TRIP GANGSTER KAMPUNG DUSUN [ 4 ] : KILOMETER NUL . SABANG

.

.

.

.

Ok

Teruskan perjalanan dengan bechak

Mencari Hujung Indonesia

IMG_6330

.

.

.

Cantik kubah-kubah masjid-masjidnya ..

IMG_6335

.

.

.

Lepak-lepak tepi jalan …

IMG_6340

.

.

.

IMG_6342

.

.

.

Dah nampak laut!!!

IMG_6343

.

.

.

Berhenti singgah di tepi laut

Di Pria Laot nama tempatnya ..

IMG_6344

.

.

.

Minum-minum Kopi Acheh

Makan keropok belinjau

IMG_6346

.

.

.

Ada satu lagi volkano sebenarnya

Dalam laut punya volkano

Tuuu .. Dekat tanjung kat laut tu ..

Belah kiri

Tak lah meletus-letus dalam air ..

Ada gelembung-gelembung air panas keluar dari celah rekahan bumi ..

IMG_6348

.

.

.

Teruskan pejalanan ..

Berhenti di satu konar..

Pemandangan indah ke bawah lembah sana ..

IMG_6354

.

.

.

IMG_6356

.

.

.

Gambar cover album sat ..

IMG_6357

.

.

.

Mendaki bukit sikit nak ke hujung pulau tu ..

Rasa kesian lak kat bechak Pak Bambang mengaum-ngaum memanjat bukit bawak kami ..

IMG_6359

.

.

.

Hair pin  cornernya ..

IMG_6360

.

.

.

Baring punya konar !!

IMG_6364

.

.

.

Kat kawasan ni banyak kera ..

Yang tunggu tepi-tepi jalan , nak kejar bechak , nak makanan ..

Budak dua orang dalam bechak depan tu .. dok ngacau bapak kera .. nak ngambik gambar kononnya ..

Lepas tu menjerit bila bapak kera tu kejor..

IMG_6366

.

.

.

Masjid Baitul Muna

Macam tak siap ..

IMG_6367

.

.

.

IMG_6368

.

.

.

Dah mula nampak laut biru-hijau turkois !!

Cantiknya!!

Tu adalah Pulau Rubiah ..

IMG_6369

.

.

.

Jalan menuju ke kebun Durian Tengku Chik

Hanya tumbuh di Iboih

Peninggalan tanaman seorang ulama’

Tengku Chik adalah salah seorang daripada 44 Tengku di Sabang

Yang pertama menanam durian di kawasan ini

Meninggalkan pesan, semua boleh memakan , tidak boleh dijual tapi

Jika larangan dilanggar , buruk padahnya ..

Pesan yang dijaga turun temurun hingga kini ..

Kerana itu juga ia dipanggil Durian Keramat

IMG_6370

.

.

.

Stone Parkl

Salah satu resort di Iboih

IMG_6371

.

.

.

Pulau Weh Resort

Kalau duit berkepuk-kepuk .. boleh lah duduk sini

Paling kodi > rm 750 semalam

IMG_6372

.

.

.

Motion effect , nampak punyalah laju

Padahal bechak tengah merangkak naik bukit !!

IMG_6374

.

.

.

Ada gelandangan tepi jalan ..

IMG_6377

.

.

.

Sampai sudah di hujung Indonesia.

Pak Bambang kata ..

Ke marik .. Cantik dari sini !!

Hahahhaaaa!! Tak payah !!

Karang ada yang tak balik karang !!

IMG_6378

.

.

.

Hulur kamera kirim mintak tolong ambikkan gambar pada Pak Bambang je ..

IMG_6379

.

.

.

Air laut yang masih biru-hijau-turkois

IMG_6380

.

.

.

Inilah titik permulaan pengiraan panjamg nya Kepulauan Indonesia

Titik Nul

Kilometer Zero

Di Sabang

Satu hujung lagi di Merauke , Propinsi Papua

Ntah hapa lah Dak Jujie tu dok gendang kat thurup E tu ..

IMG_6383

.

.

.

Satu momen yang

‘ Been there Done that ‘

IMG_6384

.

.

.

Sebenarnya kami di ‘ Titik 0.05 km’

Titik Nul tu kat belakang kami

Bawah monumen tu

Yang sedang direnovasi tu ..

IMG_6385

.

.

.

 

 

IMG_6387

 

.

.

.

Dalam hati Pak Bambang bernyanyi-nyanyi ..

Dari Sabang sampai Merauke

Berjajar pulau-pulau

Sambung menyambung

Menjadi satu

Itulah Indonesia

Indonesia tanah airku

Aku berjanji padamu

Menjunjung tanah airku

Tanah airku Indonesia

IMG_6389.

.

.

Dah ..

Sambung lagi nanti ..

.

.

.

.

 

Advertisements