JAWA TIMUR : TIGA GUNUNG DUA BUKIT SATU DANAU SATU TAMAN BACA : [ 6 ] : KOPI JAWA HOMESTAY DAN COFFEE TALK SURABAYA

.

.

.

.

.

Sepanjang kami di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru , kami tinggal di Kopi Jawa Homestay

Boleh booking di Air BnB , Agoessam yang bawa kami meng’ explore ‘ itu adalah tuan rumahnya ..

.

.

.

.

Terletak di Desa Sapikerep , Sukapura , Probolinggo

Ada kandang kambing sebelah rumah yang asyik lah panggil Dak Iyra .. eh .. :))

.

.

.

.

Hahhaaa..

Comel !!

.

.

.

.

Ada sayur leek keliling rumah !

.

.

.

.

Sedap masak sayur bening ni

.

.

.

.

Hydrangea hidup subur

Mahal ni sejambak kat KL ni !

.

.

.

.

Jalan menurun bukit di kiri rumah

.

.

.

.

Tangga yang tinggi dan curam yang hadoii sakit aa lutut kalau turun naik tangga ni bawak segala beg tu !

.

.

.

.

Maka nya saya bawak turun [ dan naik ] beg-beg dan segala turun ikut ‘ slope ‘ sebelah rumah tu.

.

.

.

.

Rumahnya luas

Tiga bilik

.

.

.

.

Jom kita merayau sekeliling Kopi Jawa Homestay ni !

.

.

.

.

Banyak kebun sayur!

.

.

.

.

Udara sejuk dan segar

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

4 keping gambar-gambar bawah ini bukan dari saya /iyra

.

.

.

.

.

.

.

.

Habis kebun-kebun wortel diredahnya!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Mak Sutinah sebelah rumah

.

.

.

.

Bu Sri dan Rio di rumah sebelah

.

.

.

.

Tengah nengok pokok

Pokok bunga mana yang nak dimintak dari Bu Sri

Ambik sepohon , kena ‘confiscate ‘ di bandara ! Hishhhh ….

.

.

.

.

Bersama jiran sebelah

Bu Sri , Bu Suratin

.

.

.

.

Jom ngopi !!

.

.

.

.

Seduhan cara V60

.

.

.

.

Kita balik ke Surabaya !!

Sampai dah kemalaman .. Dan kedainya memang tak dibuka pada hari Selasa

Tapi tak kira !!

Nak jugak ke kedai kopi Agoes!

Coffee Talk Surabaya

.

.

.

.

Masuk je .. nampak macam-macam kopi !!

Bestnya !!

.

.

.

.

Seorang yang berpandangan jauh dan kreatif

Hubungan baik dengan penduduk kampung dan petani kopi mengilhamkan cafe yang comel ini

Arabica dari Bromo-Tengger

Liberica dari Ranuagung

Robusta dari Ranuagung

.

.

.

.

Saya coba Coffee Cube

Sedap sangat !!

Mula-mula rasa lemak berkrim susu yang dingin , lama-kelamaan bila kiub itu cair mula terasa kepekatan kopinya .

.

.

.

.

Sebenarnya dah penat sangat masa ni.

Bak kata Agoes , mata sudah tinggal sebaris

Tapi Mr Barrista gagahkan diri juga untuk melayan tetamu :))

.

.

.

.

.

.

.

.

Kalau lagi lama lagi banyak lah kami try

Tapi semua udah capek !

.

.

.

.

Ada satu buku menarik!!

.

.

.

.

Tentang Kopi Jawa

Sejarah dan asal-usulnya

Rasa nak pinjam je bawak balik 🙂

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bunga kopi adalah wangi !

Saya baru tahu

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Nanti letak gambar kami di sini juga ya !!!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

We are glad to know him

And we are very privileged to be his friends

Thanks Agoes

.

.

.

.

Kahkahkahhhhh

Suka sangat rosakkan foto kan !!!!?? :))

.

.

.

.

Sari wedang ini pun sedap

Bagus untuk hangatkan badan

.

.

.

.

Kopi Jawa sedap ..

.

.

.

.

It was an amazing 4 days of adventure

Thanks friend

Advertisements