YOK KE JOGJA [ 16 ] : PASAR NGASEM . WAYANG KULIT JOGJAKARTA

.

.

.

.

Hari ke 5 di Jogja . hari terakhir ..

Kami meneroka Kota Jogja pula

Mencari bakpia pathok , nak bawak balik

Bakpia dibuat dari campuran kacang hijau dengan gula, yang dibungkus dengan tepung, dan dibakar

Asal usul makanan masyarakat Cina  di sana

Bak= daging … Pia = kueh

.

Tapi bak nya telah ditukarkan kepada inti-inti lain sekarang ..

Cokelat , cheese , kacang hijau , kacang merah , derian ..

IMG_3156.

.

.

No 25 adalah kerana nombor kilangnya.

Pathok adalah nama satu daerah di Jogja yang terkenal dengan bakpia ini

IMG_3151

.

.

.

Sedang sibuk membincangkan berapa dan perisa apa nak dibeli

[ Masa ni tak terpikir lagi yang berat luggage yang dibeli dengan konsep sharing is caring 20 kilo tu tak lah berat mana pun !! ]

IMG_3161

.

.

.

Saya beli perisa derian  .. Sedap !

IMG_3166

.

.

.

IMG_3169 .

.

.

Sementara menunggu Kraton yang akan dibuka pada pukul 9 pagi

Decky mencadangkan kami ke Pasar Ngasem dulu ..

IMG_3171

.

.

.

Pasar Ngasem adalah pasar haiwan peliharaan yang terbesar di Jogjakarta

Khususnya menjual burung

IMG_3172

.

.

.

Masyarakat Jawa tak lepas dari tradisi dan kepercayaan.

Menurut akar budaya Jawa, seorang pria yang berjaya adalah seorang pria yang memiliki

Wisma [ rumah ]

Wanita [ isteri ]

Turngga [ kuda ]

Curiga [ keris ]

Kukila [ burung peliharaan ]

Kukila adalah alasan bagi seorang pria Jawa untuk memelihara burung sehingga pasar burung menjadi suatu tempat yang sangat dibutuhkan oleh masyarakat Jawa.

~ Wikipedia ~

IMG_3174

.

.

.

Jom explore !!

IMG_3175

.

.

.

IMG_3177

.

.

.

IMG_3184

.

.

.

Rasanya dia menjual Es Dawet

IMG_3185

.

.

.

IMG_3187

.

.

.

Itu adalah ukiran karakter wayang kulit Semar

Semar is a character in Javanese mythology who frequently appears in wayang shadow plays. He is one of the punokawan(clowns), but is in fact divine and very wise. He is the dhanyang (guardian spirit) of Java , and is regarded by some as the most sacred figure of the wayang set.

IMG_3188

.

.

.

Kedai No 12

IMG_3194

.

.

.

Mari kita skodeng mbah ini ..

IMG_3195

.

.

.

Sebenarnya

Kesian sangat nengok burung-burung yang dfalam sangkar kat sini

Dah lah terkurung

Sempit pulak tu!

IMG_3197

.

.

.

IMG_3199

.

.

.

IMG_3203

.

.

.

Dia ni tengah bawak sangkar burung tu kat belakang dia

Macam bawak knap sack

IMG_3206

.

.

.

En Syed , kawan kita orang tu mesti suka kalau dapat datang sini!!

Banyak benda menarik untuk motret

🙂

IMG_3210

.

.

.

IMG_3212 .

.

.

.

.IMG_3214

.

.

.

IMG_3216

.

.

.

IMG_3217

.

.

.

IMG_3218

.

.

.

Tengah menarik napas panjang ..

Penat ..

IMG_3220

.

.

.

Kesian sangat nengok burung Macau Merah yang cantik ni ..

IMG_3222

.

.

.

Asyik dok gigit-gigit rantai kat kaki dia …

IMG_3223

.

.

.

IMG_3224

.

.

.

Terpegun nengok dia dok suapkan anak burung tu makan!

Semua dok nganga

IMG_3227

.

.

.

So fluffy!!!!

IMG_3230

.

.

.

Dan warna warni !!!

Rasa nak picit-picit!

IMG_3236

.

.

.

Sentil tembakau kat mulut!!

[ Menyentil tembakau adalah satu punca mendapat kanser mulut ! ]

IMG_3237

.

.

.

Siapa pernah bela anak ayam kaler-kaler gini dulu-dulu!!??

🙂

IMG_3238

.

.

.

Kakak ni main kaut je burung-burung tu gitu bila orang nak beli !

Kaut dan masukkan dalam beg kertas

IMG_3239

.

.

.

IMG_3243

.

.

.

IMG_3246

.

.

.

Khas untuk Dak CPL

Masa ni dia dah mencecet lari keluar dari pasar !

IMG_3247

.

.

.

Malang ada lah satu daerah di Pulau Jawa

Bulan malang as in malang nasibmu si burung pungguk …

IMG_3249

.

.

.

IMG_3250

.

.

.

Cool je dia angkut sangkar tu kat belakang gitu ..

IMG_3252

.

.

.

IMG_3253

.

.

.

IMG_3254.

.

.

Ada masa lagi ..

Jom beli cekelat pulak!!

Monggo !!

IMG_3255

.

.

.

IMG_3256

.

.

.

IMG_3257

.

.

.

Jumpa coklat ni !

Hahahahaaaaaaaaaaaa!!

Selai kodok

Selai = jem !

Sedap !! Ada rasa pandan jem nya !

IMG_3260

.

.

.

IMG_3261

.

.

.

Saya beli yang perisa chili !

Dan jahe

IMG_3262

.

.

.

IMG_3263

.

.

.

Ada masa lagi !

Kraton masih belum bukak!

Kita ke sini ..

IMG_3289

.

.

.

Bengkel kerajinan tangan Wayang Kulit

IMG_3266

.

.

.

Ini patung wayang golek

3 D

Wayang kulit = 2 D

IMG_3267

.

.

.

IMG_3270

.

.

.

IMG_3271

.

.

.

IMG_3272

.

.

.

IMG_3277

.

.

.

IMG_3279

.

.

.

Karakter-karakter dari epik Ramayana dan Mahabrata

Yang di tengah tu dipanggil gunungan

Kalau di Malaysia , biasanya pohon cemara

Hanuman , Laksomono , Rama , Sinta …

Antara karakter-karakter nya

IMG_3282

.

.

.

IMG_3284

.

.

.

OOTD mereka adalah kerana hendak bergambar di tujuan wisata selepas ini..

‘ Aku dah siap-siap pakai baju kurung ni !! Bila nak berfoto shoot ni !! ‘

Kata Dak Anash !

‘ Kecik besor kecik besor je aku nengok Dak Dr Singa ni !! Janji nak pakai baju kurung sama-sama !! Mana baju kurung dia !!??? ‘

Kata dia lagi …

IMG_3285

.

.

.

IMG_3287

.

.

.

IMG_3288

.

.

.

Dah.. dahh !!

Jom ke Kraton !!

Petang ni nak balik dah !!

.

.

.

.

Advertisements