TRIP INSAF TSUNAMI ACHEH [ 2 ] : KAPAL PLTD APUNG

.

.

.

.

Seterusnya ..

Kami mencari satu lagi monumen Tsunami 2004 Acheh

Kapal PLTD Apung

Di Gampong Punge, Blancut, Banda Aceh

Pembangkit Listrik Tenaga Diesel Apung

Merupakan sumber tenaga letrik bagi wilayah Ulee Lheue – tempat kapal ini ditambatkan sebelum terjadinya tsunami.

 

IMG_6051

.

.

.

Kapal seberat 2600 tan

Diheret sejauh 5 km dari tengah laut ke daratan !

Oleh gelombang setinggi 10 meter !

IMG_6052

.

.

Ada tembok monumen di tepi kapal

Masuk adalah gratis

IMG_6053

.

.

.

Saat kejadian …

IMG_6054

.

.

.

IMG_6061

.

.

.

Mangsa-mangsa Tsunami 2004 Acheh dari sekitar desa ini ..

IMG_6057

.

.

.

 

IMG_6059

.

.

.

Perasan tak nama-mama mereka ..

Banyak nama Melayu , bukan nama Jawa

Kan Acheh dulu adalah satu kerajaan Melayu

IMG_6060

.

.

.

Kalau nak bercakap dengan penduduk Acheh pun..

Cakap je macam biasa

Macam di Malaysia

Tak payah nak ber’ capek , mangan , turu , ireng ,bisa , bapak , ibu , ‘

Panggil ‘ abang , kakak,makcik ‘ pun boleh ..

IMG_6063

.

.

.

Selalu nampak gambar kapal ni kat blog orang lain

Nengok-nengok gitu je..

Tak lah nampak gah , besar sangat kapal ni ..

Sekali nengok sendiri depan mata!!!!!!!

MasyaAllah !!

Semua * gasp *

Besarnya !!!

Setinggi 5 tingkat bangunan!!

IMG_6064

.

.

,

Kawasan sekeliling telah dibangun untuk para wisatawan

Ada menara tinjau

Ada platform pandang

IMG_6066

.

.

Rumah Puing

Dengar ceritanya

Setelah dibawa ombak badai Tsunami Acheh , akhirnya kapal ini terberhenti di sini

Mendarat di atas dua buah rumah

Menghimpit rumah-rumah itu dan mungkin juga membenam para penghuninya

IMG_6067

.

.

.

Hah !!

Nampak tak betapa besarnya kapal ni !!??

IMG_6068

.

.

.

Setinggi 5 lantai bangunan!!

Terdapat beberapa pekerka di atas kapal ini semasa kejadian

Hanya seorang yang terselamat

Dia tertidur di atas kapal

Yang lain semua terjunam ke dalam air.

IMG_6069

.

.

.

IMG_6070

.

.

.

Ada listrik .. adalah line telefon kan…?

IMG_6071

.

.

.

Sangat besar !!

Dak GadisBunga untuk perbandingan..

IMG_6073

.

.

.

Kebanyakan rumah sekelilingnya adalah rumah-rumah yang baru , pasca Tsunami

IMG_6074

.

.

.

Sauh kapal ..

IMG_6075

.

.

.

Sangat besar !

Dak Iyra untuk perbandingan ..

IMG_6076

.

.

.

Hujung sana ada masjid yang kubahnya unik , bentuk songkok Acheh

Tak sempat nak pergi sana tapi

IMG_6077

.

.

.

Paksa rela berlakon..

IMG_6078

.

.

.

DrSinga untuk perbandingan..

Aik .. Nampak Dr Singa lak yang besor !

IMG_6086

.

.

.

Masih lari perspektifnya..

Masih nampak kapal tak berapa besor ..

IMG_6088

.

.

.

Ha ..

Yang ni jadik..

Dak Iyra lagi untuk perbandingan ..

Nampak tak betapa besarnya kapal itu!!??

IMG_6091

.

.

.

Takkanlah nak heret balik kapal ni ke laut

Atau ‘ dismantle’ kan

Maka..

Dijadikkan satu objek wisata..

Yang menginsafkan…

IMG_6096

.

.

.

IMG_6098

.

.

.

Kahkahkahhhhh.

[ Gelak sikit boleh kan ..? Walaupun Trip Insaf .. Gelak tutup mulut tapi .. Tak gelak sampai nampak gigi .. ]

Itulah yang paling tinggi berjaya saya capai ..

IMG_6104

.

.

.

Eksenlaahhh korangggggg

IMG_6107

.

.

.

Ni lagi eksennnnn ..

Budak ni kan..

Kalau nak salam babai muahciket katsaya.. mesti siap tundukkan badan lagi..

Terlebih tinggi la katakannnnnn..

IMG_6108

.

.

.

Kahkahkahhhhhhhh..

Semua boleh capai lebih 2 meter!!

Eksen aa koranggggggg!!

IMG_6109

.

.

.

Dah dahhhhhh..

Jom balik !!

Dah nak hujan ni !!!

Banyak lagi tempat nak pergi ni!!

IMG_6111

.

.

.

.

Advertisements