KEMBARA KEDAH – PERAK : MUZIUM ARKEOLOGI LEMBAH BUJANG

.

.

.

.

Esoknya..

Siap awal-awal..

Jom jelajah Kedah !!!

.

.

.

Kita ke Merbok !!

17

.

.

.

Kita makan dulu !!!!

Sarap dulu di Kampung Semeling

Pagi-pagi dah pekenA nasi campuq!

16

.

.

.

Tu..

Gunung Jerai ..

Dah ..

Jangan nak menyanyi lak lagu yang ada ukir-ukir nama kat awan Gunung Jerai tu ya Dak Jujie!!

IMG_4913

.

.

.

Senang je nak ke sini

Ada papan tanda arah ke kawasan arkeologi ni ..

Muzium Arkeologi Lembah Bujang

Dekat Sungai Batu Pahat

Di kaki Gunung Jerai..

Kalau kuat kederatnya..

Bolah lah hiking sampai kat atas-atas sana tu ..

Ke puncak Gunung Jerai

[ Jangan nyanyi Jujieee!! ]

IMG_4915

.

.

.

Sungai Batu Pahat

Macam Batu Pahat kat Johor

Sebab , sebab yang sama

Sungai tu ada pahatan batu ..

Musim panas

Air sungai tak berapa banyak..

IMG_4916

.

.

.

Kawasan yang berpagar tu ada kesan pahatan batu ..

IMG_4921

.

.

.

Tu ha gambar mereka memahat batu dan batu yang dipahat..

IMG_4941

.

.

.

Jom masuk Muzium Arkeologi Lembah Bujang !

Masuk adalah percuma

IMG_4924

.

.

.

Bongkah batu yang telah dipahat menjadi bendul pintu ..

IMG_4926

.

.

.

Tu dia Muziumnya ..

Warna kuning tu ..

IMG_4929

.

.

.

Dah sihat sikit budak ni masa ni.

Kurang dah cirit biritnya

Tak mo makan ubat sirap

Nak makan ubat pil ..

Suka sangat dapat pergi jalan jalan Kedah ..

Keadaan muka bumi Lembah Bujang sangat sesuai sebagai sebuah petempatan kerana mempunyai pantai dan tebing di sepanjang Sungai Merbok yang mudah dimudiki, jalan air semulajadi di sepanjang Sungai Muda dan cerun bukit yang membolehkan pedagang berlindung. Kemudahan jalan air ini dikatakan menarik minat pedagang-pedagang untuk singgah di Lembah Bujang.

IMG_4930

.

.

.

Ada satu jambatan

Ke Pulau Bunting ni..

Tapi tak  diguna ..

Mungkin ada ? untuk masa depan ?

Cantik jambatannya

Tak ada apa pun kat Pulau Bunting ni..

Tu yang pelik..

IMG_4931

.

.

.

.

IMG_4932

.

.

.

Ini ceritanya tentang apa dan kenapa dan dimana dan bila wujudnya Lembah Bujang ini ..

Abad 5-14 Masehi ..

80 tapak warisan kerajaan

Borobudur Abad ke 9

Angkor Wat Abad ke 12

Nama Lembah Bujang adalah merujuk kepada perkataan Sanskrit iaitu nama pangkal “Bujang” atau “Bhujangga” yang bermaksud ular atau naga yang melambangkan kemakmuran sesuatu tempat

Manakala perkataan “Bhujangga” diambil daripada perkataan asal iaitu “Phujangga” yang membawa maksud golongan cerdik pandai atau “Brahmin” di dalam sistem kasta Hindu

memori-kedah.com

1

.

.

.

Dulu

Semenanjung Malaysia dipanggil Chersonese Aurea

2

.

.

.

IMG_4952

.

.

.

LembahBujang amat sesuai untuk para pelayar dan pedanang

Sungai Merbok yang lebar dan dalam untuk kapal mereka berlabuh

Gunung Jerai yang kelihatan dari jauh sebagai penanda arah

Kaki Gunung Jerai berserta sungai yang mengalir berdekatan dianggap sebuah kawasan yang suci bagi pedagang

Mereka belayar dan berlabuh kemudiannya bertukar-tukar barangan sesama pedagang dari Timur dan Barat dan dengan penduduk setempat

Setelah angin monsun reda , mereka kembali ke negara masing-masing bersama hasil dagangan dan tukaran.

