SUMATERA BARAT : ADBI HOMESTAY DAN LEMBAH HARAU : #PADANGBUKANHANYAADABUKITTINGGI [ 4 ]

.

.

.

.

Dari Pariangan dan Desa RaoRao , kami terus ke Lembah Harau

Dan semestinya ke Abdi Homestay di Lembah Harau

Sudah jatuh cinta pada Abdi Homestay

Dan Lembah Harau

Dan masakan Ibu Noni

Dan kebaikan Uda Iqbal

.

.

Sampai sini dah agak malam , dah gelap

Terus letak beg dalam kamar , sama dengan yang dulu

Dan siap-siap kan perut sebab dah lapar sangat!!

Masakan Ibu Noni sangatlah sedap !!!

  • nanti insert gambar makanan cilok dari orang lain nanti sebab kita adalah sangat malas nak ambik gambar makanan !!!

.

.

Malam adalah sejuk

Bergulung tidur

Tepuk-tepuk sebelah.. Eh .. Dak Ana tak ada

Rupa-rupanya dia menyahut cabaran untuk tidur kat loteng sorang-sorang !!!!

*tabik spring kat Dak Ana !! *

Ini lah pemandangan dari balkoni di loteng Dak Ana tu !!

Untung aaaaa bukak pintu nampak bukit dan kabus cantik !!

1

.

.

.

.

Jom mandi air bukit yang sejukkk tapi segarnya !!!!!

6

.

.

.

.

Sayang tapi

Air terjun kat belakang homestay tu kering !!!!!!

Musim kering kat Lembah Harau ni !!

5

.

.

.

.

Dak Ana tak puas hati sebab dah janji kat dia nak tidur nanti boleh dengar air terjun sepanjang malam ! Tak ada air terjun lah pulak tapi !!

Ni yang nak kena pergi lagi Abdi Homestay ni !!!!

Bagus tak alasan !!??

4

.

.

.

.

Uda Iqbal sedang membina satu lagi pondok

Yang besar , ada adjoining living room , ada banyak balkoni , sesuai untuk famili

Ni yang nak kena pergi lagi Abdi Homestay ni !!!!

Bagus tak satu lagi alasan !!?? :))

3

.

.

.

.

Daun betik

Boleh guna untuk empukkan daging

Boleh buat ubat Papase untuk cepatkan bengkak surut

2

.

.

.

.

Rasa damai dan nyaman dan best sangat duduk kat Abdi Homestay ni !!!!!

7

.

.

.

.

Dia yang fotogenik

Angle mana pun tetap manis bak gula stevia senyumannya …

Manis , tak bahaya , bak stevia ..

10

.

.

.

.

Adalah syok sangat lepak atas air sofa sejuk-sejuk ni ! Sementara tunggu semua ahli korum siap mandi

Encik Syed paling awal siap .. Habis satu Abdi Homestay dia rayau

9

.

.

.

.

Bukak fon , bukak buku Sherlock Holmes dalam telefon ..

Sambil makan Malkist sambil santai atas sofa angin ..

Heaven ..

8

.

.

.

.

Tu pondok Encik Syed

Ada shower dari buluh …

img_0031

.

.

.

.

Itu Gadis Pokok

img_0034

.

.

.

.

Depan Abdi Homestay

img_0037

.

.

.

.

Mana aia terjunnya !!???

Alaaaaa …

Bukit karst tu baru je terbakar beberapa bulan yang lepas.

Luas kawasan kebakarannya !!

Dua minggu lah jugak pihak bomba dan orang-orang kampung nak memadamkannya

Suspek utama adalah puntung rokok

img_0038

.

.

.

.

img_0039

.

.

.

.

Itu lah lotengnya.

Memang dok suruh Dak Ana tidur loteng sebab dia kata dia berani tidur sorang-sorang

Dah plan dah malam tu nak naik tidur sekali kat atas , sebab macam best je sebab tingkap dia terbukak dan angin malam masuk dengan sejuknya

Last-last .. tidur mati sampai ke Subuh !!

img_0041

.

.

.

.

Memang pesen dia kalau bergambar angle dari tepi ..kah ?

Angle Stevia

img_0042

.

.

.

.

Bunga Jambu Bol

img_0045

.

.

.

.

Kabus dah mula menghilang..

img_0046

.

.

.

.

Ayoh !

Bilang Uda Iqbal

Kita ke sawah !!

Yesss !!!

Berderet macam anak itik semua orang ikut Uda Iqbal ke sawah !!

img_0047

.

.

.

.

Padi pun tak berapa menjadi kata Ibu Noni sebab musim kering musim hujan dah tak menentu

img_0051

.

