YOK KE JOGJA [ 7 ] : KAWAH SIKIDANG : NO WOMAN NO CRY …

.

.

.

.

Dari Kompleks Candi , kami ke Kawah Sikidang

Dekat je dari situ ..

Ada lagendanya di sini..

Tentang Anak Gimbal / Anak Gembel

Keturunan yang menerima akibat daripada sumpahan Kidang Garungan ..

.

Kidang Garungan ..

Berkenankan Puteri Shinta Dewi

Kidang Garungan seorang yang sado

Tapi berwajah kidang

Kidang = rusa

Se-sado mana pun kau .. siapa lah nak berlaki yang muka macam rusa kan??!!

Karang tetiba ada lak seorang sotong ngutuk .. ” Eeeiiiii !!! Badan je sado .. Muka kidang !!! ”

Maka Puteri Shinta Dewi main kotor

Ditimbusnya Kidang Garungan ketika sedang mengali  sumur

Bersungguh-sungguh Kidang Garungan hendak keluar hingga bergetar dan berwap panas keluar dari muka bumi ..

Maka terbentuklah Kawah Sikidang itu..

Sempat disumpahnya ..

” Barang siapa keturunan Puteri Shinta Dewi yang mengelat itu .. rambutnya akan seperti Bob Marley !! ”

Sambil menghembuskan napas terakhir .. sambil bernyanyi … No Woman No Cry ….

Okeh ..

Panjang dan menarik lagi  ceritanya.. [ Cerita yang sebenarnya … ]

Bacalah kat sini..

2011_06_13_02_19_53_gimbal

Anak Gimbal : dari Google Image

.

.

.

Jom ke Kawah Sikidang !!!

Sambil-sambil tu..

Bernyanyian ..

” No woman no cry … no woman no cry !! ”

IMG_2617

.

.

.

Excited!!

Sebab bawah tapak kaki ada aktiviti vulkanik!!!

Meletup-letup panas !!

IMG_2615

.

.

.

IMG_2616

.

.

.

Bisa meletup kebabumm tak??!

IMG_2618

.

.

.

Dari jalan masuknya

Nampak wap berkepul-kepul!!

IMG_9241

.

.

.

Nampak Bunga Abadi !!

Edelweis Jawa yang saya tak dapat beli semasa di Bromo dulu!

Encik Abdul tak bagi saya beli ..

Akhirnya dapat beli jugak di sini!

Beli sebab tertarik dengan cerita tentang Bunga Abadi itu sendiri

Abadi , tapi jangan sesekali terkena air

Habis abadinya ..

IMG_2619

.

.

.

Lada Kemetot ni banyak di Dieng

IMG_2621

.

.

.

Buah Tamarillo

Terung Belanda

Buat air sedapppppp!!

IMG_9234

.

.

.

Kentang juga merupakan tanaman utama

Dijadikkan keropok

IMG_2622

.

.

.

IMG_2623

.

.

.

Hah !!

Hambik !!

Banyak Bunga Abadi habaq hang!!

Yang kecik-kecik tu 10000-15000 rupiah je!

Sumbat dalam beg , celah-celah baju masam , bakpia pathok .. abadi kembangnya sampai Kuala Lumpur !

IMG_2624

.

.

.

IMG_2625

.

.

.

Wap panas ini digunakan untuk memutarkan turbin

Untuk menghasilkan listrik

IMG_2626

.

.

.

Paip untuk mengalirkan wap panas ke stesen janakuasa.

Siap bertebat tebal lagi paip tu!

[ Curi gambar dari CPL ]

IMG_9230

.

.

IMG_2666

.

.

.

Oii !!

[ oii oii oiiii ] [ Talun]

Tau tak talun tu apa ?!

Dah cukup amal ibadat kah kamuu !!??

[ kamu kamu kamuuu ]

IMG_2627

.

.

.

Kat sini je tau kuda ditunggang terbalik gitu!!

Nak bergambar naik kuda ?

Boleh ajaa..

Ada bayarannya ya buk!

IMG_2629

.

.

.

IMG_2635

.

.

.

