SINGAPURA 2015 : TEPIAN SUNGAI SINGAPURA

.

.

.

.

Sesudah kenduri kerja kawin…

Mari kita jelajah Singapura ..!

Masa sampai di Woodlands pagi dulu tu .., ada kawan yang datang ambik kami..

Kalau tak , tercangak-cangak jugak lah kat Woodlands tu..

Dia pesan .. kalau nak jalan-jalan , beritau dia..

Tak nak susahkan dia .. dan senang je sebenarnya nak jalan-jalan kat Singapura ni.. Kami menapak naik MRT

Turun Raffles , cari tepian Sungai Singapura

1

.

.

.

Pandang ke kiri

IMG_6801

.

.

.

Pandang ke kanan ..

Nampak derian ..

IMG_6802

.

.

.

Susah betul nak ambik gambar minah ni sekarang ..

Balik kampung .. ramai yang kata muka dia sejibik macam muka saya macam masa sekolah MARA dulu ..

IMG_6803

.

.

.

Happiness Is Homemade ..

IMG_6804

.

.

.

Nombor kereta kami dulu
IMG_6805

.

.

.

Jumpa orang urat dawai tulang tembaga

IMG_6807

.

.

.

IMG_6809

.

.

.

Lalu je laaa depan otel yang satu malam mau ribu-ribu ni ..

IMG_6811

.

.

.

Jom lintas Cavenagh Bridge ..

IMG_6812

.

.

.

Budak-budak tembaga bogel main tolak-tolak masuk sungai

IMG_6813

 

.

.

.

Cavenagh Bridge
IMG_6895

.

.

.

Anderson Bridge

Kereta F1 lalu laju 200km/jam atas jambatan ni..

IMG_6815

.

.

.

Boleh naik bot tu..

Rasanya dalam SGD 20 ..

Tapi kalau beli Tourist Pass Plus , boleh naik free ..

IMG_6816

.

.

.

2.

.

.

Nampak muzium !!

Saya ni pantang nampak muzium …

Asian Civilisation Museum

Seberang Jambatan Cavenagh tadi tu

IMG_6893

.

.

.

Kena pulak ada Singapore Heritage Fest masa tu

Masuk adalah percuma !!

IMG_6885

.

.

.

Ada macam-macam !!

Menarik ni !!

* Tarik Nina masuk muzium

Sebab utama sebenarnya .. adalah ..

Sebab ada ekon!!!

IMG_6887

.

.

.

Cerita tentang bangunan muzium ni ..

IMG_6817

.

.

.

Suka muzium ni..

Sejuk ..

Tak serabut ..

Dan ada WiFi .. hahahhaaaaa…

3

.

.

.

Berbelalai bukan gajah

Bermahkota bukan raja

Bersisik bukan ikan

Apakah dia ?!

Makara ni , benda yang kat hujung depan perahu ..

Banyak di pantai timur Semenanjung

4

.

.

.

5

.

.

.

Quran kecik

22

.

.

.

Quran tulisan tangan ..

6

.

.

.

Seni kaligrafi Cina

Hampir pupus

Ada table je

Orangnya tak ada

Pupus jugak ?

IMG_6822

.

.

.

Ralit saya nengok demonstrasi kat meja yang ni ..

IMG_6830

.

.

.

Manik sebijik-sebijik tu ..

Dijahit pada kain , membentuk corak berdasarkan warna manik

Gigih tak gigih!!??

IMG_6831

.

.

.

IMG_6832

.

.

.

Inilah Nyonya Peranakan yang menjahitnya ..

IMG_6834

.

.

.

Cantik !

Orangnya ..

Kebayanya ..

Cincinnya ..

Jahitannya ..
IMG_6835

.

.

.

Dari pandangan mata burung

11

.

.

.

Sedang menjahit seekor burung cenderawasih

Phoenix ..

Bird Of Paradise

Dikatakan burung dari kayangan

Kakinya tidak boleh jejak ke tanah

Kiranya tercecah tanah .. mati lah ia..

Mati nya tidak mereput

Baunya sangat wangi ketika hayatnya

8

.

.

.

Ok..

Jom menjahanamkan jahitan ..

Dak Nina nak mencuba ..

 

IMG_6828

.

.

.

Ala ..

Tak jahanam pun..

Jahitan senang je dia bagi

Jahit manik sebaris gitu je ..

IMG_6829

.

.

.

Presbyopia ..

Presbyopia usually occurs beginning at around age 40, when people experience blurred near vision when reading, sewing or working at the computer.

You can’t escape presbyopia, even if you’ve never had a vision problem before

IMG_6836

 

.

.

.

IMG_6837

.

.

.

Orang Melaka panggil ‘mangkuk tepen ‘ kan?

Orang Johor dekat sempadan Melaka pun ada yang panggil mangkuk tepen..

Orang Muar panggil ‘ tiffin ‘

Kellass kau maria…

IMG_6838

 

.

 

.

.

IMG_6889

.

.

.

Ado kacang putih percuma di luar muzium..

Dah nama pun perchuma ..

Celah gigi je la dapatnyaaa…

IMG_6890

.

.

.

IMG_6891

.

.

.

Ok..

Sambung esok..

.

.

.

.

Advertisements