YOK KE JOGJA [ 10 ] : BOROBUDUR

.

.

.

.

Ini adalah entri yang paling susah untuk di ‘ post ‘

Senang kalau saya nak post gitu aja ..

Tepek je gambar

Tanpa cerita

Tanpa fakta

Itu bukan blog  saya Dr Singa  tapi

Sekarang pun ada orang dah tegur ..

‘ Apesal banyak gambar orang .. kurang cerita ..?? ! ‘

Saya pun tak suka tulis entri yang kosong sebegitu

Kena ada pengisiannya .. baru lah ada manfaatnya ..

.

.

Borobudur adalah sebual Candi Buddha yang terletak di Borobudur , Magelang , Jawa Tengah

Banyak teori bagaimana namanya Borobudur

Bore -budur ~ Bore adalah desa terletaknya candi ini . Budur [ buda ] dalam bahasa Jwa berarti purba

Budhara ~ berarti gunung

Para Buddha ~ mengikut etimologi setempat .. sebut banyak-banyak kali .. dah berbunyi Borobudur kan!!?

Bara Beduhur ~ [ candi diatas/ tinggi ]  .. Ha..! Lagi ada bunyi Borobudur kan!!??

IMG_5287-0

.

.

.

Selain Borobudur

Ada beberapa Candi lain di kawasan ini

Candi Pawon , Candi Mendut

Telah dibuktikan bahawa ketiga-tiga candi Buddha ini terletak dalam satu garisan lurus

Mengikut penduduk setempat , dahulunya ada satu yang berlapis batu berpagar yang menghubungi ketiga-tiga candi ini

IMG_5289-0

.

.

.

Candi Pawon dan Candi Mendut ini kami nengok dan tangkap gambar dari dalam kereta je

Dah penat sangat masa tu ..

3

.

.

.

Setiap tahun pada Hari Vesak

Akan ada perarakan dari Candi-Candi ini dan akan berakhir di Candi Borobudur

img_4866

.

.

.

Dari Bukit Punthuk Setumbu

Kami terus ke Candi Borobudur

Hari masih pagi dan redup ..

Pintu masuk adalah dari Pintu Timur

Saya pernah datang dini dulu

Pernah ada guide yang menceritakan tentang Borobudur ini

Menakjubkan..

Makanya ..

Saya sarankan ambillah guide kalau seorang pencinta sejarah dan struktur lama macam saya

Kalau tak suka sejarah , sesaja berjalan , seorang pelancong .. no hal ..

Jalan le lah .. ambik gambar banyak-banyak ..

.

Kalau kita terbang , dan pandang candi ini dari atas , ia adalah berbentuk sebuah Mandala

Mandala adalah lambang alam semesta dalam kosmologi Buddha

IMG_2841

.

.

.

Diiktiraf sebuah tapak Warisan UNESCO

IMG_2844

.

.

.

IMG_2845

.

.

.

Nombor 348 ,  pada tahun 1991

IMG_2846

.

.

.

Jom menapak ke sana !!!!!

Semasa tahun 2012 dulu , saya datang untuk Sunrise Di Borobudur

Tak nampak kawasan ni sebab gelap lagi

Tak perasan pun kena jauh menapak , sebab gelap

Dan keterujaannya …

Candi ini , tak seperti piramid-piramid, dibina melitupi sebuah bukit

Oleh itu , sebesar sebuah bukit Candi Borobudur ini!

IMG_2849

.

.

.

Dak Anash mesti tengah kata ‘ Wahhhhhhhhhhh !!! Bertabahlah lutut ku !! ‘

IMG_2851

.

.

.

Enam tingkat yang berbentuk segi empat

Dan di atasnya tiga tingkat berbentuk bulat

IMG_2852

.

.

.

Kaki Yang Tersembunyi ..

Nampak tingkat yang paling bawah itu ?

Dijumpai pada tahun 1885

Sebenarnya tingkat paling bawah itu pun ada ukiran relief nya , sama seperti tingkat-tingkat yang lain

Tapi telah ditutup dengan rapinya

Membentuk bahagian kaki Candi Borobudur ini ..

IMG_2853

.

.

.

Bahagian Kaki Yang Tersembunyi itu adalah di belakang tu dalam gambar ini

Hampir 3 x tinggi Bule itu ..

Bahagian tersembunyi ini telah dibiarkan , dibuka sedikit di bahagian Tenggara Candi , untuk pengunjung

Yang berkotak-kotak berlapis-lapis tu adalah batu-batu yang digunakan untuk menutup kaki yang tersembunyi itu ..

