LUTUNG BUKIT MALAWATI , KUALA SELANGOR

 

.

.

.

.

Next .. Dari sawah di Sekinchan..

Kita makan cendol derian dulu !!!!

Rare ni dia mintak nak makan cendol !

Spesis ni memang tak nak cuba benda-benda gini ..

img_3512-1

.

.

.

.

Kita orang ke Bukit Malawati.

Tiket untuk naik tram ke puncak bukit + GST  rm 5.30 untuk dewasa

Tunggu sekejap .. Datang lah tram tu nanti

Tak payah rebut-rebut ..

img_8951

.

.

.

.

Kalau tak naik naik tram pun boleh.

Jalan je

Tak jauh dan tak tinggi sangat pun Bukit Malawati ni ..
img_8952

.

.

.

.

Nampak dah mereka !!

Kalau nak datang sini

Nak bagi makan kat mereka.

Boleh lah siap-siap beli kacang panjang – jangan potong pendek tapi ..

Keledek potong kepingan nipis-nipis

Pisang – muda pun bantai aa

Apa-apa buah pun ok

Ada jugak orang berjualan kat atas tu kalau nak belu

Jualan untuk mereka dan untuk kita..

img_8956

.

.

.

.

Kalau jalan kaki boleh berhenti baca-baca tu ..

img_8957

.

.

.

.

Tram dia cantik , warna warni !

img_8960

.

.

.

.

Dah sampai ke puncak

Ala .. Dalam lima minit je ..

Ada Baitul Hilal . Untuk nengok anak bulan Ramadhan dan Syawal

img_8961

.

.

.

.

Ada Rumah Api Kuala Selangor

1907 siap dibina

Lampunya boleh memancar hingga ke kejauhan 56 km

img_8962

.

.

.

.

Inilah tramnya

Ada dua gerabak .

Tram ini hanya ada pada hujung minggu dan cuti

Hari-hari biasa dan selepas pukul 6:30 pada hujung minggu dan cuti boleh bawak kereta naik ke atas tu

img_8963

.

.

.

.

Saya siap-siap pegang gauze

Saya kepit kepala dia

Saya kepit gigi dia

Goyang-goyang dan cabut .

Done ! 2 minit .

img_8965

.

.

.

.

Dari sini , boleh nampak Selat Melaka , juga sekeliling Kuala Selangor ini.

img_8969

.

.

.

.

Datang pagi-pagi sini

Kalau tak , melengas..

Dan pakai ‘ insect repellent ‘ nyamuk dia ganas!

Habis bintat-bintat badan !

img_8972

.

.

.

.

Panas weh !!

img_3552

.

.

.

.

Ini lah yang kami cari !

Lutung / Lotong

Silvery Lutung / Silvered Leaf Monkey / Silvery Langur

Sebab hujung bulu dia tu keputih-putihan .. Nampak macam ‘ silver ‘

img_8975

.

.

.

.

Lutung ni baik

Tak ganas

Gentle je mintak makanan

Beza denga kera / macaque

Tu spesis kejar dan kekah orang

img_8983

.

.

.

.

Dah siap-siap bawak sayur dan buah dari rumah ..

Bukak beg ..

Datang lah mereka memeriksa ..

img_8988

.

.

.

.

Kau berani bagi dia buat gitu ??!

:))

img_8989

.

.

.

.

Dan gini !??

Hakak berani !

img_3593

.

.

.

.

Depa takkan rampas

Ambik pun pelan-pelan je ..

img_8990

.

.

.

.

img_8991

.

.

.

.

Udah lah tu …

Nak manja-manja sangat lak …

img_8992

.

.

.

.

Dak Iyra menahan resah di hati ..

img_9003

.

.

.

.

Akhirnya berani !!

Kehkehkehhh !!

img_9004

.

.

.

.

Siap mintak sikit lagi tu!!

img_9009

.

.

.

.

Nak sikit boleh ??!

img_3624-1

.

.

.

.

Apa ??!!

Tadi kan dah makan cendol derian !!?

Tak cukup ??!

img_3629-1

.

.

.

.

Ada misai putih

img_9022

.

.

.

.

Ceme sebelah

Makan pisang

img_9023

.

.

.

.

Mmm..

Sedapnya  pisang tadi ..

Ada lagi ?

img_9032

.

.

.

.

Misi di bukit ini ialah untuk pakai Canon 40mm , sahaja.

Jangan tukar-tukar lens ..

img_9037

.

.

.

.

Dalam hati dap dup dap dup tu !!

img_9043

.

.

.

.

img_9046

.

.

.

.

Cantik bokeh 40 mm ni..

img_9049

.

.

.

.

Sangaplak dia ..

[ Tolonglah jangan pandai-pandai rosakkan perkataan ‘ sangap ‘ itu !! ]

Sangap ialah menguap

Kami orang Johor memang cakap sangap untuk menguap .

Dalam Kamus DBP pun itulah maksudnya ..

Bongok paham?! Bongok lah kalau sangap tu kau maksudkan lain…

img_9051

.

.

.

.

img_9058

.

.

.

.

Yang ni cemeh

Kesian ..

img_9066

.

.

.

.

Takut lak nengok mata dia macam tu ..

img_9091

.

.

.

.

Anak depa memang warna jingga gini ..

Dah besar nanti baru berubah warna ..

img_9073

.

.

.

.

Macam anak angkat lak ..

img_9076

.

.

.

.

Menenen jap kah ?

img_9078

.

.

.

.

Comel lah kau !!!

img_9082

.

.

.

.

Rasa nak ambik je picit-picit ..

Eh ..

img_9083

.

.

.

.

img_9086

.

.

.

.

img_9087

.

.

.

.

Heheheee…

Berjaya !!

Satu gambar yang best !!

img_9100

.

.

.

.

img_9103

.

.

.

.

Ada Muzium Sejarah Daerah Kuala Selangor kat atas ni

Masuk kejap menyejukkan diri

img_9106

.

.

.

.

Ada satu lagi muzium

Muzium Permainan Tradisional

Tak pernah nampak bukak dah tiga empat kali saya naik atas ni ..

img_9107

.

.

.

.

img_9110

.

.

.

.

Misi camouflage berjaya !

img_9116

.

.

.

.

img_9122

.

.

.

.

Ada banyak lagi tempat bersejarah kat atas ni

Ada Makam Diraja

Ada Batu Hampar . Tempat pemenggalan kepala penderhaka

Ada Telaga Tujuh

Ada Meriam Penggawa . Meriam yang dikatakan boleh meletup sendiri pabila ada kecelakaan yang akan melanda Kesultanan Selangor

Semua tu mingkin lain kali boleh kami cari ..

Jom balik !

Dah melengas ni !

img_9125

.

.

.

.

Nak turun , boleh tunggu tram kat atas sana tu

img_9128

.

.

.

.

Atau jalan je ke bawah bukit ..

Nyaman ..

Dak Iyra dan Rakan Sebaya ..

img_9130

.

.

.

.

Advertisements