LOMBOK – SUMBAWA : LAIN DARI YANG LAIN [ 8 ] : PANTAI KUTA DAN SADE DAN BALIK

.

.

.

.

Hari terakhir kita orang di Pulau Lombok

Dari Lombok Timur , Wawan kata

Kita ke Pantai Kuta

Tak masuk list pun Pantai Kuta ni , tapi sebab dah on the way ke Bandara , dan masih ada masa .. Tak apa lah …

map-lombok-edit-2

.

.

.

.

Wawan kata ..

Ikon Lombok Pantai Kuta ni

Iya kan aje lah ..

Tak plan pun nak pergi sini sebab ia nya sangat ‘ main stream ‘

img_2839

.

.

.

.

Mula-mula aman damai je bergambar ..
img_2844

.

.

.

.

Tetapi ..

Sekejapan sahaja serangan bermula  !!

Nampak di belah kiri itu ??!!

Berdedai-dedai memulakan serangan !

img_2848

.

.

.

.

Seriously !!

Nak ambik gambar dengan aman pun tak boleh !!

Ada aje yang mengganggu !

img_8722

.

.

.

.

img_8723

.

.

.

.

Jenis yang persistent lak tu !

img_8726

.

.

.

.

Kalau tak nak ..

Kata je tak nak

Dengan tegas !

Ok .. Sorang yang menyerang tu akan paham..

Tapi datang lagi yang lain bawak barangan yang lain !

Ok jugak lah sebenarnya harga nya ..

T Shirt Lombok yang depa jual ok sebenarnya harganya

Tapi I is kenot ramai-ramai serbu macam itu !

Ai is lemas !!

img_8727

.

.

.

.

Nampak tak semua muka dan senyum ketat !!??

Dak GB terjanji

‘ Nanti ya .. Foto dulu !!!’

Sampai ke sudah dia mengekor Dak GB !

Bila tak beli .. ‘ Tadi katanya ‘ nanti !! ‘

Ok lah .. Mereka berjualan untuk cari makan

Tapi cara menghurung dan mengekor tu sangat annoying !!

img_3092 img_3088 img_3093 img_3089 img_3091img_3094

.

.

.

.

Pasir Pantai Kuta ni sangat lain

Tak pernah jumpa pasir macam ni ..

Sebenarnya , kita orang dah plan ..

Nak kumpul pasir dari pantai-pantai yang kita orang pergi..

Balik nanti nak letak dalam balang / botol kaca . Saya nak buat terrarium

Sebab unik pasirnya ..

Terutama Pantai Kuta dan Pantai Tangsi yang merah jambu tu ..

img_2850

.

.

.

.

Nampak tak ?!

Butiran pasirnya bulat-bulat !

Macam biji sagu

Keras tapi !

img_2852

,

.

.

.

Erni kata .. ‘Seperti merica ‘

Balik saya google apa itu merica

Ohhh .. Lada sulah rupa-rupanya !

img_2859

.

.

.

.

Proses pengumpulan pasir

Budak-budak yang berjualan tu nampak kita orang ambik pasir

Masa nak masuk mobil , depa bengang sebab tak siapa pun beli apa-apa ..

Depa boleh kata .. ‘ Belinya tidak . Pasirnya diambil !!!’

Marah lah tu ..

Eh ..

Bukan pasir kau pun kan!!????

[ Terrarium saya dah siap by the way !!!! ]

img_3095

.

.

.

.

Next ..

Kita ke Desa Sade

Sebutannya ..

Sa- De [ as in demam degil dekat ]

Desa Tradisional Sasak , kaum asli Pulau Lombok

Masih cuba mempertahankan dan menjaga keaslian sisa-sisa kebudayaan Sasak lama .

A living museum

Masih ada orang tinggal berkeluarga masak-memasak di kampung ini ..

img_8730

.

.

.

.

Tak masuk list pun tempat ni.

Sebab nak pergi Desa Beleq , yang kat Sembalun sana

Tapi tak sempat ..

