KEMBARA RANAH MINANG , SUMATERA BARAT : 5 . SAWAHLUNTO KE PAGAR RUYUNG : ISTANO BASA PAGAR RUYUNG

.

.

.

.

Dari Kota Sawahlunto

Kami ke Pagar Ruyung

Ke Istano Basa Pagar Ruyung

Di Kabupaten Tanah Datar

Macam dekat je di peta

Tapi jauh nyaa bila di jalanraya

img_1818

.

.

.

.

Tiket masuknya murah je

Tak ingat berapa

Boleh lah berlakon macam wisatawan lokal

Tapi macam dosa pulak menipu karang

Masuk hell fire !

1

.

.

.

.

Ha !

Tu ada harganya ..

Rp 12000 je

2

.

.

.

.

Bukan musim libur

Tapi alahaiiiii !

Ramainya manusia !!

Poning palo den !!

3

,

.

.

.

Pagar Ruyuang Batusangkar
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai

.

Ada sekumpulan anak-anak tengah berlatih untuk persembahan tarian
6

.

.

.

.

Tu yang nampak ramai bebeno tu !!

7

.

.

.

.

Gadang sungguh istano ini !!

9

.

.

.

.

Belah kiri sana tu , surau

Anak-anak lelaki yang dah berumur dalam lima enam tahun keatas akan tidur di surau

Dah tak boleh tidur di rumah atau istano lagi

Belajar agama , ngaji Quran , belajar adat , hukum syara’ , sejarah , seni membela diri dan budaya

10

.

.

.

.

Jom masuk Istano !!

11

.

.

.

.

Ambik gambar dulu oleh Pa’Unchu

16

.

.

.

.

Kena berkaki ayam dalam Istano

Sepatu boleh ditinggalkan dalam beg plastik , letak tepi tangga

Bolehlah hulurkan dalan Rp5000 dengan ikhlas pada pakcik penjaga yang duduk kat situ tu

 

19

.

.

.

.

Masuk-masuk je ..

Wahhhhhhhhh !!

Besornya !!

Wahhhhhhh !!

Ramainya manusia !!!

Ai is lemas bila ramai-ramai manusia gini ni !!

20

.

.

.

.

Ini di bahagian tengah istano

Depan pintu masuk

Dipanggil Singahsano

Tempat Bundo Kanduang duduk , memerhatikan tetamu yang datang , tempat memgatur apa yang berlaku di dalam Istano

21

.

.

.

.

Jom ke belah kanan istano

Ruang ini dipanggil Anjuang Rajo Babandiang

Ado tigo langgam / tingkat

Langgam ke dua tempat istirehat

Langgan ke tiga tempat beradu

 

.

Ado pulak patung Datuak Penghulu ni di sini

Berfungsi untuk niniak mamak dalam negeri

24

.

.

.

.

25

.

.

.

.

#sewellahkorangkahkahkahhhh

26

.

.

.

.

#freestyle

27

.

.

.

.

#freestyletapitukangambikselpiebuatmukasantek

28

.

.

.

.

Hah !!

Supan pun !!

30

.

.

.

.

#udahlahoiiiii !!

31

.

.

.

.

Tiang-tiang dalam Istano ini tidak tegak

Condong ke luar

Untuk memastikan Istano dapat menampung dan menyerap gegaran tatkala gempa bumi

Ada 72 batang tiang / dalam Istano ini

32

.

.

.

.

Tingkap-tingkap pun senget ke luar

33

.

.

.

.

Bolehlah jugak kalau nak sewa pakaian perantin Minangkabau

Murah je

Tapi manusia punyalah ramai macam semut ..

Ai is pening nengok ramai-ramai berlarian ke sana kemari gitu

Ai tak lalu nak tanya ..

35

.

.

.

.

 

36

.

.

.

.

Bahagian kiri dipanggil Anjuang Perak

Tempat Bundo Kanduang bertemu , berbincang tentang hal-hal kewanitaan

Tingkat ke dua untuk istirehat , tingkat ke tiga untuk peraduan

 

 

38

.

