LOMBOK – SUMBAWA [ 6 ] : LAIN DARI YANG LAIN : PERTARUNGAN LERENG RINJANI 2016

.

.

.

.

.

.

.

.

Ini dia rezeki terpijak kita orang !

21 Oktober 2016

Datang sini boleh pulak semasa Pertarungan Lereng Rinjani ni berlangsung !

Terus ubah itinerari !

Event ini berlaku hanya setahun sekali !

Mestilah kena pergi !!

Dua Kabupaten akan bertarung hari ini

Dari Semoyang , Lombok Tengah melawan Kayangan dari Lombok Utara

_mg_8405

.

.

.

.

Gelanggang betul-betul menghadap Bukit Pergasingan itu !

Pertandingannya dipanggil Peresean , oleh masyarakat Suku Sasak Lombok

Pertarungan antara dua lelaki sasa

Sebenarnya adalah satu cabang seni tari masyarakat Sasak

_mg_8407

.

.

.

.

Semua teruja nak menontonnya!

Beli tiket celah tembok

Rp 17ooo seorang

Ayuh ! Ayuh ! Kata Erni

Suruh kita orang cepat masuk padang

_mg_8406

.

.

.

.

Rupa-rupanya kita orang dikira sebagai tamu!

Dapat duduk di pentas khas !

Kat sini !

img_8658

.

.

.

.

Sebelah MC majlis!!

img_8577

.

.

.

.

Belakang VIP !

_mg_8422

.

.

.

.

Bisik-bisik sebelum Tarung bermula

Sebab bising tak dengar suara

Sebab ada permainan muzik secara live kat sebalah kami

Ada gamelan , gong , seruling , dan sebagainya ..

_mg_8412

.

.

.

.

Wasit / Pekembar [ pengadil ] meminta petarung memasuki gelanggang

Yang ini Pekembar Tengaq , yang akan memimpin pertarungan

_mg_8415

.

.

.

.

Petarung dipanggil Pepadu

Yang berderet kat depan tali tu adalah pada Pepadunya.

Dari Kayangan  Semoyang

[ Macam cerita dongeng lak .. ‘ Kayangan ‘ ]

_mg_8417

.

.

.

.

‘ Head gear ‘ itu dipanggil Sapok

_mg_8418

.

.

.

.

Dapat nonton gratis !

_mg_8420

.

.

.

.

Yang baju kuning itu adalah Pekembar Sedi [ Pinggir ]

_mg_8421

.

.

.

.

Pekembar Tengaq meminta Pekembar Sedi dari Semoyang Kayangan masuk ke padang bersama pasukannya

[ Macam cerita dongeng lak .. ‘ Kayangan ‘ ]

_mg_8424

.

.

.

.

Pekembar Sedi daripada kedua-dua pasukan memulakan gelanggang

_mg_8427

.

.

.

.

Alat pemukul di tangan kanan

Daripada rotan

Bersalut aspal

Perisai , daripada kulit sapi / kerbau , dipanggil Ende

_mg_8431

.

.

.

.

Ok !

Pertarungan bermula !

Pepadu masuk gelanggang

Kami mula teruja !

Titisan Biru Langit melawan Bing Salem

img_8432

.

.

.

.

Ditenangkan sekejap oleh Wasit

img_8437

.

.

.

.

Ada lima ronda [ round ]

Otomatis tarung berhenti bila ada yang mengelarkan darah

Yang berdarah adalah kalah

img_8441

.

.

.

.

Mana saya tahu nama-nama mereka ?!

Ni ..

Nampak list ni kat kaki MC majlis …

img_8444

.

.

.

.

Bing Selem kalah

Berdarah di kepala

Kena jahit !

img_8445

.

.

.

.

Titisan Ijo Dasan Tereng melawan Gondrong Penyawek

Hah !

Hambik kau ..  nama dia kemain !!

img_8446

.

.

.

.

Tarung diiringi oleh alunan muzik dari para pemuzik di tepi kita orang

img_8448

.

.

.

.

img_8463

.

.

.

.

Nampak timbul segala otot !!

[ Dulu-dulu kan.. saya hapal semuaaa otot dan saraf dan urat darah dalam badan manusia tau !! Jugak dari mana dan ke mana mereka pergi .. Amazing ]

[ Sekarang .. yang kecik-kecik halus-halus tu banyak dah lupa .. ]

img_8466

.

.

.

.

img_8470

.

.

.

.

img_8474

.

.

.

.

img_8480

.

.

.

.

Yang ni seri rasanya ..

img_8483

.

.

.

.

Bajang Batu Leleh melawan Titisan Tanjung Gumantar

img_8484

.

.

.

.

Pepadu tidak boleh memukul bahagian bawah lawan , pinggang ke kaki

Hanya boleh memukul bahagian atas

Kalau kena kepala lagi tinggi markahnya

Kalau sampai berdarah .. dia lah menang !

img_8485

.

.

.

.

Selingan antara pertarungan

Dak Siti rakam video dia ni tengah menghiburkan penonton

Banyak kali jugaklah dia keluar masa selingan ..

