SUMATERA BARAT : PARIANGAN , ANTARA DESA TERCANTIK DI DUNIA : #PADANGBUKANHANYAADABUKITTINGGI [ 2 ]

.

.

.

.

Hari ke 2

Dari Kota Padang , kita ke timur

Berhenti tepi jalan , sebab nampak durian ni

Eh .. tak ..Sebab nampak benda lain

Tu Gunung Marapi ..

Antara gunung yang paling aktif di Sumatera . Dah lebih 50 x meletus

~According to legend, the mountain is the site first settled by the Minangkabau people after their ship landed on the mountain when it was the size of an egg and surrounded by water.[2] There are large numbers of upright burial stones in the region which are oriented in the direction of the mountain, indicating its cultural significance.[3] ~

15

.

.

.

.

Durian Minangkabau adalah sedap !

[ Alaaa … derian mana-mana pun sedap kannn ..]

9

.

.

.

.

Cantik warna yang kontra

Biru Hijau

Eh

Orangnya pun cantik jugakkk ..

6

.

.

.

.

Ntah hapa ntah dia tak puas hati tu !!

:))

10

.

.

.

.

Berhenti sini sebab nampak sawah ni !!

Ini di Batipuh , Tanah Datar

Ha .. Sounds familiar ?

Kampung Hayati , dalam TKVDW

11

.

.

.

.

Jenguk ke bawah tebing

Nampak sawah bertingkek-tingkek ni kat sana!!

Cantiknyaaa !!

2

.

.

.

.

12

.

.

.

.

Tengah semua dok sibuk ktik ktak ktik ktak ambik gambar kat sebelah sebuah rumah ni

Tiba-tiba muncul pakcik tuan rumah tu ajak masuk ke dalam rumah , ajak naik ke tingkat atas

Untuk panorana yang ini !!

Cantik sangat !!!

180 darjah sawah padi luas terbentang!

8

.

.

.

.

Masa ni memang malas sangat nak keluarkan kamera dari dalam bonet kereta tu

Ambik guna fon aje ..

1

.

.

.

.

5

.

.

.

.

3

.

.

.

.

Err ..

Sebenarnya menyesal sikit laa sebab tak guna kamera besar tu !!

Menyesal kemudian tidak berguna beb!!

Hahahaaaaaa..

Padan muka aku ..
5

.

.

.

.

Proses mengeringkan padi di laman rumah

Nampak tak kat belakang makcik tu ..?

Yang merah jambu dua buah tu .

Tu kubur

Tak tahu lah kalau kubur betul di laman rumah atau pakcik rumah tu menjual kepok kubur ….

7

.

.

.

.

Kita nak ke sini sebenarnya !

Nagari Tuo Pariangan

Salah satu desa tercantik di dunia !

Baca kat sini !
img_9962

.

.

.

.

Hah ! ..

Pegi ambik teh kawa tu secangkir

Mari baca pasal Pariangan ni …

~ Ya, Pariangan memang punya cerita yang menarik. Dikabarkan, Pariangan sebagai asal-muasal masyarakat Minangkabau itu sendiri yang artinya Pariangan menjadi nagari tertua di Ranah Minang. Masyarakat Minang mempercayai bahwa nenek moyang mereka berasal dari Puncak Gunung Marapi dimana dahulunya puncak gunung tersebut merupakan daratan sedangkan daerah lain masih berupa air lautan. Dalam banyak waktu, barulah ketika air mulai surut, masyarakat membuat permukiman di sekitar puncak gunung dan Pariangan menjadi Nagari Pertama yang dibuka. Itulah kenapa Pariangan juga hingga sekarang masih disebut sebagai Nagari Tuo atau Desa Tua. Hal ini juga menjadikan kepercayaan bahwa Pariangan lah cikal bakal sistem kemasyarakatan Nagari yang digunakan di Ranah Minang.~

Dari sini

tk1

.

.

.

.

Kita rehat dulu kejap kat tepi sawah ni

Minum teh .. Makan jajan .

Teh dari daun kopi

Teh kawa

Ok lah rasanya ..

tk2.

.

.

.

Nengok je karupuak belado ni

Tak makan tapi

Jadik model gambo je

tk4

.

.

.

.

Luhak tu maknanya macam daerah lah

Daerah yang lama
tk3

.

.

.

.

Cantik sungguh pemandangan dari bukit-bukit di Pariangan ni …

img_9939

.

.

.

.

Pandang mana-mana pun cantik lah ..

img_9940

.

.

.

.

img_9943

.

.

.

.

Maka mereka pun mengeluarkan segala alatan menembak yang ada

img_9945

.

.

.

.

img_9947

.

.

.

.

img_9948

.

.

.

.

Cantik comel makcik ni bershawl lilit

Balik dari kenduri kot

Takkan comel-comel gini turun ke bendang …

Dok tabur baja kot ke sawah ..

img_9949

.

.

.

.

Bajak sawah guna kobau

img_9951

.

.

.

.

img_9953

.

.

.

.

·
Padi manguniang masak di sawah….
Mancik bamain di ateh bilah….
Hiduik la paniang dek banyak mangalah….
Karano uda nan banyak tingkah…

img_9957

.

.

.

.

Ok jom..

Kita masuk pulak ke kawasan desanya !

img_9961

.

.

.

.

img_9962

.

.

.

.

Ha tu dia !!

Banyaknya tempat wisatanya !!

Yang sawah padi tadi namanya Padang Tajak kot ..

img_9963

.

.

.

.

Ada dua pintu rumah gadang atap bagonjong ni

Biasanya satu pintu

img_9958

.

.

.

.

img_9959

.

.

.

.

