SAWAH PADI NAN MENGUNING , TERACHI , NEGERI SEMBILAN

.

.

.

Saya tanya BudakMataBesar..

Nak jalan-jalan lagi ?

Nak !!

Dia kata ..

Jom nghala ke Kolo Pilah ..

Tiba-tiba nampak sawan nan terbentang nan menguning di tepi jalan!!

Jomm kita nengok !!

Mula-mula masuk sikit je jalan kampung tu …

Malu-malu ..

Jalannya kecik pulak …

.

.

.

Eh ..

Makin cantik pulak !

Jom terjah kampung ni !!

Alang-alang dah masuk jalan kecik yang memang tak boleh gostan dan tak boleh selisih dua kereta dan harap-harap tak ada kereta dari depan nak lalu …
 .

.

.

Sampailah di hujung jalan..

Ada rumah kampung berbumbungkan bumbung Minangkabau

Cuaca pulak sangat baik

Langit membiru bukan pemisah

Hasrat hatiku bukan rahsia.

Seloka pantun khazanah kita.

Maksud terkandung susah dibaca

Eh .. Tu dah lagu Sheqal lah pulak ..

Eh .. Korang kenal ke Sheqal tu siapa..?

.

.

.

Cantik sangat bendang ni !!
.

.

.

Tapi takut lak nak turun masuk sawah..

Kena perambat karang!!

.

.

.

‘ Kampung ‘ sangat gambar ni !
.

.

.

Jarang nampak dan turun sawah kannnn …

.

.

.

Rasa nak guling-guling atas sawah !

Hehehheeeeeeee..

.

.

.

Jom cari Jando Pulang..

.

.

.

Partner In Crime saya dah lapar

Berhenti makan di Restoren Warisan Terachi

Cari Ketam Telor Masin dan Aia Jando Pulang

Kalau dah tengahari , banyak lauk kat sini dah habis

Sib baik sempat dapat ketam tu

Masak Lomak Daging Salai pun cukup-cukup untuk tapau untuk seorang

.

.

.

Jando nan pulang

.

.

.

Mengancam selera semua menu ya!!

.

.

.

Budak tu sedang menyiasat bendang tepi restoren ..

.

.

.

Kami ke Istana Seri Menanti pula

Tahun lepas , masa sampai sini

Katanya tutup untuk sementara

Proses baikpulih..

Bukak bulan Lima tahun ni ..

Malangnya .. Dah bulan Sembilan ni pun masih tutup lagi …

Jom lah balik..

Dah penat dan dah kenyang ni ..

Jumpa tapak megalitik ni di tepi jalan ..

Batu megalitik atau orang Melayu panggil Batu Hidup

Batu yang dikatakan hidup

Dipercayai digunakan oleh masyarakat purbakala untuk upacara pemujaan dan untuk meningkatkan pengeluaran hasil tanaman.

.

.

.

Ok

Habis cerita tentang jalan-jalan sekitar Kola Pilah

Masa perjalanan balik.. lalu balik sawah padi tu tadi

Ketawa besar saya!!

Dah ada dua mesin jentera penuai padi yang sangat besar..

Satu atas jalan kecik yang saya lalu tu..

Satu lagi tengah menuai padi yang menguning tu!!!

Nasib saya memang baik..

Saya cepat sejam je dari jentera menuai padi itu!!

.

.

.

.

.

.

.

Advertisements