Sebenarnya semua relief di bahagian kaki yang tersembunyi ini telah dibuka batuannya , dipotretkan dan dipamerkan di Muzium Karmawibhangga , di dalam kawasan Candi Borobudur ini  , dan kemudiannya kaki yang tersembunyi itu ditutup semula..

Ada teori yang mengatakan tingkat Kaki Yang Tersembunyi ini adalah untuk mencegah candi ini darioada menggelongsor ke bawah .

Ada juga yang mengatakan penambahan kaki itu kerana salah perancangan arkitektur candi

3

.

.

.

Kaki tersembunyi ini terdapat relief yang 160 diantaranya adalah berkisah tentang Karmawibhangga

Bahagian kaki Borobudur melambangkan Kamadhatu, yaitu dunia yang masih dikuasai oleh kama atau “nafsu rendah”.

Ada ukiran tentang pencurian , pembunuhan , pemerkosaan , pengguguran kandungan , di sertai dengan akibat dan pembalasan daripada perbuatan tersebut , seperti siksaan neraka seperti pemotongan tubuh, pembakaran dan dibelenggu dengan rantai yang panas membara .

Selain itu terdapat juga gambaran tindakan terpuji seperti berderma, ziarah ke tempat suci, semuanya mendapatkan imbalan pahala yang setimpal.

Karma ..

Cause and effect ..

Relief ini juga menggambarkan tindakan yang rukun dan selaras seperti gotong-royong, bekerja bercocok tanam, serta keluarga yang harmonis.

Pada beberapa panel terdapat goresan tulisan yang dianggap sebagai arahan untuk pengukir.

img_4866

.

.

.

Ok

Cukup ..

Jom panjat !!

IMG_2854

.

.

.

Ada 504 arca Buddha

Hampir 300 daripadanya telah rosak , kebanyakannya tanpa kepala , ada yang hilang terus

IMG_2855

.

.

.

Ini adalah arca Singa Penjaga Gerbang

IMG_2859

.

.

.

Di setiap tingkat , di dinding

Ada ukiran bas relief yang sangat teliti dan halus

Dianggap sebagai yang paling elegan dan anggun dalam kesenian dunia Buddha

IMG_2860

.

.

.

Mungkin Pendita/ Orang Besar kerajaan [ berjanggut ] menghadap Raja

Di Angkor Wat , batuan nya jenis lain

Maka ada dua lapisan batu

Lapisan keras di bahagian dalam

Lapisan yang agak lembut di bahagian luar , untuk diukir bas-bas relief ini

Di Borobudur , bas reliefnya diukir terus ke atas batu di dinding

IMG_2863

.

.

.

IMG_2864

.

.

.

Bahagian dinding ini ada dua bahagian relief , atas cerita lain , bawah cerita lain

Di bahagian balustrade [ bahagian belakang tempat saya berdiri ini ada lagi bas reliefnya ] pun ada cerita yang lain jugak

IMG_2865

.

.

.

Para pembesar menghadap Raja

Raja itu adalah bapa kepada Siddharta Gautama Buddha

IMG_2867

.

.

.

Permaisuri Raja , bonda kepada Siddharta Gautama Buddha yang sedang sarat mengandung diarak pergi ketempat bersalin

IMG_2868

.

.

.

Arca Buddha yang menghadap empat sisi Utara, Selatan, Timur dan Barat itu menunjukkan posisi tangan ‘ mudra ‘ yang berlainan pada setiap sisi

Pernah dulu satu episod The Amazing Race buat kat sini

Jenuh depa berlari atas bawah kena kira satu mudra tu berapa arca Buddha yang buat mudra yang sama

IMG_2870

.

.

.

Dhyana mudra

‘ semadi / meditasi ‘

IMG_2873

.

.

.

Ukiran kepala raksasa kala atau makara bermulut bolong untuk mengalirkan tadahan air hujan

IMG_2874

.

.

.

Ok

Rehat jap..

Dah dehydrated !!

IMG_2876

.

.

.

2 juta blok batu disusun , diukir

Mengambil masa 75 tahun

Dua juta blok batu yang dicantum tanpa simen , hanya menggunakam pasak dan tanggam

IMG_2877

.

.

.

IMG_2878

.

.

.

