KEMBARA KEDAH – PERAK : KUALA LUMPUR – SUNGAI PETANI

.

.

.

.

Anak sedara Encik Abdul kawin dengan orang Sungai Petani

Majlis belah perempuan dah selesai

Kami ke Sungai Petani untuk hantar pengantin [ frasa orang Johor ] minggu lepas ke Sungai Petani

Saya ..

Kalau kerja kawinnya di ‘ out station ‘ laju je nak ikut ..

Kalau di KL dan kawasan yang sewaktu dengannya … emmm ..a.l a.s ….

Pagi-pagi selepas menyelamatkan si Huggle Monster , meredah PLUS ke Utara ..

IMG_4806

.

.

.

Cuaca amat baik !

Langit amat biru

Akhirnya berjaya juga ambik ikon Bandaraya Ipoh ini !!

IMG_4805

.

.

.

Seperti biasa ..

Singgah RNR Sungai Perak

Wajib singgah..

Suka berhenti sini ..

Banyak makanan dan benda menarik

Kat sisi ada kuih lama kegemaran saya

Orang Johor pangil kuih koya

Utara panggil putu ..

Gambaq tak daq eh ..

Cheq lupA ..

Gambaq kacang adA ..

1

.

.

.

Jom sambung lagi perjalanan ..

Jauh lagi !!

IMG_4809

.

.

.

Terowong Menora

Budak Last senyap je masa lalu terowong ..

IMG_4811

.

.

.

IMG_4813

.

.

.

IMG_4814

.

.

.

IMG_4815

.

.

.

Masa ke Johor hari tu ..

Beli bendalah ni banyak -banyak..

Tak jumpa bendalah ni kat Kelumpo ..

IMG_4820

.

.

.

IMG_4821

.

.

.

Nampak sawah padi sebelah lebuhraya masih menguning !

Yeay !!

Ada harapan dapat gambaq lawa!!

IMG_4823

.

.

.

Exit Sungai Petani

Nampak dah nama Merbok tu ..

Jeng jeng jeng …

Okehhhh ..

Tujuan pertama .. hantar perantin

Tujuan kedua .. kita akan ke satu tempat yang lebih tua daripada Borobudur dan Angkor Wat !

Pe cerita Dr Singa ..??!!

Malu aa kalau Borobudur dan Angkor Wat dah sampai .. kat situ , kat negara sendiri tak sampai-sampai kan!!!??

IMG_4828

.

.

.

Check in Hotel Casa Lagenda di Sungai Petani

Ok aa Hotelnya..

Banyak kedai menarik sekeliling hotel ..

Kedai shawl , tudung  yang berlambak warna dan pesennya ..

Kedai cendol ..

Kedai Karpet .. [ mula-mula .. sebab dah lapar .. nampak macam Kedai Karipap !! ]

IMG_4830

.

.

.

Jo ke Taman Rhu !

Dengan rombongan perantin perempuan..

IMG_4834

.

.

.

Mak Perantin ..

Kakak Perantin..

Mak Sedara Perantin ..
IMG_4837

.

.

.

Jom !!

Pang pang kompang kompang ..

IMG_4839

.

.

.

Tiga orang budak je yang ikut ke Kedah-Perak ni..

The grasshoppers dua orang tu , dan Nina

Nina yang awal-awal lagi dah chop nak ikut sebab dia tahu saya takkan pergi satu tempat je lah kalau berjalan ni ..

Dia tau mesti banyak yang saya plan..

IMG_4842

.

.

.

Kena renjis dengan air mawar dan bunga rampai

IMG_4844

.

.

.

Moga bahagia hingga ke Jannah

Myra dan Fadli

Masa Encik Abdul kawen dulu .. si Myra ni ikut hantar pengantin ke kampung perantin perempuan

Kecik lagi dia masa tu ..

Saya ingat lagi .. dia pandang tak berkedip mata ke keanggunan perantin perempuan tu masa tu ..

IMG_4846

.

.

.

Jamuan kenduri yang sedap

Saya kan .. hahhahaaaa.. agak sengal ..

Bukak tutup tong nasi .. sampai empat tutup tong nasi..

Cari nasi minyak .. atau nasik beriani..

Biasalah kan .. kenduri kawin ..

Tetiba teringat .. laaaa… kan cheq kat utarA ..

Depa kan biasA kenduri makan nasi putih …

Hahahahaaaaaa..

.

Lepas kenyang ..

Jom balik hotel !!!

Dah melengas dah pakai kebaya kimono nih ….

IMG_4871

.

.

.

Hah !!

Boleh baca jawi ??

IMG_4872

.

.

.

IMG_4875

.

.

.

Satu bangunan lama , sekarang HSBC Sungai Petani ..

Besaq pekan Sungai Petani ni..

Rasanya lebih besaq dari Alor Staq

IMG_4877

.

.

.

Jam Besar Sungai Petani

Merupakan mercu tanda yang tedapat di Sungai Petani.

Ianya di bina sekitar tahun 1943

IMG_4878

.

.

.

Ada satu cafe dekat-dekat dengan Hotel Casa Lagenda tu..

Cantik sangat cafenya

PZ Sweet Cafe

Dan selesa ..

Kerusinya pink-pink gitu ..

Ni menunya ..

2

.

.

.

Ni deko dalamannya ..

3

.

.

.

Sedap pun sedap ..

Sampaikan rasa nak makan kat sini tiap-tiap kali pergi makan ..

Tapi 6:30 petang dah tutup

Ahad pun tutup

4

.

.

.

Roti Canai Goyang ..

5

.

.

.

Kannn??!!

Cantik dekonya!!

6

.

.

.

Pen kek yang sedap..

Ada yang tambah sampai 3 x!!

7.

.

.

Ok..

Esok sambung lagi ..

Banyak nak cerita ni ..

🙂

.

.

.

.

Advertisements