YOK KE JOGJA [ 8 ] : TELOGO WARNO

.

.

.

.

Dari Kawah Sikidang

Kami ke * ehemm ehemm.. betulkan idghram sikit * bagi lidah tu keras jawa sikit ..

Telogo Warno

Telaga Warna

Dekat je dengan Kawah Sikidang tu..

.

.

.

Masuk ke pintu get terus nampak Telaga Warna ni..

Alaaaaa…

Mana Telaga nya ??!!

IMG_2689

.

.

.

Oleh kerana dah enam bulan kemarau di Dieng ni ..

Air tasiknya dah susut !

Jauh nun dah ke tengah sana!

IMG_2691

.

.

.

” Dinamakan Telaga Warna karena fenomena alam yang terjadi di tempat ini yaitu berupa pergantian warna air dari telaga tersebut. Terkadang berwarna hijau dan kuning atau berwarna warni seperti pelangi.

Fenomena ini terjadi karena di dalam air tersebut terdapat kandungan sulfur cukup tinggi sehingga saat sinar Matahari mengenainya maka warna air telaga nampak berwarna warni. Anda bisa menyaksikan di tengah telaga terdapat letupan air mendidih “

~Wonderful Indonesia ~

IMG_2698

.

.

.

Boleh nampak airnya menggelegak keluar

IMG_2699

.

.

.

Nampak banyak punca air menggelegak keluar dari dasar tasik

Bau sulfur ?

Ado lah sikit ..

IMG_2700

.

.

.

Apo ekau buek tu Jah !!!

[ Jah yang kat belakang tu.. ]

Jah yang kat depan tu everready manjang senyum bila dihalakan kamera….

IMG_2703

.

.

.

Dasar tasik tu sebenarnya..

Dahsat kemaraunya!!

IMG_2704

.

.

.

Jom nengok peta !

Kita ke kiri dulu kawan-kawan !!

Kita keliling Teloga Warno ini !!

Mantapkan kekuda !!

Ayoh !!

IMG_2686

.

.

.

Menyusur tepi Tasik

IMG_2706

.

.

.

Sebetulnya

Pemandangan indah Telogo Warno ni lagi indah kalau dapat dilihat dari puncak Bukit Sidengkeng itu..

Tak jumpa lak jalan naik ke Bukit tu tapi

Maka nya.. kami susur je lah tepian tasik tu ..

IMG_2708

.

.

.

Jumpa lah Wak ini..

” Iya .. Bisa .. Bisa jalan terus .. Nanti bisa keluar di sana tasik ! ”

IMG_2709

.

.

.

Di sana tasik !!?

Meh rujuk peta balik !!

Apa !!??

Keliling tasik !?

Waduh waduh waduhhh !!

Bisa capek !!

IMG_2686

.

.

.

Jom aaa balik ke pangkal jalan !!IMG_2711

.

.

.

Patah balik ke tempat peta itu ..

IMG_2715

.

.

.

Sambil jalan turun ke tanah yang ‘dulu tasik sekarang dah kering ‘ tu..

Ko bayangkan !!

Kalau ikut kata Wak itu tadi ..

Keliling tasik kat belakang nun tu !!

Pusing satu round !!

Waduh !!!

IMG_2725

.

.

.

Jom lepak kat pangkin dulu ..

IMG_2729

.

.

.

Mintak Pak Lilik motret ..

IMG_2730

.

.

.

Kalau penuh air tasik ni..

Ada hidupan ya..

IMG_2732

.

.

.

Burung Mandar Batu yang bunyi ‘ pruruk pruruk ‘ !!

IMG_9355

.

.

.

Dan Itik Gunung yang berbunyi ‘ raab-raaraab ‘

‘ Freng-freng ‘ dan ‘ kwek-kwek ‘ !!

Hahahahaaaaaaa!

Hadoiii !!

IMG_9354

.

.

.

Alaaa !!

150 meter je ke Telaga Pengilon tu !!

Kalau Usin [ Bolt ] .. tak sampai 15 saat dah sampai dah !

Kata Ahkak ni …

Banyak energi kau Kak !!

IMG_9394

.

.

.

Telaga Pengilon kat depan sana

Pengilon = Cermin

IMG_2740

.

.

.

Jalan punya jalan ..

Tak sampai jugak

Semua dah capek ..

Dan jugak kerana air kat Telogo warno pun dah susut macam tu .. mungkin jugak gitulah kat Telogo Pengilon tu nanti …

Patah balik ke pangkal jalan …

Makan coklat Monggo sepanjang jalan ..

Sedap ya amat cekelat ni ya!

Oleh-oleh khusus Jogja

IMG_2742

.

.

.

Meh aa duduk-duduk ketawa kukkikkukkikkukkik sambil buat ketupat makan Monggo

IMG_9384

.

.

.

Kat atas sana tu ada Dieng Plateau Theatre

Ada tayangan tentang Dieng ni

Tak pergi pun ..

Belah kiri tu Kamar Kecil nya ..

Stendet lah kat sini..

Jamban cangkung.. ada kolah  .. ada gayung .. habis bisnes curah air banyak-banyak ..

Airnya sejuk gedi I tell you!

Terkujat jap !!

Ada gak Surau kat sini ..

IMG_9392

.

.

.

Dah puas bergambar ..

Jom Decky !! Balik ke Jogja !!

Terjumpa hentian ni tepi jalan ..

Menara Pandang Tieng

1

.

.

.

Dah suruh pandang ..

Pandang aah ke bawah ..

Sambil berkata ..

” Wahhhhh !!!!!!!!!! ”

IMG_2744

.

.

.

IMG_2746

.

.

.

IMG_2747

.

.

.

Dah oii !!

Jom balik !!!

Berhenti makan jap di Wonosobo …

2

.

.

.

.

Dah..

Habis dah hari ke dua ..

Ada 3 hari lagi !!

[ Kalah entri Dak Elly Carson!! ] Hahahhaaaaaa!!

[Baru 2 hari dah 8 entri dah !! ]

.

.

.

.

Advertisements