KEMBARA RANAH MINANG , SUMATERA BARAT : 6 . SAWAH NAN TERBENTANG , PADI NAN MENGHIJAU , LIMA KAUM , BATU SANGKAR

.

.

.

.

Masih hari kedua !

Dah banyaknya tempat kami pergi !

Dari Istano Basa Pagar Ruyung , kami teruskan perjalanan ke utara

Semasa dalam perjalanan , asal nampak sawah padi menghijau menguning tepi jalan , sibuk nak ambik gambar …  asal nampak sawah padi menghijau menguning tepi jalan , sibuk nak ambik gambar …  asal nampak sawah padi menghijau menguning tepi jalan , sibuk nak ambik gambar …..

Mintak Pa’Unchu perlahankan kereta

Kalau boleh nak turun kereta ..

Yang duduk depan belah kiri tu untung aaaaa ..

Dapat je ambik gambar

Yang duduk belakang … yang mabuk kepayang .. yang mabuk pinang .. yang duduk celah beg .. tunggu je lah yang kat depan tu wassap gambar

Kalau dia wassap laaa… :))

.

.

Pa’Unchu kata dia nak bawak kami ke satu tempat .

Dia tak pernah bawak orang lain ke sana

Kita orang on je !!

Kami ke satu kampung di Nagari Lima Kaum ..

1

.

.

.

.

Berhenti tepi jalan kampung

Nampak ni terbentang depan mata !!

Melaut !!

IMG_8251

.

.

.

.

Cantiknya !!!!

Ada pulak pesawah sedang menanam padi !!!

IMG_8249

.

.

.

.

IMG_8250

.

.

.

.

IMG_8252

.

.

.

.

IMG_8253

.

.

.

.

IMG_8254

.

.

.

.

IMG_8255

.

.

.

.

IMG_8256

.

.

.

.

Sawah bertingkek-tingkek …

IMG_8261

.

.

.

.

Pokok kelapa berjejeran

IMG_8262

.

.

.

.

Ada pulak bayang Sang Mentari dalam genangan air dalam sawah ..

IMG_8264

.

.

.

.

Dek ribuik runduaklah padi…
Di cupak Datuak Tamangguang..
Kalau hiduik indak babudi …
Duduak tagak kamari cangguang……

~ Pantun Minang dari KumpulanPantunMinang ~

IMG_8265

.

.

.

.

Yang haram memburu yang haram ..

Anjing dipelihara untuk memburu babi hutan ..

IMG_8268

.

.

.

.

IMG_8269

.

.

.

.

IMG_8270

.

.

.

.

Padi kat sini ada yang dah dituai , ada yang baru ditanam , ada yang sedang menguning

Semua dalam satu kawasan

IMG_8272

.

.

.

.

IMG_8273

.

.

.

.

Pa’Unchu pun sama teruja dengan kita orang turun sawah Ngambik gambor !

IMG_8275

.

.

.

.

IMG_8277

.

.

.

.

IMG_8278

.

.

.

.

  • mengambil nafas *

IMG_8280

.

.

.

.

IMG_8282

.

.

.

.

IMG_8284

.

.

.

.

IMG_8285

.

.

.

.

IMG_8286

.

.

.

.

Chop ..

Lombu ke kobau !!?

Kahkahkahhhh !!

Den konfius

Kami pun pergi jauh juga ke tengah sawah mengejar lombu

[ Macam tak pernah nengok lembu !! Kahkahkahhhh !! ]

 

IMG_8287

.

.

.

.

Dapat ambik bontot lombu !

IMG_8314

.

.

.

.

Makcik tadi dah jauh dah pergi ke tengah sawah dia

IMG_8290

.

.

.

.

IMG_8293

.

.

.

.

Hari dah petang

Zohor Asar belum lagi ni ..

IMG_8300

.

.

.

.

IMG_8304

.

.

.

.

Kalau ada pangkin kat situ .. mau duduk piknik rasanya kat situ !

IMG_8305

.

.

.

.

Zoom makcik tadi ..

IMG_8306

.

.

.

.

Indahnya suasana kampung !!

IMG_8308

.

.

.

.

Dah dekat dengan lembu tadi!

Bangau-bangau dia dah terbang !

Alohhhh !!

IMG_8309

.

.

.

.

Hakak hapload jugak !!

Hampunnn !!

:))

IMG_8313

.

.

.

.

IMG_8319

.

.

.

.

IMG_8323

.

.

.

.

Dah balik dah budak dua orang tu yang skodeng lembu tu ..

IMG_8325

.

.

.

.

IMG_8332

.

.

.

.

IMG_8333

.

.

.

.

Dari jauh nampak sekawan itik pulang petang

Bising sepanjang jalan

Saya dan Dak Juji dan Dak Kina dah sampai kat kereta masa ni.

Patah balik nak kejar itik-itik yang pulang petang tu !

Sanggup !!

IMG_8347

.

.

.

.

IMG_8354

.

.

.

.

Tajak-tajak digulai manih
Elok digulai rang kaladang
Awak rancak galaknyo manih
Lenggok bak itiak pulang patang

~ Pantun Minang dari KumpulanPantunMinang ~

IMG_8355

.

.

.

IMG_8358

.

.

.

IMG_8362

.

.

.

.

Puas sangat dapat ambik gambar sawah yang SubhanAllah cantik sangat ni !!

Selepas kejadian ini .. tak ada lagi sesiapa yang sibuk nak ngambik gambar dari celah tingkap bila nampak sawah padi ..

Dah oberdose sawah!!

.

.

.

.

Dah !!

Jom !!

Belun solat lagi ni

Denai nak tokonciang dah ni !!

Jom cari Masjid !

Berhenti di Masjid Quba’

4

.

.

.

.

Cantik , bersih dan wangi masjid ni ..

Sebenarnya , dah berhenti kat satu masjid sebelum jumpa Masjid Quba’ ni

Masjid Kampung Sungai Tarap

Bladder den dah penuh sangat ..  mereka yang lain pun macam tu

Cari punya cari .. tak jumpa tandas

Ada lah satu kolam yang gadang , orang mandi manda dalam tu , ada yang basuh baju bilas baju

Ada yang ambil air

Tepi tu ada bangunan tempat wudhu’ untuk perempuan .

Dalam tu ada satu kepungan dan ada kolah . Ada notis . Sila jiruskan air lepas membuang air . Masing-masing pandang sama sendiri . Takkan lah ni tandasnya .. Kepungan tu tinggi pinggang Dak Juji je .. Jenguk boleh je nampak aktiviti pembuangan . Errr …

Cari masjid lain lah …

b

.

.

.

.

Baru masjid ni

2

.

.

.

.

a

.

.

.

.

Ok ..

Jom sambung balik perjalanan !

Jauh lagi ni !!

Ni masih hari ke-2 ..

.

.

.

.

#melancong ke bukit tinggi padang

Advertisements