YOK KE JOGJA [ 15 ] : KEMBARA MAKANAN JOGJA

.

.

.

.

Dari Pantai Parangtritis , Decky tanya ..

Mau makan sate ?

Kami on aje!!

Decky bawa kami ke Pasar Jereran , Wonokromo , Bantul

Mencari Sate Klathak ‘ Horor ‘ Wak Jono

Sedap banget ! Decky kata

.

Warungnya simple je

Bawah atap zink

Tepi pasar

1

.

.

.

Jangan tanya apa maknanya..

Kami order hampir semua!

Dari blog ini ..

Sate Klatak adalah sate kambing muda yang tusukkannya menggunakan jeruji besi dari sepeda onthel. Bedanya dengan sate kambing lainnya, sate kambing yang ini tidak menggunakan racikan bumbu / kecap seperti sate-sate pada umumnya.Sate ini hanya ditaburi garam, tapi rasanya sangat gurih nikmat, gurih tidak seperti sate yang pada umumnya manis.Tusukan tidak menggunakan bambu / lidi melainkan dipilih menggunaka jeruji besi, karena besi merupakan penghantar panas yang baik, sehingga daging kambing yang irisannya besar-besar dalam setiap tusukan sate klathak akan matang merata dan sempurna hingga ke bagian dalam, ketika digigit empuk sekali dan gurih

2

.

.

.

Mula-mula macam moskil aje nak makan kat sini..

Perut baru je baik meragam ..

Tapi .. Bismillah ..

Makan ..

3

.

.

.

Nampak tak daging kambing bergantungan kat belah kiri tu?

Wak Jono hiris-hiris daging kambing tu live-live

Daging nampak segar-segar

Walaupun bergantungan gitu .. tak ada seekor lalat pun yang terbang dan hinggap!!

4

.

.

.

Potong-potong .. hiris-hiris..

Terus masak

Wak Jono ni kelakor!

5

.

.

.

Hati dan jantung dan paru kambing

6

.

.

.

Rusik dan segalanya

Saya dan Dak GadisBunga eksaited keliling Wak Jono ngambik gambar

7

.

.

.

Dengan suasana yang tak panas sangat

Dengan api malap-malap

Dengan background muzik gamelan dari rumah kampung yang berdekatan ..

8

.

.

.

Dan sate klathak yang sangat sedap!!

Satu pengalaman yang bestest!!

9

.

.

.
Oh ya..

Hampir tertinggal pulak !

Itu kepala kambingnya!!!!

🙂

10.

.

.

Dah alang-alang cerita pasal makan..

Meh sambung !!

Bale = balai

Saya kalau ke Indonesia mesti cari ikan Gurami!

Sedapppp

Rumah Makan Bale Kambang ni dalam perjalanan balik dari Borobudur

1

.

.

.

Boleh pergi makan kat balai-balai kecik tu..

6

.

.

.

Naik rakit ini..

[ Kalau nak jalan ikut tepi kolam pun boleh aje… ]

2

.

.

.

3

.

.

.

4

.

.

.

5

.

.

.

Sayur genjer goreng

8

.

.

.

Di Gunungkidul

Kami makan di lesehan ini..

Lesehan Pari Gogo

Tak lah lesehan sangat sebenarnya..

Lebih kepada rumah makan dah ..

1

.

.

.

Dihiburkan oleh mbah yang bernyanyi sambil bermain alat muzik tradisional ini..

2

.

.

.

Sambil makan nasi merah

Popular di Gunungkidul ini..

3

.

.

.

Macam-macam lauk yang sedap !

4

.

.

.

Kalau nak pencuci mulut..

Bolehlah makan walang goreng berlada ni!

Walang ??!

Belalang … !!

Garing !!

Saya tak cuba lah tapi !

Banyak belalang di kawasan Gunungkidul ni sebab ada banyak tanam pokok jati

5

.

.

.

Berhenti kejap beli buah salak

Yang manis

3 kilo Dak GadisBunga beli!

7.

.

.

Dan air sasparella yang sedap ini !

Ada cerita tentang air dan botol ni..

Nantimasuk bab lain saya cerita!

6.

.

.

Saya jarang cerita pasal makanan

Kecuali kalau makanan tu pelik sangat atau sedap sangat

Sekian.

.

.

.

.

 

 

 

 

Advertisements