KEMBARA RANAH MINANG , SUMATERA BARAT : 7 . ABDI HOMESTAY , LEMBAH HARAU , PAYA KUMBUAH

.

.

.

.

Dari sawah tadi

Teruskan perjalanan

Nak ke tempat bermalam

Eh chop … Makan tengahari kat mana ya ?

Kat Kota Solok rasanya

Hakak kalau pasal makan , memanglah jarang nak cerita

Makan untuk jalan , bukan jalan untuk makan

Makan malam , berhenti di kota Paya Kumbuah

Kota yang lagi meriah malamnya dari Kota Bukit Tinggi

.

.

Saya dah nekad nak tidur di Abdi Homestay , di Lembah Harau

Di Paya Kumbuah

Di Kabupaten Lima Puluah Kota

Dah mintak Pa’Unchu telepon kan Uda Iqbal , pemilik Abdi Homestay untuk chopkan bilik

Kenapa nak tidur kat sana ?

Orang lain elok je tidur kat hotel kat Bukit Tinggi tu ..

Ada air panas untuk mandi … Tak payah bawak kelengkapan mandi – tuala , berus gigi , ubat gigi segala bagai … Semua dah sedia..

#initravelagensiDrSinga kan !!!??

Kita buat yang tidak ‘ mainstream ‘

.

Jauh jugak nak ke Abdi Homestay tu

Malam baru sampai

Dah gelap

2

.

.

 

.

.

Memang dah gelap gelita masa sampai tu !

Jalan nya kecik je

Ada satu lampu kecik depan jalan masuk tu ..

Memang tak nampak apa-apa

Sesampai je , Uda Iqbal dan isterinya Noni sambut dan tolong bawak masuk segala bagai barang

Ini gambar masa dah paginya

Bunyi cengkerik , unggas , kera , siamang menyambut kami

Memang tak nampak apa pun masa sampai tu !

1

.

.

.

.

Hakak pandang bebudak ampek orang tu

Muka cuak siot !!

Kahkahkahhhh !!

Mesti dalam hati dok kata .. ulu banat manalah Si Hakak Singa ni bawak kita orang tidor ni !!

Tu laaa !!

Hakak dah bagi itinerari .. Korang baca tak ??!

🙂
1B

.

.

.

.

Ini bilik kita orang

Ada dua tingkat

Mula-mula cadangnya semua nak tidur dalam satu rumah ni

Macam muat

Alaa .. himpit-himpit je lah kan ….
2

.

.

.

.

Ini bilik kat tingkat atasnya

Lebar jugak tilamnya

Boleh dua orang tidor

3A

.

.

.

.

Dak Kina dah siang-siang malam tu cakap .. ‘ Kita tak nak tidor sorang !! ‘

Hakak pun volunteer lah tidor kat atas ni

Mula-mulanya laaa ..

Tetapiii … bila siasatan dijalankan ..

Bila Hakak cucuk jari kat lubang kat roda kat dinding tu ..

Eh !! Tembus !! Ke angin malam di luar !!

Hakak merenung menerusi lubang itu ..

Nampak kegelapan malam …

KahKahkahhhh !!

Makanya .. Hakak hangkut segala bantal , selimut , cadar ..

Tidur kat bawah !!

Berani sangat lah konon!!!

Tak ada apa pun sebenarnya kat atas tu ..

Kalau berdua ok

Hakak er.. agak pentakut .. kalau sorang

4

.

.

.

.

Ni ha bilik airnya

Airnya segar dari gunung

Dialirkan masuk dalam kolah

Tak payah tutup .. kata Noni

Biarkan aja ..

4A

.

.

.

.

Bahagian open air dalam bilik air

Masa sampai malam tu .. punyalah gelap gelita kat atas tu

Masa mandi dan segala bagai tak pandang pun atas tu ..

5

.

.

.

.

Noni siapkan kopi dan teh

Minum-minum di beranda

Sambil makan markisa

Dan pisang goreng cheese yang sedap ya amat !!

Noni suruh dengar bunyi air ..

Masing-masing pasang telinga

Ya laaaa .. Bunyi air !!

Noni suruh dengar bunyi siamang .. bunyi unggas

Noni kata ..

Mesti terperanjat besok pagi bila nengok tempat ni !!

Hakak cool .. Hakak dah tau , dah baca , dah nengok..

Bangun pagi .. nampak ni dari beranda rumah !!

Tak sangka lah sedekat dan secantik ni !!

Terus panggil sohabat-sohabat ..

6

.

.

.

.

Terus mandi

Ya Allah !!

Segarnya air !!

Walaupun sejuk ..

Tapi masing-masing mandi punyalah lama !

Berdusyum-dusyum bunyi air .. mandi dengan gayung ..

Segarnya !!!!!

Sedap sangat mandi !!

Siap cepat-cepat ..

Terus ajak Dak Elly keluar , cari air terjun tu !!

SubhanAllah !!

Cantik sangat ciptaan Mu !!

7

.

.

.

.

Tak cukup dengan air terjun

Ada sawah padi menghijau depan rumah !!

7A.

.

.

.

Dengan kabus pagi dan bukit bukaunya !!

8

.

.

.

.

Ada kolam ..

Ada itiak ..

8A

.

.

.

