MUAR BANDAR DIRAJA

.

.

.

.

Sana sini ada bendera

Sempena kemahkotaan Sultan Ibrahim

IMG_5485

.

.

.

Dataran Tanjung Emas

IMG_5490

.

.

.

IMG_5492

.

.

.

Baru-baru ni je saya tahu itu adalah bendera Muar

IMG_5557

.

.

.

Ronda-ronda kawasan Tanjung Ketapang

Jumpa sekumpulan benda ni

Kat balkoni saya ada 2 ekor dulu

Mak Ngah budak-budak ni bagi

Tak tau nama nya apa ..

Balik rumah .. gugel ..

“Koinobori”, carp windsocks, carp streamers or carp banners, decorate the landscape of Japan from April through early May, in honor of Children’s Day (originally Boys’ festival) on May 5.

IMG_5470

.

.

.

In Japanese culture, the carp symbolizes courage and strength because of its ability to swim up a waterfall.

IMG_5476

.

.

.

Ada padang golf di Tanjung Emas ni ..

IMG_5479

.

.

.

Berapa lubang tak tau lah ..

IMG_5480

.

.

.

Saya tak boleh paham lah pasal golf ni ..

IMG_5481

.

.

.

IMG_5488

.

.

.

Saya tak sempat nak tunggu matahari jatuh

Sebab ada budak dah dedor-dedor badan .. nak balik ..

Saya ada gambar-gambar lama tapi

225

.

.

.

44

.

.

.

112

.

.

.

Berhenti kejap , teruja nak nengok sekolah lama saya ..

Sekolah Sultan Abu Bakar 1

Bangunan rendah tu , kelas belah kanan sekali adalah kelas saya masa darjah 6 dulu

Budak Mata Besar pun teruja sama bila saya cerita pasal kelas tu , pasal pokok besar yang orang kata berhantu ..

Pokok tu dah tak ada dah tapi

IMG_5482

.

.

.

Dulu tak ada dewan ni

Perhimpunan kat padang sekolah je

Saya selalu datang awal

Ayah hantar awal , sebab ayah nak pergi mengajar jauh sikit lepas tu

Kat Sekolah Kebangsaan Air Hitam Batu 18

Sampai awal saya mesti pergi ambik bendera malaysia dan bendera Johor dan ikat dan naikkan kat tiang bendera

IMG_5483

.

.

.

IMG_5487

.

.

.

Banguna Sultan Abu Bakar

Sekarang adalah Pejabat Daerah Muar

Menyerupai struktur dan unsur bangunan Istana Besar di Johor Bahru

IMG_5562

.

.

.

Jata Kerajaan Johor

Ada dua ekor harimau

Dengkes dan Tepok namanya ..

Tepok yang tempang

Dua ekor harimau selatan yang menjaga negeri Johor

Masih ada kesan tapak kakinya pada simen bangunan  lama di Johor

Menarik dan mistik ceritanya .. carilah ..

IMG_5568

.

.

.

MSR

Muar State railway

Perkhidmatan keretapi dari Bandar Maharani ke Parit Jawa

Dari tahun 1890 hingga 1925

IMG_5493

.

.

.

IMG_5495

.

.

.

IMG_5501

.

.

.

IMG_5500

.

.

.

Ok

Sambung nanti …

.

.

.

.

Advertisements