YOK KE JOGJA [ 11 ] : MERAPI JEEP TOUR : DUSUN KINAHREJO , KALIADEM

.

.

.

.

Dari Borobudur , kami ke kaki Gunung Merapi

Salah satu gunung berapi teraktif di dunia !

Oleh kerana dah agak petang , dan cuaca agak mendung

Kami ambil paket yang paling pendek , 300 000 rupiah satu jeep

Dari 86 Merapi Jeep Tour

15

.

.

.

Kahkahkahhhhhhhhh!!

Dah macam lalat mata besor dah !!!

Ini first time saya selpie tau!!!!

4

.

.

.

Kerana jalan nya tak boleh dipanggil jalan

Kerana kena naik jeep

Dan kerana berdebu sangat ..

Maka ini lah yang kena kami pakai !

1

.

.

.

Manjang peace Dak Anash !!

Duduk depan tak lah hazab bergoyang sangat!

2

.

.

.

Tapi duduk kat depan macam nak terpelanting ke luar lak!

Muat-muat sendat je yang kat belakang tu !

3

.

.

.

IMG_9701

.

.

.

Nak kenal siapa kena nengok warna tudung.. Ni rasanya Dak GB

Sebab ada sling bag kamera tamakninah dia tu ..

5

.

.

.

Kami dibawa oleh Pak Kantong / Xantonx

Dia kata .. Bisa berdiri Buk !!

Berdiri kat dalam jeep tu !

Saya teruja

Berdiri ..

Hadoii !!

Habis gegor semua !!!

IMG_2963

.

.

.

Ni hah Pak Kantong nya ..

Dak macam Beto lak aku nengok !!

IMG_2985

.

.

.

Dimulai perjalanan dengan Bismillah..

Lalu Kali Opak ..

Sungai yang pernah dilewati lahar dingin Merapi

Lahar Dingin =  aliran material vulkanik yang biasanya berupa campuran batu, pasir dan kerikil akibat adanya aliran air yang terjadi di lereng gunung (gunung berapi)

14

.

.

.

Masa ni saya coba berdiri

Tak sanggup !

Gegor otak !!

7

.

.

.

Batu-batu muntahan Merapi digunakan untuk projek pembinaan

6

.

.

.

Yang cantik seketul gini untuk batu nisan

9

.

.

.

Jom teruskan perjalanan …

IMG_2960

.

.

.

Pak Kantong ni dulu tinggal di Dusun Petung ni

Habis ranap kena muntahan Merapi

13

.

.

.

Kami berhenti di satu Dusun Petong

Melihat tinggalan amarah Merapi

IMG_2930

.

.

.

Letusan terakhir ..

Merapi mula aktif pada akhir Oktober 2010

Letusan demi letusan hinggalah ke awal November

IMG_2931

.

.

.

Merapi semasa letusannya memuntahkan lahar dan debu panas

Lahar memang dah pasti panas ..

Debu panas nya pulak suhunya lebih daripada 5000 C

Orang sana panggil wedhus gembel

Omputeh Orang Muo panggil pyroclastic cloud

Kerana awannya tebal , bergulung-gulung bagai bulu biri-biri

IMG_2932

.

.

.

Di dusun ini , ia dilanda wedhus gembel

IMG_2933

.

.

.

IMG_2934

.

.

.

IMG_2935

.

.

.

IMG_2936

.

.

.

Sunyi sangat masa ni

Terbayang kekecohan dan kematian akibat Merapi

IMG_2937

.

.

.

IMG_2938

.

.

.

IMG_2939

.

.

.

Kaca boleh cair dan merengkuk gitu akibat kepanasan debu Merapi

IMG_2940

.

.

.

IMG_2941

.

.

.

IMG_2942

.

.

.

Letusan juga menewaskan Mbah Maridjan

Penjaga Kunci Merapi

Mas Penewu Surakso Hargo dilantik menjadi penjaga kunci oleh Sri Sultan Hamengkubuwono IX dengan gelaran Raden Ngabehi Surakso Hargo

IMG_2943

.

.

.