.

.

.

Ukiran kayu di bahagian atas istano

Cantik sangat !!

40

.

.

.

.

40a

.

.

.

.

Ini bukan istano pagar Ruyuang yang asli

Yang asli dah lama terbakar

Kali pertama , dibakar Belanda

Dibina semula

Terbakar pulak..

Dibina lagi

Disambar petir dan terbakar lagi.

Ni yang kali akhir dibina

Dan bukan ditapak yang asal

41

.

.

.

.

42

.

.

.

.

Jom naik ke tingkat 2

Dipanggil Anjuang Paranginan

Tempat Puteri-Puteri yang masih remaja dan masih belum berkahwin tidur

Pemandangan dari Anjuang Paranginan

Memandang ke bahagian depan

45

.

.

.

.

Memandang ke bahagian belakang

Itu adalah bahagian dapur

46

.

.

.

.

Bumbung melengkung ini dipanggil gonjong

Ada 11 gonjong di Istano ini

47

.

.

.

.

Kalau sorang je anak perempuan ..

Best laaa !!

Boleh kata … ‘ Anjuang paranginan ini ana yang punyaaa!!! ‘
48

.

.

.

.

Hah !!

Kan ??!

Luas gila !!

Ni menghadap ke kiri

Dari bahagian tengah

Penat golek-golek dari kiri ke kanan pun tak sampai-sampai hujung istana lagi!!

49

.

.

.

.

Jom naik ke tingkat tiga !

Oii Dek Kakamyra !!

Udah le tu !!

Jom naik atas lagi !

51

.

.

.

.

Dari tingkat tiga memandang ke hadapan

52

.

.

.

.

Belah kiri tu Rankiang Istano

Rankiang Patah Sembilan

Tempat menyimpan padi

Juga sebagai lambang kemakmuran dan kekuatan Alam Minangkabau

53

.

.

.

.

Dari tingkat tiga memandang ke dapur

Tingkat tiga ni dipanggil Mahligai

Tempat penyimpanan alat-alat kebesaran Raja

54

.

.

.

.

Atap dari bahan alam

Rumput-rumput dah mula tumbuh di tepi-tepi bumbung

54a

.

.

.

.

Jom pergi dapur pulak !

Belah kanan tempat masak-memasak

Belah kiri tempat dayang-dayang

Kat jalan tengah dalam dapur tu .. ada seekor kuciang terbaring

54b

.

.

.

.

Memandang ke Surau

Yang satu lagi tu mungkin tempat meletak dua buah Tabuah Larangan

Mambang di Awan dan Gaga di Bumi

Untuk dibunyikan pabila ada kejadian-kejadian penting berlaku

54c

.

.

.

.

Belah belakang-belakang sana tu ada lagi bangunan beratap gonjong

Saya pun kata ..

‘ Lepas ni kita jalan kaki ke sana !! ‘

Bulat mata semua orang pandang saya

Dalam hati mesti kata ..’

‘ Ko bior betul kak !!? Gilo ko ??! Orang dah ponek dah ni !! Kocik basa kocik basa je den pandang dia ni !! ‘

Kahkahkahhh ..

Hakak gurau je ….

55

.

.

.

.

57

.

.

.

.

58

.

.

.

.

Dapat seketul bawak balik pasang kat balkoni kan cantik !!

59

.

.

.

.

Namanya Rankiang Patah Sembilan

60

.

.

.

.

61

.

.

.

.

Ok ..

Dah ..

Jom turun ..

63

.

.

.

.

Pandangan terakhir ke Istano Basa Pagar Ruyung

64

.

.

.

.

65

.

.

.

.

Kalau ke sini lagi

Saya nak cari Istano Silinduang Bulan

Itu masih asli

Ketek

Tapi asli

66

.

.

.

.

Sekian ..

.

.

.

.

#melancong ke bukit tinggi padang

 

Advertisements