~ Rangek Tujuah simbol laki-laki di Desa Pariangan karena sangat jarang bagi laki-laki untuk mandi di rumah dan pemandian ini bisa dikatakan identity sosial dalam bermasyarakat ~

Dari sini

Rangek Tujuah , kerana ada tujuh tempat pemandian di sini

Airnya panas . Panas yang panas lah jugak .

Menggeletik jugaklah masa nak ambik wudhu’

Kalau cebok macamanalah agak nya.. :))

Ada pancuran yang airnya sejuk dan ada yang sedang-sedang tapi.

img_9968

.

.

.

.

Lelaki sahaja boleh masuk kat sini

Perempuan kat belah lain

img_9967

.

.

.

.

“Elok tapian dek nan Mudo,

Elok nagari dek Panghulu,

Elok musajik dek Tuanku,

Elok rumah dek Bundo Kanduang

(Baiknya tepian kerana yang Muda, Baiknya negeri kerana Penghulu, Baiknya masjid kerana Ulama, Baiknya rumah tangga kerana Ibu).

img_9969

.

.

.

.

Tempat mandi dan bilik air perempuan kat belakang rumah tu

Tak ambik gambar

Sebab sibuk !

Sibuk dok ketawa guling-guling!!!

Semua ahli dah nak terkencing dah masa kat sini .. Masuklah dalam kawasan toilet tu

Dahlah dalam tu suram sangat … Dinding berlumut-lumut gitu .. Berwap-wap

Dah mula mula memandang bertiga orang ..

Ada pancuran-pancuran air panas untuk berwudhu’

Masuk dalam lagi dalam kekelaman

Tempat buang air nya ..

Ada dinding-dinding paras pinggang . Ada alas batu untuk mencangkung . Bawah tu ada laluan air yang airnya mengalir deras. Note perkataan deras itu ya ..

Ada pancuran air non-stop dari belah dinding

Kita pandang GB ,Gb pandang DakAna, Dak Ana pandang kita. Dan kemudiannya bertukar-tukar pandangan ..

Dan kemudiannya ketawa sampai sakit perut !!

Camna lahhh nak kencing kat sini ni !!!

Masuklah seorang makcik..

Terus angkat kain… Cangkung ..Dan meneruskan kehendak alam gitu .. Apa yang jatuh akan dialirkan oleh air yang deras itu ..

OHHhhhhhhhhmaigodddd  !!!!

Kahkahkahhhhh !!

Terus serta merta pundi kencing den mengembang dan masih boleh bertahan lagi buat sejam dua !!

Tak sanggup nak kencing di tempat separuh terbuka gitu !!

Bayangkan kalau kita tiga orang dok mencangkung .. Lepas tu siapa bangun dulu mesti yang belakang dia nanti nampak !! Kalau pakai kain

batik oklah .. Tak lah nampak sangat .. Ni semua pakai jeans ! Kahkahkahhhhh !!

[ Sebab tempat tu menghadap gitu ..}

Tidakkkkk !! Terus tahan kencing dan keluar

Dak GB dan Dak Ana tetap meneruskan projek masing-masing … kahkahkahhh.. macamanalah agaknya depa dua orang tu !!

img_9971

.

.

.

.

Masjid Al Ishlah

Masjid tertua di Minangkabau

Ishlah bererti damai

img_9970

.

.

.

.

“Adat basandi Syarak, Syarak basandi Kitabullah, Syarak Mangato, Adat Mamakai”,

img_9972

.

.

.

.

Bahagian dalam masjid

m4

.

.

.

.

Tenang sungguh kat dalam ni ..

m2

.

.

.

.

m1

.

.

.

.

img_9974

.

.

.

.

Jom jelajah desa ni !!

img_9975

.

.

.

.

img_9977

.

.

.

.

Panjat bukit sikit untuk pemandangan yang ini ..

img_9978

.

.

.

.

img_9979

.

.

.

.

img_9980

.

.

.

.

img_9982

.

.

.

.

Kita orang tengah berhenti nengok bangunan tu.

Tulis kat situ ‘ Kolam Renang Perempuan ‘

Tengah dok wonder mana kolam renangnya…

img_6270

.

.

img_9983

.

.

.

.

img_9984

.

.

.

.

img_9985

.

.

.

.

Prasasti adalah piagam atau dokumen yang ditulis pada bahan yang keras dan tahan lama.

Kita tak lah pulak jenguk apa ada tertulis kat dalam prasasti tu ..

img_9987

.

.

.

.

Serius cantik Pariangan ni ..

img_9989

.

.

.

.

Kalau ada homestay kat sini …

Mesti ramai yang datang ..

img_9991

.

.

.

.

img_9992

.

.

.

.

img_9995

.

.

.

.

Banyak lagi sebenarnya tempat-tempat menariknya..

Sempat pergi dua je

Tu pun dah cukup terhibur dah ..

img_9997

.

.

.

.

‘ Yang haram mengejar yang haram ..’

Anjing dibela untuk menjaga tanaman , ladang dari gangguan , selalunya babi hutan

img_9998

.

.

.

.

Kita orang selalu wonder ..

Berapa kali sehari mereka kena sertu sebab pegang anjing ….

Kalau kering sama kering tak apa ..?

img_0013

.

.

.

.

Sempat jugaklah selpie oleh pakar selpie kami …

paselfie

.

.

.

.

Dah ..

Jom balik ..

Jauh lagi nak pergi ni …

img_0006

.

.

.

.

Apa ntah depa pandang dengan penuh kemoskilan tu …

img_0010

.

.

.

.

Jom cepat weh ..

Jom cari toilet !

Den dah nak tokonciang ni !!

img_0007

.

.

.

.

img_0008

.

.

.

.

img_0014

.

.

.

.

Selamat tinggal Pariangan …

papano

.

.

.

.

Advertisements