Relief-relief ini dibaca mengikut arah jam , bermula dari Pintu Timur [ perjalanan yang dipanggil atau disebut mapradaksina ]

IMG_2879

.

.

.

IMG_2884

.

.

.

Bayangkan pemahat-pemahat seni memahat ukiran ini pada zaman itu ..

IMG_2888

.

.

.

IMG_2889

.

.

.

Banyak arca Buddha ni yang dah tak berkepala

Dipenggal dicuri dan dijual

Banyak tersimpan samada di muzium mahupun pada pengumpul persendirian

Raja Chulalongkorn , pernah melawat ke sini , dan berhajat kan arca-arca di sini

Dan dihadiahkan bertong-tong arca Buddha dan bas-bas relief ini sebegitu sahaja

IMG_2892

.

.

.

IMG_2894

.

.

.

IMG_2896

.

.

.

Chop..

Break kejap ..

Aksi-aksi sengal di Borobudur ..

IMG_2898

.

.

.

Yang kat belakang tu manjaaang selfie!!!!

IMG_2902

.

.

.

Terbaik lah korang !!

Kah kah kahhhhhhh!!!

IMG_2903

.

.

.

IMG_2910

.

.

.

IMG_2918

.

.

.

Proses membaik pulih Borobudur mengambil masa bertahun-tahun

Proses Anastylosis

Rekod , angkat , bersihkan , rawat , letak balik

Untuk lebih 2 juta blok batu

Macam main jigsaw puzzle

IMG_2919

.

.

.

Bahagian-bahagian puzzle yang tak dapat dikenali asal usulnya ..

IMG_2920

.

.

.

IMG_5288-0

.

.

.

Tiga tingkat yang berbentuk bulatan di bahagian atas

Ada 72 buah stupa bertutup

Dalam setiap stupa ada satu acra Buddha

Dengan posisi tangan Dharmachakra mudra

‘ Pemutaran roda dharma ‘

IMG_2921

.

.

.

Ada stupa yang lubangnya empat segi sama , ada yang rhombus

Kebanyakan arca Buddha dalam stupa ni tidak sempurna

Stupa paling besar belah kanan tu

Apa ada dalamnya ?

Sekarang kosong…

Ada yang mengatakan , ada arca Buddha emas yang tak ketahuan di mana sekarang ini

Ada juga dijumpai ‘ Unfinished Buddha ‘ di dalamnya

Arca Buddha yang agak cacat tangan kanannya

Besar daripada biasa tangannya

Unfinished Buddha ini ada di Muzium Karmawhbhangga itu.. Sila Google kalau rajin

Mengapa ‘ Unfinished Buddha ‘ ?

Pun sila Google kalau rajin..

IMG_2922

.

.

.

Ramai jugak yang datang untuk memanjat hajat

Depa kata

Kiranya berjaya menyentuh acra Buddha kat dalam stupa itu

Hajat akan tercapai

Oleh kerana ramai yang memanjat stupa gitu , sekarang ada guard yang akan preettttt preettttttttt kalau ada yang coba

Sebab .. ada batuan stupa yang telah beralih kerana ditolak , dan batuan di tapak stupa telah nampak haus sebab dipijak-pijak

IMG_2923

.

.

.

Borobudur ni lumayan jauhnya

Kiranya 1 jam dari Jogjakarta

Kalau ada yang nak menginap di sini , boleh aja..

Banyak jugak hotel , hostel , losmen

Tapi kalau nak paling best ..

Nginap aja di Aman Jiwo

Puas saya cari Aman Jiwo tapi tak nampak lak kat celah-celah kabus , kampung tu..

Murah aja .

Paling murah rm 1000 satu malam..

IMG_2924

.

.

.

Ini arca Buddha yang paling sempurna

Saja dibiarkan terbuka untuk tatapan

IMG_2925

.

.

.

IMG_2926

.

.

.

IMG_2927

.

.

.

IMG_2928

.

.

.

IMG_2929.

.

.

Ok

Enough of patung

Lets have some fun!!

[ Lantak aa korang nak bergaya cover album SPIN ..ahkak berdua udah capek … !! ]

.

.

.

7

.

.

.

1

.

.

.

2

.

.

.

3

.

.

.

4

.

.

.

5

.

.

.

6

.

.

.

Bukan berniat untuk mengagungkan ia

Tapi mengkagumi ketabahan , teknologi , arkitektur dan hasil seni orang terdahulu ..

img_4869

.

.

.

.

Sekian ..

.

.

.

.

Advertisements