KEMBARA KEDAH – PERAK : LADANG ANGGUR TASIK BERIS

.

.

.

.

Sambung lagi Kenmbara Kedah – Perak kita ..

Kita ke timur negeri Kedah

20

.

.

.

Mencari Tasik Beris

Ada ladang anggur kat situ saya dengar ….

1

.

.

.

Cuaca sangatlah cantik

Langit biru

Awan kepul-kepul ..

2

.

.

.

Punyalah jauh dari pekan Gurun tu ..

Masuk ke dalam lagi ..

Jumpa Sik

Jumpa Jeniang ..

Dah mula cuak ..

Taaakk jugak sampai-sampai !!

Dok check-check GPS .. dah betul dah..

Akhirnya..

Sampai lah ..

Ladang Anggur Tasik Beris

Di pinggir Tasik Beris

IMG_5081

.

.

.

Ada bayaran masuk

Dewasa RM6

Kanak-kanak RM3

Dibuka setiap hari

Masa kami sampai .. tak ramai pun orang kat sini

Dah lah bukan masa cuti sekolah .. Hari biasa pulak tu ..

Ada lah dua famili kat dalam tu ..

IMG_5075

.

.

.

Antara ladang-ladang anggur yang terdekat dengan Malaysia

IMG_5019

.

.

.

Perintah dia lagi

‘ Ambik gambar saya kat sini ! ‘

IMG_5020

.

.

.

First impression pasal ladang ni ..

Cantikkk sangat!!!

Ni kat bahagian depan..

IMG_5021

.

.

.

Ini ladang anggurnya !

Belah-belah depan anggurnya dah dipetik

Pokok-pokok pun dah agak tua

Di pangkal pokok ada pohon pohon muda untuk barisan pelapis

IMG_5022

.

.

.

Saya penat !

Saya panas !

Ha ah !! memang tengah panas berdenting ting !!

IMG_5024

.

.

.

Apa ??!

Anggur boleh ditanam di Malaysia?

Di tanah rendah?!

Di bawah panas berdenting??!!

[ Penanaman anggur banyak di negara beriklim sub-tropika atau sederhana sejuk dan kini telah ada varieti yang telah sesuai diadaptasikan dengan iklim tropika. ]

IMG_5026

.

.

.

Ada kawasan rehat-rehat yang berangin ..

Tenang je ..

IMG_5027

.

.

.

Jumpa 2 adik pekerja ladang

Orang Kokdiang  .. hahahha… tak aa .. orang Kedah gak ..

Depa katA .. boleh aja tumbuh kat situ

Kat rumah kita pun boleh tumbuh

Ikut jenis anggur lah ..

Kena tempat redup tapi . Ada bumbung lutcahaya gitu .. Panas tapi redup

Ada 4 jenis anggur kat sini

IMG_5028

.

.

.

Tak boleh petik tapi !!

Alaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!

Dah lah buah tak berapa banyak .. manalah cukup nak dipetik-petik !!

IMG_5029

.

.

.

Ada anggur hijau lonjong ..

IMG_5031

.

.

.

Ada hijau bulat..

IMG_5033

.

.

.

Kalau tak , ada yang tertonggeng makan tanah lak karang.

Anggur tak dapat , tanah lak yang dapat !

IMG_5035

.

.

.

Daun anggur itu sendiri boleh dimakan dan digunakan bagi menghasilkan hidangan dolma

IMG_5038

.

.

.

Biasanya buah boleh dituai 120 – 140 hari

IMG_5039

.

.

.

Saya frust tak dapat petik anggur .. Dia kata

Dah tau dah memang tak boleh petik ..Tak cakap dengan dia lah tapi sebelum ni

IMG_5044

.

.

.

Ladang Anggur Tasik Beris

Terbesar di Malaysia dan Asia Tenggara

IMG_5045

.

.

.

Rajin dua orang tu melayan soalan-soalan kita orang

Uniform pun ungu seungu anggur

IMG_5047

.

.

.

Jom jalan jalan dalam ladang !!

IMG_5048

.

.

.

[ Sifat semulajadi pokok anggur yang perlukan musim kemarau 3-4 bulan untuk menggalakkan ia berbunga dan berbuah. Tanaman anggur perlukan cahaya matahari yang banyak dan curahan hujan yang kurang dari 800 mm setahun.

Suhu yang sesuai antara 31 celsius dan suhu minima tidak kurang 21 celcius dengan kelembapan diperlukan lingkungan 75-80%. ]

~ Wikipedia~

IMG_5049

.

.

.

Ada anggur jenis Black Opal , Black Grape , Loose Pelite dan White Malaga ditanam di ladang ini

IMG_5050

.

.

.

Ladang Anggur ni di pinggir Tasik Beris

Tasik Beris merupakan sebuah tasik buatan manusia di Malaysia, yang terbentuk hasil dari pembinaan Empangan Beris

Cantik kannnnnn !!!????????

IMG_5051

.

.

.

Berfungsi untuk bekalan air sekitar Kedah dan Pulau Pinang dan kawalan banjir.

IMG_5052

.

.

.

Ketika Tasik Beris dalam proses pembinaan lebih seribu kubur telah dipindahkan

~ Wikipedia ~

IMG_5053

.

.

.

IMG_5054

.

.

.

Cantik.

Suka sangat tempat ni !

IMG_5055

.

.

.

IMG_5056

.

.

.

Panas gila tapi !

IMG_5057

.

.

.

IMG_5058

.

.

.

IMG_5059

.

.

.

IMG_5063

.

.

.

Ada cafe kecik kat situ

Sepatutnya ada aiskrim anggur

Habis !!!!

Muka dia sudah masam !!

Ada karipap anggur

Muffin anggur

Dan popia anggur.

Semua saya beli dan cuba

IMG_5064

.

.

.

Saya nak aiskrim anggur!!!!!!!!!

IMG_5065

.

.

.

Macam summer kat obersi !

IMG_5066

.

.

.

IMG_5067

.

.

.

Boleh beli anggur tanaman ladang ni

Encik Abdul kata ..

Ntah-ntah anggur beli kat pasar malam .. jual balik kat sini..

Eh !!

Bersangka baik lah kitaa.. !!

IMG_5069

.

.

.

Sabun mandian dan tangan daripada anggur Tasik Beris

IMG_5070

.

.

.

IMG_5071

.

.

.

IMG_5073

.

.

.

IMG_5077

.

.

.

Beli anggur Tasik Beris 2 plastik ..

Makan dalam kereta..

5

.

.

.

Jom masuk kereta !!

Jom ke Perak pulak !!!

11

.

.

.

Jauh tu nak ke destinasi berikutnya ..

2 jam lagi..

Kawasan Kenering

12

.

.

.
Kita ke Lenggong !!

Kenapa Lenggong ??!!

Nanti kita cerita eh …

img_6821

.

.

.

Lalu jalan dalam

Lalu Jeniang . Lalu dekat Baling

Lalu dekat Gunung yang cantik ni ..

Lalu pekan Gerik …

Kawasan Kerunai

13.

.

.

Ok ..

Nanti sambung lagii…

.

.

.

.

Advertisements