Tiba-tiba .. orang sebelah Dak Siti kata .. ‘ Sudah kawin dia itu ! ‘

Hahhaaaaaaaaaaahaaaaa…

Dak Siti tak terkata apa .. Terus bengang campur rasa kelakor lah pulak !

img_8490

.

.

.

.

Jaguh yang ditunggu-tunggu adalah Selak Marong dan Titisan Wali Angkuh

img_8491

.

.

.

.

Yang ni rasanya Titisan Brahma Kumbara

img_8494

.

.

.

.

Melawan Legong Semoyang

img_8499

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

‘ Kerek ‘ sikit dia ni ..

Gagah dan pantas tapi !

Rajawali Angkuh

img_8502

.

.

.

.

Memang nampak angkuh .. Heheheeee

img_8503

.

.

.

.

Lawan dia .

Baju Itam namanya

img_8504

.

.

.

.

.

.

.

.

img_8506

.

.

.

.

img_8508

.

.

.

.

img_8512

.

.

.

.

Sedap kena libas tu!

Banyak parut libasan kat badan dia !

img_8513

.

.

.

.

img_8521

.

.

.

.

 

img_8526

.

.

.

.

img_8528

.

.

.

.

img_8538

.

.

.

.

Peh ..

Otot !!

img_8542

.

.

.

.

img_8544

.

.

.

.

img_8551

.

.

.

.

Love the expression !

img_8559

.

.

.

.

img_8571

.

.

.

.

Kalau nampak tarung nya hebat .. dua-dua Pepadu sama kuat

Nanti ada penonton-penonton  yang berlari ke tengah gelanggang , masa antara ronde , letak wang

Yang tepi -tepi akan jerit ‘ sawer ‘ !! ‘ sawer ‘ !!

Buat pembangkit semangat

Siapa yang memang akan ambik semua duit itu

Kalau seri bahagi sama rata

Nampak otot berketul atas bahu tau ??!

img_8573

.

.

.

.

Menang kot dia ni

Lupa

img_8581

.

.

.

.

Selak Marong

Dari Semoyang

Salah seorang fevret

Seorang Guru Agama jugak dia ni ..

Banyak jugak video dia bertarung di You Tube

img_8584

.

.

.

.

Lawan dia ni

img_8585

.

.

.

.

img_8589

.

.

.

.

img_8596

.

.

.

.

Selak Marong ni ada anak lelaki yang jugak seorang Pepadu

Tak tahu lak yang mana satu

img_8616

.

.

.

.

img_8626

.

.

.

.

img_8646

.

.

.

.

img_8654

.

.

.

.

Dalam dekat dua jam jugak lah kita orang nonton Peresean ni

img_8655

.

.

.

.

Mula-mulanya Wawan nak bawak kita orang ke Bukit Malimbu

Nak nengok matahari terbenam

Nampak kita orang sangat enjoy nengok Tarung

Dia biarkan aje

And .. Tarung lagi best!

Bukan selalu tonton kan..?!

img_8657

.

.

.

.

Ramai yang daki Bukit Pergasingan tu

Boleh camping semalam kat atas tu

View dari sana sangat ohsem !

Boleh google ..

img_8659

.

.

.

.

img_8661

.

.

.

.

Alhamdulillah

Dapat tonton satu seni yang menarik , dapat nengok pemandangan yang cantik gini ..

img_8662

.

.

.

.

Dahulu Peresean digelar untuk melatih ketangkasan suku Sasak dalam mengusir para penjajah. Latar belakang Peresean adalah pelampiasan emosional para raja pada masa lampau ketika menang dalam perang tanding melawan musuh-musuhnya. Selain itu, dahulu Peresean juga termasuk media yang digunakan oleh para pepadu untuk melatih ketangkasan, ketangguhan, dan keberanian dalam bertanding. Konon, Peresean juga sebagai upacara memohon hujan bagi suku Sasak di musim kemarau. Kini, Peresean digelar untuk menyambut tamu atau wisatawan yang berkunjung ke Lombok.

~ Wikipedia~

img_8663

.

.

.

.

bec95788-61f2-4cd3-9619-ba6f23f59fbb

 

.

.

.

.

Masa keluar padang .. jumpa lak mereka ni .. Pasukan dari Semoyang tu ..

Siap lambai-lambai lagi

img_8666

.

.

.

.

Mula-mula semua plan nak pergi ladang stroberi

Nak petik sendiri

Sebab dah petang , dah gelap .. Kita orang sempat beli je kat tepi jalan

Berhenti .

Nampak lak mereka ni berhenti tempat yang sama ..

Pasukan Peserean dari Semoyang tadi!

Apalagi !

Bergambar laaa !!

Si Dak GB siap nak ter-berebut plastik stroberi dengan Selak Marong tu !

Berani dia !!

Kehkehkehhh !!

img_2652

.

.

.

.

Yang berbalut kepala kain biru tu yang berjahit tadi tu ..

Yang tepi saya baju hitam tu yang otot berketul atas bahu tu tadi .

img_2646

.

.

.

.

Babai !!

img_2654

.

.

.

.

Hehehehe..

Nindia Selak Marong yang handal itu !

img_2650

.

.

.

.

.

.

.

Advertisements