.

Ni jalan masuk ke Abdi Homestay semalam tu

Belah kanan tu keluar balik ke jalan besar

Belah kiri ke sarasah

Sarasah = air terjun

8E

.

.

.

.

Depan sarasahnya ..
8D

.

.

.

.

Nindiaaa air terjun nya !!!

Nipis je air yang mengalir

Nyaman sungguh bunyinya !!!

8I

.

.

.

.

Sojuk kat sini !

Malam-malam , mungkin dalam 20 darjah Celcius rasanya

Kena pakai baju tebal ..

9

.

.

.

.

Nindiaaa pondok kita orang !1

Cantik !!

Berul kata Noni ..

Memang terkejut !!

10

.

.

.

.

Ini pondok kita orang bertiga ..

Bilik atas tu siap ada balkoni rupa-rupanya !!

11

.

.

.

.

Pondok Pa’Unchu

13

.

.

.

.

Pondok yang tak ada katak

[ Kononnya laaaa … ]

Kehkehkehhh !!

14

.

.

.

.

Best sangat kat sini !!

Udaranya sejuk

Walaupun masih berjerebu masa ni .. tapi udaranya masih nyaman ..

Sunyi ..

Hanya ada bunyi-bunyi alam ..

15

.

.

.

.

Abdi Homestay dianugerahkan Sertifikat Keunggulan 2014 oleh Trip Advisor

Jangan main-main !!

16

.

.

.

.

Pondok Uda Iqbal dan Noni dan tempat makan

17

.

.

.

.

Ini Uda Iqbal nya

Kami tanya .. umurnya berapa ?

Uda Iqbal kata ..

Lahir tahun 1964

Hahhh ??!!

18

.

.

.

.

Buk Noni sedang sibuk dengan kerjanya

Nama Abdi Homestay ini adalah sempema nama anak Uda Iqbal dan Noni , Abdi

Abdi tak ada pulak masa kita orang kat sini ..

19

.

.

.

.

Sebenarnya saya menyesal duduk di sini

Menyesal kerana hanya bermalam satu malam sahaja !!!!

Rasa nak sambung lagi dua tiga malam ..

Nanti bila saya ke Ranah Minang lagi

Sanay nak tidur sini duo tigo ampek malam!!

20

.

.

.

.

20A

.

.

.

.

Tak berhenti kata cantiknyaaaaaaaaaaa !!!

20B

.

.

.

.

20C

.

.

.

.

20D

.

.

.

.

20F

.

.

.

.

20G

.

.

.

.

Kalau nak makan

Boleh mintak Noni masakkan

Nanti bayarlah pada Noni

Pagi tu kami makan nasi goreng yang sedap !

20H

.

.

.

.

22

.

.

.

.

Tiga pondok yang cantik dan selesa ni..

Dan sarap

Kami bayar Rp 350 000

23

.

.

.

.
24

.

.

.

.

Telor siput

26

.

.

.

.

Yang bestnya ..

Kat sini tak ada WIFI !!!!!!

Makanya .. tak ada sesiapa yang sibuk dok pandang telepon

Mengupdate

Makanya .. masing-masing meng’connect’ dengan alam .. dengan sohabat .. bukannya dengan telepon !!

Ai like !!

🙂

A

.

.

.

.

Ko tak payah nak buat sangat muka tak ada WIifi tu GB !!

Kehkehkehhhh !!

Masa kat Jogja dulu .. masa tu tengah tunggu Kraton bukak

Dak GB ni kata kat Decky .. boleh tak kita pergi ke tempat yang ada free Wifi .. sementara tunggu bukak

Hapa ??!!

Hakak memandang dia dengan mata yang lebih bulat dari mata dia !!

B

.

.

.

.

Kehkehkehhhh !!!

C

.

.

.

Dak Elly yang baru pertama kali ikut #travelwithDrSinga

Pengsponsor bawal AJ kami

Gambor kamera kamera

Tenkiu Elly!! 🙂

D

.

.

.

.

Banyak nho gambar-gambar kami kali ni

Kerja Pa’Unchu lah ni .. Hehehhehe

E

.

.

.

.

G

.

.

.

.

H

.

.

.

.

Hah !

Hapa bendalah yang dibincangkan budak dua orang ni !!??

Dak Kina ni pun pertama kali ikut #travelwithDrSinga

Berjaya dengan jayanya!!

I

.

.

.

.

Wepie ciek

I1

.

.

.

.

.

I2

.

.

.

.

Tempat best

Sohabat best

What more could I ask …

I3

.

.

.

.

Ini shot fevret saya ..

I4

.

.

.

.

Kami dan Buk Noni

I5

.

.

.

.

Tak puas duduk sini

Ada tiket murah kang saya beli

Duduk sini duo tigo ampek malam …

27

.

.

.

.

Dengan berat hati kami ucapkan selamat tinggal kepada Uda Iqbal , Noni dan Abdi Homestay ..

Sesiapa yang hendak menginap di Abdi Homestay ni boleh lah menghubungi Uda Iqbal di nombor telefon yang ada di Muka Buku Abdi Homestay ni ..
28

.

.

.

.

Jom jelajah Lembah Harau !!

.

.

.

.

#melancong ke bukit tinggi padang

Advertisements