MASJID JAMEK SULTAN IBRAHIM , MUAR

.

.

.

.

Memang tak pernah langsung masuk masjid ni

Sepanjang hayat saya

Walaupun saya anak jati Muor

Masjid Jamek Sultan Ibrahim

.

.

Batu tanda yang sangat lama dan unik ..

IMG_5560

.

.

.

Makanya

Pada suatu hari

Saya pun ajak BudakKecikMataBesor ke sini ..

IMG_5558

.

.

.

Lama dah gambar ni ..

Masa sekitar Kemahkotaan Sultan Ibrahim hari tu ..

IMG_5557

.

.

.

Nampak kembar masjid ni kat seberang Sungai Muor tu

Masjid Jamek Sultan Ismail

Orang Muor panggil Masjid ke Dua

IMG_5508

.

.

.

Ada serupa macam Masjid Sultan Abu Bakar di Johor tu

[ Ramai Orang Johor  panggil Johor Bahru tu Johor ]

IMG_5555

.

.

.

Kita keliling masjid dulu

Kejap lagi kita masuk dalam ..

IMG_5553

.

.

.

Saya rasa cantik sangat masjid ni ..

IMG_5552

.

.

.

IMG_5551

.

.

.

Pintu masuk ke ruang solat lelaki

IMG_5548

.

.

.

IMG_5547

.

.

.

Ni belah belakang masjid , menghadap Sungai Muor

IMG_5545

.

.

.

Ada benda ni ..

Penat saya terangkan kat BudakKecikMataBesar apa benda ni ..

Susah dia nak bayangkan apa yang saya cakap ..

Sebenarnya ada satu jam matahari lama kat sini ..

Yang menunjukkan waktu solat berdasarkan bayang-bayang

Saya tak tahu pun ada tapi

Dah balik sini baru tahu ..

IMG_5544.

.

.

IMG_5536

.

.

.

Pintu masuk ke ruang wudhu’ dan ke ruang solat wanita

IMG_5529

.

.

.

IMG_5532

.

.

.

IMG_5528

.

.

.

Sempat menunaikan yang wajib dan yang sunat di sini ..

IMG_5525

.

.

.

Alohh ..

Gegor lah pulak gambor ni !!

Mimbar asal

IMG_5523

.

.

.

IMG_5522

.

.

.

IMG_5520

.

.

.

IMG_5518

.

.

.

Chandelier lama yang asal

Sejuk dan damai di sini

IMG_5516

.

.

.

IMG_5509

.

.

.

Belah belakang masjid

Tu .. dulu bangunan UMNO

Tempat budak-budak lelaki Sekolah MARA main boling dulu-dulu

IMG_5539

.

.

.

Istana Hinggap Baginda Sultan sebelah masjid

IMG_5541

.

.

.

Jeti istana

IMG_5542.

.

.

Cruise Sungai Muor

Masjid ke 2 di belakangnya

Macam sama kann?

IMG_5538

.

.

.

Kembar sangat!!!

IMG_5537

.

.

.

Best duduk kat Muor

Kueh masih 3 singgit

.

.

.

.

Advertisements