Maka nya , pergi jugak lah yang ni ..

Belakang puntu masuk ni itu , yang ada orang duduk-duduk itu dipanggil Berugaq

Yang bertiang empat -sekempat , Yang bertiang enam -sekenam

Berugak berfungsi sebagai tempat untuk menerima tamu, dan juga digunakan sebagai tempat untuk berkumpul, berbincang-bincang serta bersantai selepas bekerja atau sebagai tempat pertemuan internal keluarga

img_8732

.

.

.

.

Masih asli

Atap dari ilalang kering  , dinding dari anyaman buluh  ..

Ada listrik tapi .

Sistem sosial dan kehidupan keseharian mereka yang masih sangat kental dan memegang teguh adat tradisi Sasak

Bale Tani – untuk tempat kediaman

img_8734

.

.

.

.

Sesiapa yang nak melawat sini , gratis

Tapi boleh bagi sumbangan , seberapa ikhlas

img_8735

.

.

.

.

Akan ada seorang guide yang akan bawak jalan-jalan

Ok lah .. Sebab kalau tak tak tahu apa-apa pasal Masyarakat Sasak ni.

Akhir nanti , boleh lah bagi sumbangan seikhlas mungkin pada dia

Guide kita orang namanya Jaja

img_8738

.

.

.

.

Banyak hasil kraftangan yang dijual di sini .

img_8740

.

.

.

.

Setiap rumah ada jualannya

Tak ada paksa-paksa beli macam kat Kuta

Lega jantung !

img_8741

.

.

.

.

Ada dalam 260 keluarga di sini

Dalam 700 lebih orang penghuninya

img_8744

.

.

.

.

Bahagian atas pintu masuk ke dalam rumah memang sengaja dibuat agak rendah

Agar tamu yang datang menundukkan kepala sedikit tatkala memasuki rumah

Sebagai tanda hormat kepada Tuan Rumah

img_8745

.

.

.

.

Kita orang di bawa jalan celah-celah rumah mereka

img_8746

.

.

.

.

Yang lelakinya ramai yang bertani

Yang perempuannya bertenun , setelah selesai menolong di sawah

img_8747

.

.

.

.

Anak gadis Sasak kena tahu menenun

Kalau tak tahu tak boleh kawin lagi .

img_8748

.

.

.

.

Rumah yang paling tua di Desa Sade ini kata Jaja

Lebih 200 tahun umurnya ..

Lantainya dari kotoran lembu.

Untuk menjamin rumah yang tidak panas . dan menjauhkan unggas-unggas

Setiap tahun lapisan itu akan diperbaharui.

Kalau ada upacara ritual , kotoran kerbau akan digunakan . Mesti .

Ada dua ruang rumah ini.

Bale Luar , ruang bawah untuk tamu , dan kaum lelaki tidur

Bale Dalam , diatas , untuk memasak dan kaum perempuan tidur

Ruang atas tidak menggunakan kotoran lembu

Sesuai untuk solat

Oh ya.. Semua mereka adalah Islam

img_8750

.

.

.

.

Di situ memasak , di sebelahnya tempat tidur

Masa ni memang teringat terngiang-ngiang kata-kata Ostajah Elly Nadyra

” Bersyukur tak rumah ada air , ada letrik ..??!! ‘

img_8751

.

.

.

.

Bergambar sat ..

img_2866

.

.

.

.

Bagi mereka yang hanya tahu tentang pemuda Lombok suka larikan anak dara orang ..

Ini fakta sebenarnya ..

