YOK KE JOGJA [ 9 ] : PUNTHUK SETUMBU NIRVANA SUNRISE

.

.

.

.

Masuk Hari ke-3

Saya tak banyak jumpa pasal Punthuk Setumbu ni..

Tak ramai yang pernah pergi

Maka nya .. saya nak pergi..

This is Dr Singa kan…

Pasti jumpa tempat-tempat yang lain dari yang lain…

Tak kira !!

Nak hajak jugak semua geng ni panjat Punthuk Setumbu !!

.

.

400 meter dari paras laut

Di sebelah Barat Borobudur.

Di Desa Karangrejo

capture image

.

.

.

Ini kantor loketnya ..

30 000 Rupiah wisatawan asing

5

.

.

.

Bangun pagi pukul 3 pagi

Gedebak-gedebuk dalam samar-samar dalam bilik hostel

3:30 Decky udah menunggu di Lobby

Adalah dalam sejam perjalanan dari Kota Jogja

1

.

.

.

Coba sebut laju-laju !!
2

.

.

.

Kalau nak ke sini ..

Siap-siap ambil wudhu’ dari penginapan

Sesampai nanti boleh terus Subuh ..

Tak lah terkujat sangat .. sebab airnya sejukkkkk..

Itu Suraunya …

Biasalah..

Campur lelaki perempuan..

Pandai-pandailaaa..

18

.

.

.

Terkulat-kulat mata pagi-pagi ni nak manjat bukit ..

3

.

.

.

Habaq hang!!

Hambik !!

300 meter ke atas !!

[ Atas sebab-sebab gini lah Encik Abdul kata .. ” Awak pergi lah dengan kawan-kawan awak … Awak pergi bercuti bulannya nak berehat .. panjat sini sana lah .. gunung lah .. candi tangga besar-besar …tengok kubur laaa…. penat !! ” ]

Saya sipp  tangan dengan Encik Abdul lepas tu!!

Yessssssssss !!!!!

4

.

.

.

Setelah berhempas pulas

Hinnssss … Hinnssssssss..

Hmmmppppppppppppppp.. Hmmmphhhhhhhhhh..

Napas macam tenuk ngandung ..

Sampai lah di atas puncak bukit ..!

Dah ramai dah orang …

Lokal dan bule dan mancanegara

Sampai awal boleh duduk atas menara itu ..

IMG_2785

.

.

.

Alohhhhhhhhh ..

Nampak macam tebal je awan !!!

6

.

.

.

Sementara menunggu matahari naik..

Buat belanjawan TeamJogja

Lawa tulisan Dak Anash

7

.

.

.

8

.

.

.

Okeh ..

Momen yang dinantikan telah tiba …

Matahari dah mula naik ..

Dah nampak puncak Borobudur !!?

Mana!!!!??!!!

IMG_2766

.

.

.

Mari tukar lens !!

IMG_2802

.

.

.

Indahnya kabus itu !!!

IMG_2811

.

.

.

IMG_2818

.

.

.

IMG_2802

.

.

.

IMG_2798

.

.

.

Tak ada harapan nampak Gunung Merapi nampaknya..

Awan tebal sangat belah sana tu ..

Kalau tak tebal .. akan nampak Merapi di belakang Borobudur itu ..

Borobudur dibina di atas bukit . diantara dua sungai .. dan menghadap dengan empat gunung berapi ..

Gunung Merapi , Gunung Merbabu . Gunung Sumbing .. Gunung Sundoro

Diantara Sungai Elo dan Sungai Progo

IMG_2797

.

.

.

Kalau tak berawan tebal , Gunung Merapi gini lah sepatutnya yang nampak..

Emm ..

Monolog :

Patutkah Ahkak menjadi Hajjah Jogja …. ???

11

gambar dari blog siskanurifah

.

.

.

9

.

.

.

Ok..

Oklaaa .. Selit satu gambar …

11

.

.

.

Yok turun ..

Masa ni baru nampak trek yang didaki pagi tapi..

Bagi Dak Anash ..pedehal trek gini..

Kawah Ijen selamba je dia daki..

Kann..? kann..? kannnn ??!

19

.

.

.

Oi Jahhh !!

Sedapppppp je baring kat pangkin orang !!!!!!

12

.

.

.

Trek mendakinya selamat..

Ada mata tangga

Ada pemegang kat tepi

Tak licin

Ada lampu sepanjang jalan ..

13

.

.

.

14

.

.

.

Time turun ..

Laajuuuu je korang eh !!

15

.

.

.

Dua gambar untuk EnSyed ..:)

IMG_2793

.

.

.IMG_2791

.

.

.

Jom sambung panjat-memanjat ni !!

Dekat je ke destinasi berikutnya !!

1

.

.

.

Tu !!!

2.

.

.

.

Chop..

Ada lagi gambar ..

ps3

.

.

.

bwps

.

.

.

ps

.

.

.

.

Advertisements