YOK KE JOGJA [ 12 ] : CAVE TUBING GUA PINDUL

.

.

.

.

Hari ke 4 di Jogja

Mari meneroka gua , sungai dan pantai pula !!

Kami ke Gua Pindul Untuk cave tubing

Duduk atas/ dalam tube / ban dan menyusuri sungai di dalam gua

Goa Pindul terletak di Karangmojo , Gunung Kidul , Jogjakarta

IMG_4948-0 .

.

.

.

Mula-mula macam nak tubing Goa Pindul aja

Tapi rasa macam dah alang-alang datang , jom aaa sambung ke Kali Oya

IMG_4947-0 .

.

.

Kalau dah masuk kawasan ke Gunung Kidul ni

Nanti akan nampak banyak banner / bunting kat tepi jalan pasal Goa Pindul ni

Jangan terpedaya ! Jauh lagi sebenarnya tu!!

Nanti akan jumpa speda-speda motor yang mengekori kereta , nak menunjukkan jalan ke Goa Pindul ini

IMG_4946-0 .

.

.

Daftar Bayar Naik lori

Hah !!??

Naik lori !!??

Kehkehkehhh!!

Sungguh teruja semua!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Kami ambik paket di Tunas Wisata Goa Pindul

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Naik lori masuk celah-celah rumah kampung

Dak Gadisbunga kata , bila nampak tanah kat batas-batas tu!!

Suburrnya tanah kat sini!!

Kalau kat Malaysia .. dah kena curi dah tanah yang sesubur gitu tu !!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Op !!

Dah sampai !

Alaaaaa..

Kejap je naik lori!!

Orang sudah ramai!

Kalau hari libur .. laagi ramai!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Yaa..

Berdiri di situ !!

Motret dulu !!

Kata Pak MarcellO

O yang pekat .. seperti O di KOkdiang

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Duduk dalam ban

Jangan risau

Tak terbolos ponya!

Ada tali penghadangnya …

pindul.

.

.

Jom mulakan adventure!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Goa Pindul terbentuk dalam bukit karst

Panjangnya sekitar 350 meter , lebar dalam 5 meter , tinggi dalam 5 meter , dalam dalam 5-12 meter

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Sorang kena peygang ban orang belakang dan depan dia

Nak peygang tangan orang pun boleh

Nak peygang tali pun boleh

Nak peygang lengan orang pun boleh

Peygang kepala orang je tak boleh .

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Pak MarcellO yang bertopi putih tu yang di dalam ban yang depan sekali

Menarik ban-ban kita orang

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Tangga untuk ke atas untuk mengutip sarang burung walid

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Slidekan badan ke bawah sikit

Dan sandar..

Aaaaahhhhh… nyaman!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Macamana nak ingat yang mana satu stalagtit dan stalagmit

Tit –

Er.. pandai-pandai lah pikir !! 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Stalagtit berbentuk tirai

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Ada sang kelawar sedang terganggu tidurnya ..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Dalam Goa Pindul ini ada satu stalagtit

Katanya yang ke 4 terbesar di dunia

Bukan yang ini tapi

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Mari masuk ke zona gelap!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Bekas-bekas kelawar di dinding belah atas

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Lagi stalagtit berbentik tabir

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Gua vertikal di Goa Pindul

Sampai sini , boleh keluar dari ban dan mandi atau panjat tebing yang kat belah kanan tu dan terjun ke dalam sungai!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Mengikut kata Pak MarcellO , pernah ada penggambaran untuk iklan Djarum Super yang dilakukan di sini

Lubang ini dipanggil sumur terbalik

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Semua gambar adalah dari kamera DakCPL dan DakGB

Kalau takut kamera basah , boleh ambik khidmat mereka untuk ambikkan gambar

Dalam Rp 100 000 gitu rasanya

Dah sampei penghujung gua Dalam 45 minit gitu ..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Okeh ..

Dah sampei hujung gua

OLYMPUS DIGITAL CAMERA .

.

.

Pandai Pak MarcellO ini memotret!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

.

.

.OLYMPUS DIGITAL CAMERA.

.

.

.

Lepas ni ke mana ??! Jom main air lagi!!! . . . .

.

.

.

.

Advertisements