YOK KE JOGJA [ 14 ] : PANTAI-PANTAI GUNUNG KIDUL

.

.

.

.

Kidul maknanya Selatan

Gunungkidul adalah perbukitan kapur tandus yang selalu dilanda kekeringan.

Berada di pesisir selatan Pulau Jawa, Gunungkidul merupakan sisa lautan di masa silam.

IMG_3069

.

.

.

Bentang alam Gunungkidul adalah pesona tiada dua.

Mulai dataran tinggi vulkanis, derasnya sungai bawah tanah, kegelapan goa vertikal maupun horizontal, hingga eksotisnya deretan pantai pasir putih.

~ Yogyes.com  ~

Ha ??!

Kawasan tsunami !!!!???

IMG_3033

.

.

.

Jom teroka pantai pula ..

Dah puas ke gua , sungai

Kita ke Pantai Indrayanti

Kita jumpa umang-umang dulu sebelum masuk Pantai Indrayanti itu ..

IMG_2999

.

.

.

Rumah umang-umang

IMG_3000

.

.

.

Nama sebenarnya Pantai Pulang Syawal

Tapi ramai yang memanggilnya Pantai Indrayanti , mengikut nama tempat makan yang ada di pantai itu

IMG_3005

.

.

.

IMG_3006

.

.

.

Pantai Indrayanti ni bersih

Kerana kalau buang sampah merata-rata , nanti kena denda

IMG_3008

.

.

.

Lautan Hindi terbentang depan mata

Ha ah .. Lautan Hindi .. Kata Dak GadisBunga

Dia terdiam tiba-tiba

Saya pun

Kelip-kelip mata .. ada air ..

Sebak.

Dak Gadis Bunga senyap je ..

Saya tanya .. ” Kenapa ..? ”

“Sebak jugak ?? ”

Ha ah .. dia kata ..

IMG_3009

.

.

.

Dear Indian Ocean…
Keep Them Safe
Warm Them
Hug Them
Take Away All The Fear
Take Good Care Of Our MH370
Until We Come To Take Them Home..

IMG_3010

.

.

.

IMG_3012

.

.

.

IMG_3013

.

.

.

Seluar tu saya beli 45000 di Goa Pindul

Jumpa kat Malioboro .. 30000 je!!

Cisssss !!!

Haihh..

Kena belajar aksi legcrossover dari dia orang lah !!

IMG_3021

.

.

.

Boleh panjat bukit berbatu tu ..

IMG_3023

.

.

.

Kuat sungguh ombak Lautan Hindi !

Ni kat tepi pantai..

Kalau di tengah sana macamana lah agaknya kan…?

IMG_3026

.

.

.

IMG_3028

.

.

.

Kat kereta Decky

IMG_3029

.

.

.

Seterusnya kami mencari Pantai Sundak ..

IMG_3069

.

.

.

IMG_3030

.

.

.

IMG_3035

.

.

.

Jingking ?

Lupa lak nak tanya Decky apokobondo jingking tu ..

Peyek = rempeyek

IMG_3036

.

.

.

3

.

.

.

IMG_3038

.

.

.

Akhirnya kami berjaya jejak kaki ke pantai-pantai Gunung Kidul

IMG_3052

.

.

.

IMG_3057

.

.

.

Gila !!

Ombak kuat gitu dan bot kecik gitu!!

IMG_3059

.

.

.

IMG_3062

.

.

.

IMG_3064

.

.

.

Seterusnya ke Pantai Slili

Tak ada dalam peta ni pulak!!?

IMG_3069

.

.

.

IMG_3071

.

.

.

IMG_3072

.

.

.

Inilah Decky , pemandu kami..

Sesiapa kan ke Jogja .. sangat disyorkan mengambil transport dari Decky

Bisa di cari di TransSevenJogja.com

IMG_3073

.

.

.

Ngeri jugak nengok papan tanda ni !

IMG_3077

.

.

.

Ada lohong air!!!!

IMG_3080

.

.

.

Gambar-gambar untuk En Syed..

🙂

IMG_3081

.

.

.

Itu bukan kata ‘ no picture please !! ‘

Dia sedang melambai sebenarnya tu!

IMG_3089

.

.

.

IMG_3090

.

.

.

Sempat beli buah nona

IMG_3092

.

.

.

Seterusnya , Decky mencadangkan ke Pantai Parangtritis

Ramai yang ke Jogja akan ke pantai ini

Terlalu biasa ..

Sebab tu saya tak masukkan pantai ni dalam itinerari.

Tapi sebab ada masa dan Decky kata ondewey balik je pantai ni..

Kami pun singgah ..

IMG_3134

.

.

.

Sebab tak ada tempat duduk

Sebab pasir pantai tu basah

Sebab mbah ni ada tikar untuk sesiapa yang beli jagung bakar dia duduk

Kami pun beli jagung bakar sebab nak duduk

Dan menikmati senja di Pantai Parangtritis

Jagung dia pedas tapi!!

Pijau mulut!!!!

Semua tak abis makan!!

IMG_3145

.

.

.

Makan jagung sambil dengar lagu-lagu Indon

Dan lagu-lagu rock kapak Malaysia

Tenga nyanyi lagu Sandiwara Cinta ni..

Sedap suara dia!!

Nama dia Adi

IMG_3139

.

.

.

Senja Pantai Parangtritis

1

.

.

.

2.

.

.

Ini adalah hari ke4 kami di Jogja

Belum habis lagi.

Malam tu ada satu lagi kembara ..

.

.

.

.

Advertisements