapi

.

.

.

.

Anaphalis javanica

Tumbuhan terancam

Pokok yang akan menjadi pelopor tumbuhan pada tanah volkanik .

Akan menjadi pemula bagi hutan di tanah pergunungan , dan mencegah hakisan tanah

.

.

.

.

Memerlukan 13 tahun untuk mencapai 20 cm tingginya

Jika ramai yang memetik bunganya , bagaimana ia hendak membiak ..

.

.

.

.

Lama lah pulak menunggu Dak Iyra ni ..

Jom jalan-jalan di kaki gunung ni ..

.

.

.

.

Pura Luhur Poten di kejauhan

Penajakan di bukit di belakang tu yang ada tiang tu

.

.

.

.

.

.

.

.

Bukit Nol …………………………………………………………………………………………………………..bawah ni ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kali kedua di Bromo!

Kali ni sampai ke kaki Bromo

Saya di pin kuning itu ..

.

.

.

.

Tengah bergembira bergambar di lokasi pin kuning itu ..

.

.

.

.

Kalau masuk kali ke 3 , harus lah sampai ke kawah Bromo .?

.

.

.

.

Masa ni dah tak sejuk

Sebab matahari dah naik

.

.

.

.

Woiii !!

Udah-udah lah tu !!

Turun laaaa

.

.

.

.

Khas untuk Dak No 3 kat rumah tu ..

.

.

.

.

Fakta menarik

Itu kawah Bromo

.

.

.

.

Yang saya pijak ini pun kawah sebenarnya !

Bromo itu adalah di dalam kawah !

Tak paham?

.

.

.

.

Gambar dari Wikipedia

Itu semua kawah dari letusan gunung berapi purba Tengger

Kawahnya berdiameter 10 km !

Sekarang bayangkan gunung berapi purba itu !!

Dan betapa kuatnya letusan itu !

.

.

.

.

Dah ..

Udah lewat ini , kata Agoes

Nanti gak sempat rehat untuk malam nanti !!

Ada apa malam nanti !!

Tungguuuu ..

Kita ke Bukit TeleTubbies

Jauh jugak sebenarnya dari tempat parkir jeep tadi tu

Sampai tertidur lah ..

Di mana ada semut , di situ ada gula

Di mana ada wisatawan , adalah yang berjualan ..

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Kalau rajin boleh lah naik sampai ke atas sana .

.

.

.

.

.

.

.

.

Lereng kawah

Amazing

.

.

.

.

.

.

.

.

Kaum Tengger di sini juga digelar Koboi Bromo

Kerana kepandaian mereka membela dan menunggang kuda

.

.

.

.

Ada kemudahan tandas di kaki Bromo ini

Jangan risau

.

.

.

.

OK

Dah puas merayau di sini

Bye Daerah Rawan Kebakaran !!!! 🙂

.

.

.

.

Advertisements