NGGOWO JIWO MARENG PULAU JOWO * [ 6 ] : TAMAN NASIONAL BROMO TENGGER SEMERU

.

.

.

.

* Membawa Jiwa Ke Pulau Jawa

Gunung Bromo dan sekitarnya ni sebenarnya adalah di Taman Nasional Bromo Tengger Semeru ..

Bayaran masuk ke Taman Nasional ini ?

Dengar dari Mas Adi..

Selepas 5 Mei .. Akan naik..

Hujung minggu .. Hari libur .. Naik hingga lebih 300 % !

Rasanya dalam 100 -150  RM !! Seorang ..

1

 

.

.

.

Satu super volcano telah meletus jutaan tahun lalu ..

Membentuk kawah gunung berapi yang amat besar ini !

Berdiameter 10 km !

Dalam kawah gunung berapi ini pula timbul beberapa kawah gunung berapi yang baru !

Gunung Bromo , Gunung Batok , Gunung Kursi , Gunung Widodaren dan Gunung Watangan

Gunung Batok sahaja yang sudah tidak aktif

Sekeliling gunung-gunung ini adalag Segara Wedi .. ~ Lautan Pasir

Gunung Semeru [ Mahameru ] terletak dalam satu kompleks gunung berapi yang lain ..di belah selatannya .. dan yang sangat aktif ..

2

 

.

.

.

 

Enough said..

Mari kita nengok gambar-gambar ini….

[ Ini semua dari belah kiri dari platfom/ tempat solat tu .. ]

SubhanAllah..

Cantik yang amat !!

3

 

.

.

.

4

 

.

.

.

5

 

.

.

.

Ternganga saya …

Cantik sungguh !!

6

 

.

.

.

Matahati mula naik ..

7

 

.

.

.

Yang depan tu Gunung Batok

Yang berasap Gunung Bromo

Belakangnya Gunung Widodaren

Yang tinggi sekali kat belakang tu Gunung Semeru [ Mahameru ]

Gunung tertinggi di Pulau Jawa.

Gunung Semeru tak berasap pulak hari tu..

Nak daki Gunung Semeru ?!

Mas Adi pernah !

3 hari 2 malam !!

8

 

.

.

.

Satu gambar yang semenggah !

9

 

.

.

.

10

 

.

.

.

11

 

.

.

.

12

 

.

.

.

13

 

.

.

.

14

 

.

.

.

15

 

.

.

.

16

 

.

.

.

17

 

.

.

.

18

 

.

.

.

19

 

.

.

.

So ..

Ada dah rasa nak ke sini ??!!!

🙂

20

 

.

.

.

Itu saya , ber’beanie maroon ‘ tu

Kat tepi pagar ..

Happily ambik gambar ..

Tiba-tiba datang sekumpulan apek ni.. Menyelit-nyelit ..

Dok excuse me excuse me  .. mintak saya beralih..

Nak ambik gambar ramai-ramai ..

Dah lah depa yang datang lepas saya elok parking kat situ..

Nak ekskuis me pulak !!

Saya buat boddo …

Saya buat tak paham Inggeris ..

Hambik kau!!

Dapat tak gambar my bum belakang ahkak dalam kamera kau!!!!??

21

 

.

.

.

Sejuk tahap kena pakai glove okeh !!

22

 

.

.

.

Nampak tangga tu?

Ada 280 lebih mata tangga

Setinggi batu Caves rasanya..

Tapi kiraannya berubah-ubah setiap kali didaki dan dikira..

Yo lah.. 137.. 138.. 139 .. ambik napas .. sambung .. lupa ..dah jadik 137 balik .. !

Sampai ke tebing kawah Bromo tangga tu.

23

 

.

.

.

Zoom lagi…

Masih belum ada manusia yang memanjatnya lagi masa ni..

Mas Adi kata.. Biar ramai-ramai panjat dulu… Nanti kita sampai dah tak ramai orang

24

 

.

.

.

25

 

.

.

.

26

 

.

.

.

Pintu masuk ke View Point 1 Penajakan

27

 

.

.

.

Ini lah Bunga Abadi

Edelweiss Jawa

Anaphalis Javanica

Bunga tanah tinggi .. Hidup di celah-celah batuan gunung .. Susah hendak mendapatkannya … Dikeringkan dan digubah dan dijual kepada wisatawan..

Termasuk dalam tumbuhan yang dilindungi di Taman Nasional ini

Di wilayah gunung Bromo – Tengger Jawa Timur, tanaman ini dianggap pupus .

Jambangan bunga ini tahan lama . Abadi.

Di balik keindahan dari bunga edelweis ternyata tersimpan sebuah mitos , dimana bagi yang memberikan bunga ini kepada pasangannya , maka cintanya akan abadi.

Saya nak beli.

Encik Abdul dan Mas Adi tak bagi..

Nggak boleh bawak masuk Malaysia .. Kena declare kat kastam .. Sebab apa-apa tumbuhan yang nak dibawak masuk kena declare.. Dan sebab hidupan terkawal ..

Kechewa ….

28

 

.

.

.

Kalau nak beli ‘ tempelan kulkas ‘ Bromo..

Kat sini aja ya!

Kat tempat lain nanti susah ketemu !

Satu 10000-20000 Rupiah..

29

 

.

.

.

Ada banyak kedai di View Point 1 Penajakan ni ..

Kalau lupa atau kedekut nak beli ‘ beanie ‘ dan seangkatannya .. Kat sini pun banyak !

Pad pun ado !!

Nak makan-makan .. pop mie ke.. minum-minum kopi .. pun boleh ..

30

 

.

.

.

31

 

 

.

.

.

32

 

.

.

.

Ramai keturunan Tengger di sini..

33

 

.

.

.

Ramai yang berjualan dengan cebet bakul gitu..

Panggil je..

Nanti depa bancuhlah kopi ke.. teh ke..

34

 

 

.

.

.

35

 

.

.

.

36

.

.

.

Saya kangen dengan Bromo..

😦

.

.

.

Cuba try cari nengok Filem ‘ 5 cm ‘

Berlatarbelakangkan pemandangan di Bromo dam Semeru

Best !

40

 

.

.

.

Dan Mari Lari

Belum keluar kat panggung lagi tapi…

41

 

.

.

Ok..

Jumpa lagi esok!

🙂

.

.

.

.

 

 

Advertisements