Tata Cara Pernikahan Suku Sasak Lombok

Menurut adat istiadat suku Sasak tersebut, cara ini dianggap lebih kesatria yakni dengan cara mencuri daripada dengan cara meminta secara hormat kepada orang tua si gadis yang akan dinikahi tersebut. Tetapi kita tidak bisa menganggap bahwa cara ini bisa dilakoni dengan mudah yaitu dengan cara mencuri dan langsung menikah, tetap ada aturan yang harus dipatuhi. Sebagai contoh, pencurian tersebut haruslah dilakukan pada malam hari dan sang teruna harus membawa teman atau kerabat sebagai pengecoh dan saksi serta pengiring supaya proses penculikan tidak terlihat oleh siapapun. Namun, kalau terlihat maka sang Teruna harus dikenakan denda oleh pihak keluarga perempuan ataupun desa. Setelah si gadis berhasil diculik, gadis tersebut tidak boleh dibawa langsung ke rumah sang Teruna tetapi ke rumah kerabat laki-laki terlebih dahulu. Setelah beberapa malam, keluarga kerabatnya tersebut akan mengirimkan utusan untuk memberitahukan kepada keluarga pihak gadis bahwa anak gadisnya telah diculik. Proses pemberitahuan ini disebut ‘nyelabar’. Dalam proses ini pun terdapat beberapa peraturan yang harus dilakukan. Setelah semua proses telah dilalui maka terjadilah pernikahan.

Dari ~ sini ~

img_8753

.

.

.

.

Nenek ini sedang membuat benang dari kapas

Masih menggunakan kaedah tradisional

Sambil nyanyi ..

Asal kapas dari benangggg ..

Dari benang dibuatt kainnn…

Barang lepas jangan dikenang ..

Sudah menjadi orang baru

Mengapaa dirindu ..

Eh …..

img_8755

.

.

.

.

Adalak budak baju seluar merah jambu ni kat tengah tu !!!

img_8757

.

.

.

.

Disyorkan kalau nak beli cenderahati , beli je kat sini

Harga tak mahal . Dan dapat membantu mereka.

Dengarnya , lagi mahal kat luar

Kita orang Dak Elly borong banyak kain tenun!

Nak buat Raya dengar-dengarnya .

Rasa nyesal pulak tak beli .

Tapi sah takkan buat lah ..

Sebab memang tak pakai baju kurung ..

Boleh beli kain tenun , tenun pelikat , shawl , fridge magnet , key chain .. dan banyak lagi

Yang ni tenun yang istimewa

Wanita yang nak menenunnya kena ada ritual yang istimewa sebelum menenun

Tak boleh sembarangan

Kalau tak betul ritualnya ..

Nanti buta atau gila

img_2870

.

.

.

.

Mahal dari kain tenun yang biasa

Terasa nak beli

Tapi jeling-jeling sama sendiri dengan Dak GB .. Ada ritual-ritual lak ni .. Saspen nak beli ..

Jaja kata .. tak pa .. pembeli tidak apa-apa .. Cuma penenunnya yang penting ..

Last-last tak jadik beli jugak

Tenun beberut namanya [ Thanks Dak GB ]

img_2869

.

.

.

.

Bangunan belakang itu dipanggil Bale Lumbung

Tempat simpan padi

Anak gadis tidak dibenarkan mengambil padi di Bale Lumbung ya

Karena nanti dikatakan tidak dapat zuriat andaikata amaran ini tidak dituruti …

img_2873.

.

.

.

Ok ..

Selesai membeli beleh souveneir

Kita ke Bandara !!

Babai-babai dengan Erni dan Wawan ..

Hehehee..

Berkilat nya orang itu !!!

img_3099 img_3101 img_3102 img_3100

.

.

.

.

Check in adalah tidak berapa smooth

Biasalah

Over bajet luggage

Dah .. Pasir je dah berapa kilo!!

Kahkahkahhhhh !!

Pasir tak boleh masuk hand carry ya..

Kena masuk baggage ..

~ Untung aaa siapa-siapa nama Lia !! ~

img_2874

.

.

.

.

Ok

Habis dah cerita Kembara Lombok – Sumbawa kita orang !!

Esok cerita tentang bajet ..

*Jeling Dak GB yang masih tak siap-siap lagi bajet Sri Lanka sampai dah pergi dan dah nak balik Lombok pun masih belum siap !!! *

.

.

.

.

Advertisements