10

.

.

.

1

.

.

.

2

.

.

.

4

.

.

.

5

.

.

.

6

.

.

.

7

.

.

.

8

.

.

.

9

.

.

.

Banyak barangan tembikar dan logam yang berjaya ditemui di sekitar Lembah Bujang ini

IMG_4935

.

.

.

Ukiran-ukiran batu yang masih utuh

Dah banyak pergi candi-candi . Dah tau dah yang gajah itu adalah patung Ganesha

IMG_4936

.

.

.

IMG_4937

.

.

.

Dipercayai dari Candi Borobudur di Jogjakarta

IMG_4938

.

.

.

Satu arca logam yang masih cantik lagi ukirannya

IMG_4939

.

.

.

Sebuah batu bersurat

IMG_4943

.

.

.

Satu jigsaw puzzle 3D yang berjaya dilengkapkan

IMG_4945

.

.

.

IMG_4947

.

.

.

IMG_4948

.

.

.

IMG_4949

.

.

.

221

.

.

.

Ok

Dah habis baca informasi dalam Muzium

Jom keluar !!

Maka berdedai-dedai lah keluar dan masuk kereta..

Apa !!??

Oii !! oii oii oiii !!

Tak habis lagi aaa!!

Kat atas sana ada banyak benda lagi aaa!!

Kena panjat bukit sikit tapi!

Maka ramailah yang tak nak ikut , terutama yang kecik-kecik tu …

IMG_4968

.

.

.

Apa tu?!

Apa tuu ??!

IMG_4970

.

.

.

Ohh !!

‘ Selamat datang ke Lembah Bujang . Anda sedang meneroka tamadun kurun ke2-14 Masehi ‘ !!

Kool !!

IMG_4971

.

.

.

Dia yang lebih teruja .. dari saya

Mini me

IMG_4972

.

.

.

Mengah jugak lah panjat memanjat ni..

Jumpa Candi Pendiat

IMG_4975

.

.

.

Dijumpai di Kampung Pendar

Dibina semula di Lembah Bujang ini

Berunsur Hindu

IMG_4978

.

.

.

Ok..

Hinnsss.. hinssss .. hinsss lagi detengah panas buta memanjat tangga

IMG_4979

.

.

.

Candi yang terbesar

Candi Bukit Batu Pahat

IMG_4981

.

.

.

IMG_4982

.

.

.

Ok

Tak yah kopipes dari tempat lain..

Baca sini ..

IMG_4983

.

.

.

Tu ha hasil pemanjatan kita orang ..

Ada satu tingkat lagi kat bawah nun tu ..

IMG_4986

.

.

.

IMG_4988

.

.

.

Candi Bukit Batu Pahat

IMG_4989

.

.

.

Diekskavasi dan dibina semula di tapak ini

IMG_4991

.

.

.

Another ‘ been here done that’ moment !

IMG_4992

.

.

.

Jom menyiasat !

Agak cuak jugak kalau soramg sorang kat sini..

Almaklum laa..

Tempat yang sangat dah lama ..

Sunyi ..

Ada ‘ bau lama ‘

IMG_4995

.

.

.

IMG_4996

.

.

.

Tu ada satu lagi aa !!

Jom !

IMG_4998

.

.

.

Candi Pengkalan Bujang

IMG_5000

.

.

.

Haiyoo..

Lupa nak close up infonya !!

IMG_5001

.

.

.

IMG_5003

.

.

.

Apa ??!

Ada satu lagi ?!

Kat atas sana ??!

Nina dah kerut kening kat saya

Nak pergi ke??!!!

IMG_5004

.

.

.

Nak duduk-duduk rehat kejap pun boleh….

IMG_5005

.

.

.

Candi Bendang Dalam

IMG_5006

.

.

.

Tu ha !!

Hambik !

Jauh lagi kat atas sana tu..

Nampak je dekat sebab guna wide angle..

IMG_5007

.

.

.

Jomm a balik ke pangkal jalan..

Candi Bukit Batu Pahat dari angle yang lain

IMG_5017

.

.

.

Kejap ada

17

.

.

.

Kejap tak ada

19

.

.

.

Pandangan akhir ke satu tinggalan sejarah Kedah Tua

20

.

.

.

Makan jom !!

21

.

.

.

.

Advertisements