YOK KE JOGJA [ 18 ] : TARIAN JAWA DI KRATON

.

.

.

.

.

Tiba-tiba nampak ramai-ramai orang di Balai Sri Manganti ni

Guide kami kata

Ada latihan tarian

Wahhh !!

Cepat-cepat kesat lens kamera!!

Dan kesat peluh

Jommmmmm!!

IMG_3344

.

.

.

Berlarian mencari port baik punya untuk menonton

IMG_3350

.

.

.

Lagu klasik Jawa

Slow aje iramanya

Slow aje gerak tarinya

IMG_3352

.

.

.

Sanggul besar itu adalah palsu ya

Jangan tertipu

Main sepit-sepit aje

IMG_3353

.

.

.

Tak pasti pulak mereka ni adalah Abdi Dalem atau tidak

Atau mungkin penari Kraton aja

IMG_3370

.

.

.

Semua berkebaya sulam dan berbatik Jogja

Batik Jogja lain coraknya daripada batik-batik Jawa yang lain

IMG_3355

.

.

.

IMG_3356

.

.

.

Itu guru tariannya

IMG_3357

.

.

.

IMG_3362

..

.

.

Para penyanyinya

IMG_3378

.

.

.

IMG_3379

.

.

.

IMG_3380

.

.

.

Lama sungguh kami duduk kat tepi balai ni

Siap bukak kasut dan bersila menonton

Walaupun hanya latihan tarian

Bukannya senang nak nengok dan duduk depan-depan gini !

IMG_3381

.

.

.

IMG_3384

.

.

.

IMG_3389

.

.

.

IMG_3392

.

.

.

IMG_3393

.

.

.

IMG_3401

.

.

.

.IMG_3407

.

.

.

IMG_3410

.

.

.

Habis je muziknya

Mereka keluar deawn

Sambil memberi tunduk hormat kat Abdi Dalem yang duduk kat situ

Masuk lak mereka ni

Tak jadik kita orang nak bangun

Sambung balik..

IMG_3422

.

.

.

IMG_3426

.

.

.

IMG_3430

.

.

.

IMG_3431

.

.

.

IMG_3436

.

.

.

IMG_3438

.

.

.

Saya sukaaa sangat!!

Dapat nengok tarian gini

Dan ngambik gambar

Tapi dah lama sangat ni wehh..

Jom balik !

IMG_3450

.

.

.

Jap

Jap

Jumpa lak mereka ni!!

Bisa bergambar Ibuk ??!

Iyaa… Bisa.. Bisa !!

IMG_3453

.

.

.

Kan !!

Ha kannn??!!

Hah kann!!??

Sib baik Akak ni ayu berbaju kurung macam dia orang!

IMG_3455

.

.

.

Kita buat tangan gini eh !!?? Dak Anash kata

Kita nak letak gini kat dada tak buleh !? Kata Dak Gadis Bunga

Tinggi sangat tu ! Bawah sikit!!

Kita buat gaya kaki crossober tau!!

Biar nampak tirus!!

IMG_3456

.

.

.

Hah hah hahhhh!!

Sebenornya nak gak dengki

Nak ambik gambar mereka berempat ni je

Tapi tak sampai ati lak..

IMG_3457

.

.

.

Ambik aaa jugak gambar mereka !!

IMG_3458

.

.

.

Hahhh !!

Ni yang geram kalau orang yang agak tinggi ambik gambar Ahkak ni!!

KaKi aku mana!!!!?

IMG_3459

.

.

.

IMG_3461.

.

.

Ok

Habis dah cerita tentang Kraton

Petang ni dah nak balik dahhh..

Alaaaa…

.

.

.

.

.

.

Advertisements