Sebagai penjaga kunci, beliau diamanahkan untuk menjaga dan mengawasi Merapi. Untuk jawatannya itu si Mbah hanya diberi gaji Rp8,000 sebulan.

IMG_2944

.

.

.

Walaupun telah berkali-kali diajak berpindah , Mbah Maridjan masih enggan dan berdegil

Beliau berasa sudah menjadi tugasnya untuk menjaga Merapi sampai akhir hayat.

Dua orang yang cuba untuk membawa Mbah Maridjan turun juga tewas.

IMG_2945

.

.

.

Mendengar peringatan pemerintah untuk berpindah ,  Mbah Maridjan cuma berkali-kali bekata, “Ning arep mati ojo keakehan polah. Nrimalah

( Kalau akan meninggal, jangan cuba mengelak. Berpasrah diri sajalah) ”

IMG_2946

.

.

.

IMG_2947

.

.

.

IMG_2948

.

.

.

IMG_2949

.

.

.

IMG_2951

.

.

.

Sedangkan kaca boleh cair …

SubhanAllah

IMG_2953

.

.

.

IMG_2956

.

.

.

IMG_2958

.

.

.

IMG_9753

.

.

.

IMG_9750

.

Seterusnya

Kami dibawa ke Batu Alien

Batu yang berupa muka seorang eh..  seekor Alien yang sedih mukanya

18

.

.

.

Menurut Pak Kantong.

Batu ini tak ada di dusun ni sebelum letusan

8

.

.

.

IMG_2964

.

.

.

IMG_2966

.

.

.

Cuaca masih sangat mendung dan berawan..

😦

IMG_2967

.

.

.

Baju I AM Dak Anash yang paling tak nampak tulisannya!! Sebab panjang sangat nama glamernya …

IMG_2968

.

.

.

Mula-mula saya malas nak turun

Tapi saya turun jugak

Lompat turun . Terjelepuk kat lopak kat depan sana

Lutut longgar

IMG_2969

.

.

.

Ini adalah Bunga Abadi

Edelweis Jawa / Anaphalis javanica

Juga tak ada tumbuh di sini sebelum letusan terakhir Merapi

Tumbuhan yang bunganya sering dianggap sebagai lambang cinta, ketulusan, pengorbanan, dan keabadian ini sekarang dikategorikan sebagai tanaman langka / terkawal

IMG_2971

.

.

.

Sepatutnya kita boleh melihat Merapi dihujung kali ini

Kali ini terbentuk akibat laharnya

IMG_2973

.

.

.

IMG_2975

.

.

.

IMG_2978

.

.

.

IMG_2979

.

.

.

Ya laaa..

Macam muka Beto laaa…

IMG_2982

.

.

.

Kutipan Bunga Abadi saya

IMG_2983

.

.

.

Dusun Kaliadem yang dah hilang dari muka bumi

IMG_2991

.

.

.

1

.

.

.

Kalau waktunya panjang dan tak mendung , boleh lah jugak kami ke tinggalan rumah Mbah Maridjan

Atas sikit dari sini

Mbah Maridjan dijumpai tewas dalam keadaan bersujud

Sekarang anak nya pula yang menjadi Juru Kunci Merapi

19

.

.

.

IMG_2992

.

.

.

IMG_2993

.

.

.

Seterusnya kami ke bunker

16

.

.

.

Pernah pada letusan 2006

Dua orang yang coba untuk berlindung di sini tewas

Wedhuk gimbal melitupi seluruh kawasan ini dan melemaskan mereka

IMG_2994

.

.

.

bunker

Sepatutnya nampak Merapi yang sebegini dari Bunker

~ Gambar dari blog Jeep WisataMerapi 86 ~

.

.

.

Boleh masuk ke dalam bunker dan menyiasat ..

IMG_2996

.

.

.

IMG_2997

.

.

.

17

.

.

.

GadisBunga dengan Bunga Abadi

Bunga yang akan tetap kembangnya  , tidak berubah bentuk mahupun warnanya

Selagi tidak terkena air

GadisBunga yang membuat cinta akan tetap abadi.

IMG_2998.

.

.

Ok

Habis adventure untuk hari ke 3

Sambung lagi esok

.

.

.

.

Advertisements