.

.

.

Jalan kejap , berenti , klik

Jalan sikit lagi , berenti lagi ..

img_0053

.

.

.

.

Uda Iqbal pun jenuh berenti-berenti tunggu puak-puak ni …

img_0054

.

.

.

.

Macam saccharin eh stevia jugak ….

img_0055

.

.

.

.

Susah jugak jalan atas batas sawah ni..

Sibuk nak ambik gambar lagi , nak imbang badan lagi ..

img_0057

.

.

.

.

Apakebendalahdakanabuektuuuu

img_0065

.

.

.

.

Memang potogenik dia nihhh..

🙂

img_0073

.

.

.

.

Serene ..

img_0076

.

.

.

.

Nampak ibu ni kat tengah sawah sana

img_0078

.

.

.

.

Tiba-tiba dah sampai kat depan mata

Punyalah cepat dia jalan !

img_0082
.

.

.

.

Encik Syed lambat sikit ikut rombongan itik pulang pagi kami ni …

img_0087

.

.

.

.

Cantik sungguh refleksinya !!

img_0088

.

.

.

.

Lai bana den tanam padi

Naneh juo ditanyo urang …

Lai bana den tanam budi..

 Ameh juo ditanyo urang.

img_0090

.

.

.

.

Hai Encik Syed!!

img_0096

.

.

.

.

Bunga semak warna kuning

img_0106

.

.

.

.

Itiak pulang pagi ..

img_0108

.

.

.

.

img_0120

.

.

.

.

img_0124

.

.

.

.

Pa’Unchu sibuk dengan lensa baru dia yang kita orang belikan dari Malaysia

Cantik-cantik gambar yang P’Unchu ambikkan ..

img_0127

.

.

.

.

Tempat best

Kawan-kawan best

s4-horzs2-horz

.

.

.

.

Sarapan pagi adalah Nassi Goreng Ibu Noni yang sangat sedap !!

Sampaikan ada ahli yang tambah dua pinggan sebab dah termimpi-mimpi sejak dari Malaysia lagi

17

.

.

.

.

Tiba-tiba ada dua orang makcik lalu kat situ

Bawak nanas merah

Kita orang dok ‘excited ‘ nengok nanas merah

Uda Iqbal siap kopekkan anak-anak nanas merah tu bagi kat kita orang

16

.

.

.

.

Tetapi …

Benih nanas tu tertinggal pulak dalam kereta !!!

15

.

.

.

.

Bule tu dari France

Minat sangat dengan air sofa tu

Dia kata dia tak pernah jumpa lagi benda tu kat kampung halaman dia

Tu yang sibuk dia nak ambik gambar air sofa tu

Last-last semua dok bergambar dengan dia dan benda kuning tu ..

img_6328

.

.

.

.

Ni sah kalau dia bangun je mesti tergolek jatuh ni !!

Kena berkerjasama betul-betul nak bangun ..

1

 

.

.

.

.

Dah ..

Jom jelajah Lembah Harau ni ..

Kalau menjerit kat Echo Point ni , jeritan itu akan dipantulkan keseluruh Lembah menjadi talun yang berekor-ekor ..

img_6326

.

.

.

.

Jom try test cuba..

Ok jugak gambar dari Pa’Unchu ni ..

2

.

.

.

.

 

Pandangan dari Lembah Echo Resort

Satu resort yang ok dekat sini

[ Suka Abdi Homestay lagi tapi ! ]

h11

.

.

.

.

h10

.

.

.

.

Banyak jenis penginapan dekat sini

Harga pun ok lah ..

h9

.

.

.

.

h8

.

.

.

.

Mencari Sarasah Aka Berayun

Air terjunnya kering tapi

Tak sampai hati nak ambik gambarnya

Makanya kita berhenti dekat konar yang ‘picturesque ‘ dulu tu lah ..

Sambil makan durian dan minun aia kelapa

h5

.

.

.

.

Peh..

Sedap !!

h4

.

.

.

.

Tapi sedih sangat masa nengok ke bawah sana tu ..

h1

.

.

.

.

Sebab dah tak cantik macam dulu

Dah tak ada sawah nya

Dah tak ada ‘ reflectionnya ‘

Dah kering

Dan ada pulak yang buat satu lapangan kat situ tu macam untuk naik kuda keliling padang tu !

Wadehek ….

Dulu dan sekarang ..

Tercemar sudah …

Kalau tak ada tempat ronda-ronda naik kuda tu pun tak apa

Just leave it green ..

Sedih aa
d-vert

.

.

.

.

Ok lah benda ni ..

Best !!

img_6329

.

.

.

.

Advertisements