TRIP INSAF TSUNAMI ACHEH [ 4 ] : KAPAL ATAS RUMAH , LAMPULO : MAKAM SYIAH KUALA DAN RUMAH BANTUAN PASCA TSUNAMI

.

.

.

.

Teruskan perjalanan

Mencari Gampong Lampulo

Lampulo = Dalam Pulau maknanya ..

IMG_6528

.

.

.

Mencari satu lagi tinggalan Tsunami Acheh 2004

Sebuah bot nelayan yang terdampar di atas sebuah rumah di kampung ini

Ini hanya salah satu daripada puluhan  kapal atau bot yang terdampar di atas bangunan pada masa Tsunami itu

IMG_6529

.

.

.

Ternampak satu tanah perkuburan di kiri jalan

Banyak nisan yang baru

IMG_6530

.

.

.

Tapi terdapat satu batu nisan lama Kerajaan Acheh Lama

Saya memang kenal benar batu nisan gini

Banyak jumpa di muzium-muzium dan di Johor Lama

IMG_6531

.

.

.

IMG_6532

.

.

.

IMG_6533

.

.

.

IMG_6534

.

.

.

Seramai 982 orang penduduk sekitar Lampulo yang terkorban..

IMG_6535

.

.

.

Al Fatihah ..

IMG_6536

.

.

.

Sedihnya …

IMG_6537

.

.

.

Itulah kapalnya

Dengar ceritanya

Kapal nelayan ini telah siap diperbaiki

Hendak belayar ke Lokngha untuk mengambil pukatnya saat Tsunami melanda

Dibawa ombak Tsunami 1 km ke daratan dari dermaga

Lalu tersangkut di atas rumah Pak Misbah dan Ibu Abasiyah ..

Berjaya menyelamatkan 59 orang , terdiri daripada nelayan kapal dan beberapa penduduk kampung ..

IMG_6546

.

.

.

Sejurus setelah Tsunami ..

IMG_5950

.

.

.

IMG_5984

.

.

.

IMG_6548

.

.

.

Malangnya

Kami tak terjumpa pulak seseorang yang mengalami sendiri bencana tersebut dan bercerita tentangnya..

IMG_6551

.

.

.

Seterusnya

Kami menuju ke Kuala Krueng

IMG_6553

.

.

.

Tak pasti pulak sama ada petak-petk padi atau kolam ikan..

IMG_6554

.

.

.

Dailami , pemandu kami berhenti di sini

Makam Syiah Kuala

Syiah , as in Syekh  , bukan as in Syiah Iran tu ..

Siapakah Syiah Kuala ni ..

IMG_6556

.

.

.

Teungku Syekh Abdurrauf As Singkily, ulama besar Aceh

Teungku Syiah Kuala (bahasa Aceh, artinya Syekh Ulama di Kuala).

IMG_6557

.

.

.

Selain ulama, negarawan, ahli hukum dan pengarang, Syiah Kuala adalah pelopor pendidikan di Aceh

IMG_6558

.

.

.

IMG_6559

.

.

.

Musolla di kawasan makam

IMG_6560

.

.

.

Dailami bercerita

Semasa Tsunami 2004 Acheh hari tu

Kawasan makam Syiah Kuala ni tak terjejas pun

Walaupun jaraknya hanya beberapa ratus meter dari pantai

Kuasa Yang Maha Besar

Ini bangunan baru lah tapi

IMG_6561

.

.

.

Jom teruskan perjalanan lagi ..

Nampak rumah-rumah baru bantuan pasca Tsunami Acheh merata di kawasan ini..

IMG_6563

.

.

.

Comel-comel..

Warna-warni

Kawasan ini sebenarnya dulu rata , ranap dilanda tsunami itu ..

IMG_6564

.

.

.

IMG_6566

.

.

.

IMG_6568

.

.

.

‘ Kita ke Kampung Jackie Chan !! ‘ kata Dailami.

Haaaa..??!

Jackie Chan … pelakon tu.. dia kata ..

IMG_6604

.

.

.

Nama sebenarnya ialah Kampung Persahabatan Indonesia-Tiongkok

Tiongkok = China

Di desa Neuhen

17 km dari Banda Acheh

IMG_6605

.

.

.

Sebenarnya dana disalurkan oleh  China Charity Federation and Red Cross Society of China

Mungkin Jackie Chan ada jugaklah menyumbang banyak ke dana tersebut kot ….

IMG_6606

.

.

.

606 unit rumah setingkat di lereng bukit

Menghadap kampung lama mereka yang dimusnahkan oleh laut..

IMG_6611

.

.

.

Belah kanan adalah Pulau Sabang

Belah kiri , kata Dailami Pulau Acheh

Saya nengok kat Google Map tu tak de pulak pulau nama Pulau Acheh

Pulau Bruweh adalah..

IMG_6615

.

.

.

Pintu gerbang ke perkampungan ini..

Sempat jugak jumpa abang kepada Dailami ni kat sini.

Dulu dia seorang panglima Gerakan Acheh Merdeka

IMG_6616

.

.

.

Memang di indonesia kad ucap selamatnya gini kan ..

Besar .. warna-warni !

IMG_6617

.

.

.

Tengah sibuk mgambik gambar kad-kad ni .. Tiba-tiba Dailami tunjuk kat depan

Ada satu lori kecik , ada empat orang belakang lori tengah duduk

Tak perasan pun kat tengah-tengah tu ada seseorang terbaring , berselimut

Dailami kata, lihat ada orang sakit hendak dibawa ke Rumah Sakit

Tapi bila perhati, nampak lah orang yang dikatakan sedang sakit tu berselimut bertutup hingga ke kepala

Eh.. Bukan sakit lah

Orang tu meninggal lah!!

Terdiam semua

Satu jenazah rupa-rupanya sedang dibawa menaiki belakang lori kecik , entah kemana tujuan

Tapak kaki masih kelihatan merah

Oh..

Insaf semua

Senyap semua

IMG_6620

.

.

.

Ini pulak rumah bantuan pasca Tsunami dari Kerajaan Turki

IMG_6624

.

.

.

Nampak ada bulan bintang lambang Kerajaan Turki kat dinding depan tu

Turki adalah salah satu negara yang banyak menyumbang ke Acheh ni

IMG_6627.

.

.

Ok

Sambung lagi nanti

.

.

.

.

 

 

Advertisements