NGGOWO JIWO MARENG PULAU JOWO * [ 7 ] : BUKIT CINTA : SEGARA WEDI

.

.

.

.

* Membawa Jiwa Ke Pulau Jawa

Dari Penajakan , kami turun ..

Ke Bukit Cinta

Lapang sikit .. tak ramai orang..

Mas Adi kata ..

Kalau masa Hari Raya.. atau Hari Libur yang lain-lain..

Jip akan sesak sampai ke sini

Tak boleh naik sampai Penajakan tu pun!

1

 

.

.

.

Kabus dah mula menghilang

Boleh aje kalau tak nak naik Penajakan ni subuh sepi-e gitu.

Tengahari , senja .. pun boleh..

Tapi tak dapatlah pemandangan indah berkabus gini kan!!??

2

.

.

.

Beruang dari Bunga Abadi.

3

 

.

.

.

Boleh panjat puncak Bukit Cinta tu untuk Bromo dari angle yang lain..

4

 

.

.

.

5

 

.

.

.

6

 

.

.

.

Zoom..

Itu adalah jip-jip yang dah turun dari Penajakan dan dah sampai kat Segara Wedi tu

Sea Of Sand .. Segara Wedi .. Lautan Pasir

Pasir akibat muntahan dari Gunung Bromo

7

 

.

.

.

Pura Luhur Poten

Kuil Hindu di tengah Segara Wedi

8

 

.

.

.

Mengapa ada kuil Hindu?

Kerana ada ramai penduduk kawasan ini yang beragama Hindu

Mereka dari Suku Tengger..

Teng [ as in ketengi .. tak tau nak sebut ketengi ? ok lah.. as in ganteng … ] Ger [ as in gerak ]

9

 

.

.

.

Ada dalam 600 000 suku Tengger yang mendiami Pergunungan Tengger ini

Roro Anteng dan Joko Sengger yang berturunan bangsawan Majapahit melarikan diri ke kawasan pergunungan bersama para pengikut .. Membuka kawasan baru . Setelah lama berkahwin , tiada berzuriat .. Memohon kepada Dewa diGunung Bromo ..

Yang berkata .. Akan memperolehi zuriat , tetapi anak yang ke 25 mestilah diserahkan kepadanya .

Dan berzuriatlah Joko dan Roro .. Hinggalah ke-24 orang anak !! Puteri Kesuma , adalah cahayamata ke 25 , sepatutnya diserahkan seperti perjanjian .. akan tetapi mereka mungkir janji

Maka amarahlah Sang Dewa .. meletuslah Gunung Bromo dalam api kemarahan lantas Sang Puteri Kesuma disambar masuk ke kawah Bromo yang berapi.

Menangis sedih kesemua akan kehilangan Puteri Kesuma , hinggalah tiba-tiba kedengaran suara Puteri Kesuma dari dalam kawah berapi..

Memberitahu bahawa dia selamat .. dan untuk keselamatan semua , wajarlah dihantar sesaji kepada Bromo untuk mengelakkan amarahnya lagi.

Versi yang diceritakan oleh Mas Adi kepada kami..

.

.

Sehingga sekarang , ketika perayaan Raya / Yadnya Kasada , yang dirayakan selama sebulan , pada hari ke-14 , sesaji yang berupa nasi , buah-buahan , ternakan akan dicampakkan ke dalam kawah Bromo .

10

 

.

.

.

Kali terakhir Bromo meletus adalah pada 2011

Meletus berapi-api

Tapi tiap-tiap hari Bromo masih berasap sebegitu..

12

 

.

.

.

11

 

.

.

.

13

.

.

.

14

 

.

.

.

15

 

.

.

.

Mas Adi dan saya

Bisa dikontek di BromoSurrounding.com

16

 

.

.

.

Yok gerak !!

Kita ke Segara Wedi

17

 

.

.

.

Gunung Batok

18

 

.

.

.

19

 

.

.

.

Okeh ..

Tau tak ?

Jip untuk naik turun gunung ini telah berusia 43 tahun!

Masih gagah!

Toyota….

20

 

.

.

.

21

 

.

.

.

Di Yoschi Hotel..

Kami berjumpa sekumpulan wisatawan dari Malaysia di hotel , sama-sama ambik paket dengan Mas Adi

4 orang

Ini lah kerja mereka..

Selfie manjang !

22

 

.

.

.

Baru beli GoPro rasanya!

23

 

.

.

.

24

 

.

.

.

Hehehehheeheee!!

See !!

Selfie lagi!

25

 

.

.

.

Saya ?

Jangankan nak selfie!!

Gambar sendiri , atau gambar berdua pun selalu lupa nak ambik!!!

Sibuk ambik gambar sekeliling!!!

Sampaikan Mas Adi offer  ‘ Nggak mau saya ambilkan gambar?! ‘

26

 

.

.

.

Dekat pemancar tu lah View Point # 1 Penajakan tu.

27

 

.

.

.

Terjal ..

Dalam bahasa Johor..

‘ Terlalu nakal ‘

28

 

.

.

.

Semua dok sibuk pandang ke sana..

29

 

.

.

.

Rupa-rupanya nengok dia ni!

Masa subuh sepi-e tadi .. kami jumpa dia berlarian nak naik ke Penajakan dalam gelap-gelap sejuk gedi tu.

Ni.. Dah sampai bawah balik!!

Sorang !!

Gila kentang!!

30

 

.

.

.

Ada kertas bertulisan kat belakang dia tu

Tak nampak tulis apa tapi

31

 

.

.

.

Gila kentang sungguh!!!

32

 

.

.

.

33

 

.

.

.

34

 

.

.

.

35

 

.

.

.

Nampak macam bukit yang gondol..

36

 

.

.

.

Ada tumbuh-tumbuhan sebenarnya!!

37

 

.

.

.

Ulangi lagi….

Saya ?

Jangankan nak berselfie!!

Gambar sendiri , atau gambar berdua pun selalu lupa nak ambik!!!

Sibuk ambik gambar sekeliling!!!

38

 

.

.

Erk!!

Banyak lak gambar saya kali ini!!!

Esok sambung lagi..

.

.

.

.

 

Advertisements