TITIAN SILARA : TAMAN EKO RIMBA BUKIT NANAS

.

.

.

.

Ke mana kita ?

Tak ke luar negeri ..

Ke dalam kota aja ..

Jom masuk hutan dalam bandar

Kita ke Taman Eko Rimba KL , Hutan Simpan Bukit Nanas

KL Forest Eco Park

Di tengah-tengah hutan batu Kuala Lumpur ada satu kawasan Hutan Simpan Kekal seluas 9.3 hektar

e

.

.

.

.

Untuk parkir

Boleh parkir di sini , kawasan lapang sebelah bangunan OES ni .

Sekali masuk rm 6

38

.

.

.

.

Tujuan utama

Nak bakar sikit lemak

Dan nak naik Titian Silara ini !

Di Canopy Walk

1

.

.

.

.

200 meter panjang

18 meter tinggi !

2

.

.

.

.

Dak Iyra dengan rakan sebaya nya

Yang kecut perut , sejuk tapak tangan tapak kaki sebab gayat

3

.

.

.

.

Puas jugak lah pujuk

4

.

.

.

.

Dan berjaya dipujuk

Berjaya menyentuh silara !!

Silara = rimbunan daun pada bahagian atas pokok

5

.

.

.

.

Naik tingkat ni

Kat depan tu kena naik bertingkat-tingkat lagi

Serious tinggi !!

6

.

.

.

.

St Andrew’s Church kat bawah nun

7

.

.

.

.

Pandangan mata burung dari laluan kanopi yang paling tinggi

8

.

.

.

.

Tinggi weh !!

Hakak pun gayat nak pandang bawah !

9

.

.

.

.

Ku genggam kuat tanganmu

Budak Mata Besar bantai ketawakan dia ..

10

.

.

.

.

Kalau gayat , tak nak panjat ke Titian Silara ni , boleh je berjalan kat bawah sana tu

11

.

.

.

.

Pujukan rakan sebaya berjaya !

12

.

.

.

.

Ada banyak denai kat sini

Ada denai / trail yang masuk celah-celah pokok hutan

Ada yang denai / trek yang elok bersimen , bertangga

13

.

.

.

.

Turun je Titian Silara tu akan sampai ke pintu get yang satu lagi ni

Betul-betul sampai di pintu get masuk Taman Eko Rimba yang satu lagi yang tembus di Menara Kuala Lumpur ni

Boleh jugak masuk dari sini

Parkir mahal lah tapi nya .

14

.

.

.

.

Chalo Bette

Mari teruskan pendakian ..

15

.

.

.

.

Puas exercise kaki

Exercise tangan , bersenggayut jom!

l

.

.

.

.

Jom masuk hutan !

16

.

.

.

.

17

.

.

.

.

Boleh buat kipas !

18

.

.

.

.

Melalui Denai Hopea

Laju je

Sebab menuruni bukit

Sesiapa yang alah kat nyamuk tu .. sila bawak spray pelindung ya.

Ada nyamuk

Nyamuk bandar

Curam jugak denai ni

Banyak kali Dak Iyra tanya ..

Balik karang kita tak ikut sini kan kak?

Tak !! Sebenarnya kan …

Sedapkan hati dia dan hati sendiri..

Kalau balik naik balik ikut sini .. mau semput napas !

Nampak tak jauh .. tapi sebenarnya jauh tu ..

19

.

.

.

.

Tinggi sangat pokok ni

Tak tercapai lensa kamera !

20

.

.

.

.

Satu-satunya hutan asli Dipterokarpa Tanah Pamah yang masih wujud di dunia , di tengah-tengah hutan batu Kuala Lumpur !

Banir pokok yang empat lima kali lebar dari Dak Iyra !

21

.

.

.

.

Sampai di Bamboo Walk

Macam seram-seram sejuk tengkuk lak bila lalu sini ..

22

.

.

.

.

Sampai di penghujung denai

Dongak atas , nampak puncak Menara KL

Sah tak sesat ..

Hahhaaa.. Over !!

23

.

.

.

.

Jom bukak bekalan !

Kat belakang tu kawasan perkhemahan .

24

.

.

.

.

Tapak perkhemahan kat atas ni

Ada satu sekolah tengah bercamping berpiknik kat sini .

Selesa kat sini nampaknya

Ada bilik air , bersih

Ada pergola , wakaf yang bersih , selesa

Ada paip-paip air kat tepi tu

Ada plug karen

Ada cikgu siap bawak kipas diri dan tv lagi ..

Kalau depa tak ada kat situ .. mau kita orang tergolek berehat kat wakaf tu !

25

.

.

.

.

Jumpa satu jalan

Ni yang seronok kalau tak nengok peta ni ..

Main jelajah je ..

Ada jambatan-jambatan gantung ..

26

.

.

.

.

Rupa-rupanya keluar kat belakang mini zoo yang kat bawah Menara Kuala Lumpur tu ..

27

.

.

.

.

Studi balik trek yang kita orang ikut tadi ..

Jauh jugak !

Next time , tak nak bawak kenit-kenit-haya-haya ni

Boleh naik lagi jauh ke puncak bukit tu

img_1818-2

.

.

.

.

Jom bergambar anak beranak !

32

.

.

.

.

Ada tarikan terbaru di kaki Menara Kuala Lumpur

Ada Rumah Terbalik

Ada Budak masam muka sebab tak dapat masuk Rumah Terbalik

Dah ..

Jom balik !

No argue argue !
33

.

.

.

.

Oleh kerana bermuram durja kerana tak dapat masuk Rumah Terbalik ..

Ajak selpie pun dah tak mahu

28

.

.

.

.

Oleh kerana merajok bermuram durja kerana tak dapat masuk Rumah Terbalik ..

Lajuu je lalu atas Titian Silara , sampai lupa dia sebenarnya gayat

Lajuu je dia berjalan .. sampai ke hujung

Sampai hujung , terus gelak-gelak sebab baru dia perasan dah sampai dan dia dah tak gayat !!

29

.

.

.

.

30

.

.

.

.

Kenapa namanya Bukit Nanas ?

Kerana bukit ini pernah menjadi kebun nanas , untuk menjadi sumber makanan,  dan nanas itu juga turut menjadi sebagai kubu pertahanan ketika Perang Klang II sekitar 1867 hingga 1874.

34

.

.

.

.

Jom tanda tangan di Buku Pelawat !

‘ Saya berjaya lalu kenopi walk ! Best ! ‘

Budak Kecik tu tulis ..

img_1874-1

.

.

.

.

Mischief managed !!

Eh ..

Mission accomplished !!

37

.

.

.

.
39

.

.

.

.

Jumpa lagi nanti ya Bukit Nanas !!

40

.

.

.

.

Lepas panjat bukit

Boleh lah berehat sekejap di Pusat Maklumat Perhutanan di kaki bukit ni

Ada ekon

Ada banyak pengetahuan boleh didapati dari Pusat Informasi ni

Nak masuk ke Taman Eko Rimba Bukit Nanas ni kena lalu sini ya .

b

.

.

.

.

a

.

.

.

.

Oh ya ..

Masa zaman 70-80-an dulu

Kuala Lumpur dah ada ni tau !

Kereta Kabel Bukit Nanas !

[ gambar dari google ]

c

.

.

.

.

Saya tak pernah naik lah tapi

Kecik sangat lagi masa tu ..

[ gambar dari google ]

d

.

.

.

.

Oh lupa ..

Masuk adalah percuma ya ..

Advertisements