Tidak berapa tamakninah yang baju biru itu

Kalau yang baju merah itu .. [ tak jumpa lak gambar bukti tamakninah nya ..] [ sat cheq cari naa.. ]

Sangatlah tamakninah ..

Ada kamera besor , kamera kecik , kamera henfon , lens cenonet pasang kat kamera henfon , monopot ..

IMG_2631

.

.

.

Mereka menjual enapan-enapan sulfur

Sulfur memang terbukti bagus untuk kurap murap ya kawan-kawan ..

IMG_2632

.

.

.

IMG_2633

.

.

.

[ Curi lagi gambar daripada dak CPL ]

IMG_9249

.

.

.

IMG_2636

.

.

.

Menyalaikan diri di tepi kawah

Masih cukup empat orang

Tak ada yang tercebur dalam kawah !

IMG_2637

.

.

.

Buk !!

Mao obat jerawat buk!?

Itu ada satu besarr di pipi kiri tu buk!!

IMG_2638

.

.

.

IMG_2676

.

.

.

Belum ireng lagi masa ni..

Jom menapak ke kawah !!

IMG_2639

.

.

.

Tu hah Kawah Sikidang nya !!

IMG_2641

.

.

.

Berhasap-hasap !!

Bau !!

Hmmph ..

Bau macam kentut telur ..

Tapi kurangkan sikit 45 %

Bau sulfur ..

Tak teruk sangat tapi

Omputeh bilang .. ‘ tolerable ‘

Tak payah pakai mask pun boleh maaa !!

IMG_2643

.

.

.

Bau kentut!!!!!!!!!

IMG_9298

.

.

.

Hah !!

Hambik !!

Mud pool yang menggelegak panasnya !!

IMG_2645

.

.

.

Berlepus-lepus keluar wap !

IMG_2647

.

.

.

Teruja nampak fumarula kat belakang sana!

IMG_2649

.

.

.

Fumarula dan solfatara

Semburan wap dan wap air dan enapan belerang

Panas beb!!

Saya peygang batuannya !

Batu-batu sekeliling fumarula tu pun panas !!

Belerang pun ada

Saya ambik sikit

Pecah berderai tapi!

IMG_2650

.

.

.

Si Super Woman Merah dan Si Super Woman Putih

IMG_2652

.

.

.

IMG_2653

.

.

.

Jom ambik gambar ramai-ramai !!

IMG_2654

.

.

.

IMG_2656

.

.

.

Satu telor dua hati eh ,dua  jantung

IMG_2657

.

.

.

IMG_2660

.

.

.

Disertakan komen-komen membina yang diperolehi di Instagram untuk gambar yang di atas ..

img_5256

.

.

.

Hah !!

Kan aku dah hagak!!

Mesti tak nampak kaki!!

Kalau suruh budak-budak panjang mesti gini jadiknya!!

Kau ingat ini keturunan Suster Ngesot tak ado kaki !!??

IMG_2665

.

.

.

Mencari belerang di lereng bukit

IMG_2668

.

.

.

Improvisasi tripod

IMG_2669

.

.

.

Satu solfatara yang saya jumpa dan seluk tangan dalamnya..

IMG_2671

.

.

.

Fumurula yang menggelegak airnya!!

IMG_2672

.

.

.

Aksi cover album Hati Ku Meluwap-Luwap

IMG_2673

.

.

.

IMG_2677

.

.

.

Jualan apa itu ibuk!!??

[ Dak Anash menahan perut yang menggelodak bagaikan fumarula ]

IMG_2678

.

.

.

Asik makan kentang goreng panas-panas di tepi Kawah Sikidang !

IMG_2680

.

.

.

IMG_2683

.

.

.

Sayang rambutmu tidak gimbal!!

Kalau tak .. sungguh sensasi blog ku ini !!!

IMG_2681

.

.

.

IMG_2685

.

.

.

Koleksi Cover Album Kumpulan UKAYS The Super Woman Naik Gunung

IMG_9287

.

.

.

IMG_9307

.

.

.

IMG_9310

.

.

.

.

Dah !!

Nanti sambung lagi !!

.

.

.

.

Advertisements