TRIP INSAF TSUNAMI ACHEH [ 3 ] : MUZIUM TSUNAMI ACHEH

.

.

.

.

Dari Perkuburan Massal

Sambung lagi perjalanan …

IMG_5890

.

.

.

Kami ke Muzium Tsunami Acheh

Di tengah bandar …

IMG_6045

.

.

.

‘ Pelabuhan Gelombang ‘

IMG_6025

 

.

.

.

Cantik muzium ni ..

Dari atas kelihatan seperti ombak tsunami

Dari tepi seperti sebuah kapal dengan serombongnya

Hasil karya arkitek Ridwan Kamil

Juga boleh berfungsi sebagai ‘ escape building ‘ penyelamat umat seandainya tsunami menggegar bumi Acheh lagi..

IMG_5939

 

.

.

.

IMG_5892

.

.

.

Heli POLDA [ Polis Daerah Acheh ] yang ranap

Depa ni suka pakai singkatan gitu kan.. ? POLDA , PUSKESMAS ..

IMG_5893

.

.

.

Masuk adalah gratis

Akan jumpa Lorong Tsunami ni ..

Dinding yang tingginya 40 m yang mengalirkan air dari atas dan memercik kepada kita

Deruan air berserta bunyi tangisan yang menggetarkan perasaan …

IMG_5895

.

.

.

Masuk ke ruangan pameran ini.

Puluhan kotak mempamerkan slaid kejadian semasa , dan selepas Gempa Bumi dan Tsunami Acheh 2004

Ralit kita orang nengok ..

Ada yang ngeri , yang mengenangkan air mata ..

Sambil mengagumi kebesaran Ilahi..

IMG_7228

.

.

.

Apalah jadik dengan anak kecil ni kan..?

Wajahnya ..

Entahkan hidup , atau mungkin saya telah ketemu dia di Gampong Siron tadi ..

Apapun .. Al Fatihah Nak..

IMG_7220

.

.

.

Abang ini jugak..

Hilang semuanya keluarganya kah ..?

Hidup lagi kah dia ?

IMG_7221

.

.

.

Salah satu daripada puluhan masjid yang terselamat semasa Tsunami itu..

SubhanaAllah ..

IMG_7224

.

.

.

Ruang seterusnya

Sumur Doa

Alunan ayat-ayat suci yang berterusan mendampingi kami di kamar ini

IMG_5908

.

.

.

Ribuan nama mereka yang terkorban diabadikan di dinding ..

IMG_5896

.

.

.

Mereka yang sebaya saya ,sebaya kawan-kawan saya yang bersama dalam sumur ini ., sebaya anak-anak saya

Sedihnya..

IMG_5897

.

.

.

IMG_5904

.

.

.

Diatas sumur ..

Melambangkan mereka pergi menemui Yang Esa

Sangat sedih , dan sebak dalam sumur ni

Saya tak terkeluar kata-kata ..

Habuk banyak ..

IMG_5899

.

.

.

Tiada yang lebih berkuasa daripada Mu

1

.

.

.

Keluar melalui lorong yang berbelok-belok

Melambangkan usaha mereka yang terselamat dari tsunami itu mencari jalan keluar , mencari pertolongan …

IMG_5912

.

.

.

Itulah Sumur Doa itu tadi ..

IMG_5914

.

.

.

*Kesat hujung mata kejap *

* Nengok sekeliling *

* Senyum *

* Tarik napas *

Ada pasangan perantin tengah photo shoot !

IMG_5917

.

.

.

Jom panjat Jambatan Harapan

Harapan untuk Acheh yang aman selepas Tsunami itu ..

Ruang bentuk kapal , dengan puluhan bendera negara yang menghulurkan bantuan kepada Acheh setelah bencana itu..

IMG_5920

.

.

.

Ruang Seribu Tiang

Untuk meletakkan kalungan bunga

Ikut aje tapak kaki tu kalau rasa-rasa dah macam sesat

Besar sangat Muzium ni !!

IMG_5927

.

.

.

Amat besar harga yang perlu dibayar oleh Bumi Acheh untuk kedamaian ..

IMG_5932

.

.

.

IMG_5934

.

.

.

Belah yang menghadap Lautan Hindi itulah yang menerima penangan Tsunami 2004

IMG_5941

.

.

.

Peta Acheh.

Aceh  Aceh Darussalam (1511–1959)  Daerah Istimewa Aceh (1959–2001), Nanggroë Aceh Darussalam (2001–2009) and Aceh (2009–present).

Past spellings of Aceh include Acheh, Atjeh and Achin.

IMG_6010

 

.

.

.

Seterusnya..

Ruang pameran pasca Tsunami

IMG_5948

.

.

.

IMG_5950

.

.

.

Kapal nelayan atas jalan raya

IMG_5951

.

.

.

IMG_5952

.

.

.

IMG_5953

.

.

.

IMG_5957

.

.

.

IMG_5958

.

.

.

IMG_5962

.

.

.

Ada bilik tayangan AV

Sebual dokumentari pendek tentang Tsunami Acheh 2004

11 minit ..

Oh ..

Berderai air mata saya nengok tayangan itu ..

SubhanAllah …

.

.

.

Masuk satu lagi bilik pameran ..

Ada diorama kapal atas rumah yang di Lampulo itu ..

Saya suka sangat diorama-diorama ni !!

IMG_5964

.

.

.

Dan Masjid di Lokngha

IMG_5968

.

.

.

Sebelum Tsunami

IMG_5970

.

.

.

Sesudah Tsunami

Bandar dan Pelabuhan Uleu Lheue

IMG_5972

.

.

.

IMG_5984

.

.

.

Kapal PLTD Apung

IMG_5986

.

.

.

IMG_6015

 

.

.

.

IMG_6019

.

.

.

IMG_6020

.

.

.

IMG_6022

.

.

.

IMG_6023

 

.

.

.

IMG_5990

.

.

.

IMG_5991

.

.

.

IMG_5992

.

.

.

IMG_5993

.

.

.

IMG_5994.

.

.

Pusat gempa buminya pada masa itu ..

Bermagnitud 9.1-9.3  pada skala Richter

Ke 3 terkuat di bumi yang pernah direkodkan !

Membunuh lebih daripada 230000 orang di 14 buah negara

IMG_6004

.

.

.

Pantai Acheh yang terjejas ..

IMG_6005

 

.

.

.

 

IMG_6030

.

.

.

IMG_6048

 

.

.

.

Dah ..

Jom keluar ..

Habis dah ..

IMG_6035

 

.

.

.

Jom ke bahagian depan Muzium ..

Gatal lak kepala nihhh …

 

IMG_6041

.

.

.

Dinding yang berbentuk anyaman tikar ..

 

IMG_6043

.

.

.

Dah !!

Jom !!

Sambung Trip Insaf Tsunami Acheh ni ke kawasan lain pula ..

.

.

.

Oh ..

Chop ..

Tertinggal satu ..

.

Sampai sekarang

Gambar yang satu ni pasti mengundang air mata bila saya lihat atau ingat ..

MasyaAllah..

Kesian sangat …

IMG_5955

 

.

.

.

.

 

Advertisements