YOK KE JOGJA [ 5 ] : DATARAN TINGGI DIENG

.

.

.

.

Hari ke-2

Kami ke Dataran Tinggi Dieng

Dieng Plateau

Lumayan jauhnya !

Ikut Google Map dalam 2 jam 45 minit je

Ikut real life , lebih 3 jam jugak lah ..

Google Maps

.

.

.

Berkereta Avanza yang masih baru

Decky , pemandu dan guide kami duduk di belakang

Dak GadisBunga kata..

” Ada macam muka Zul Ariffin [ Rindu Awak 200 % ] laaaa Decky ni !!

Tu yang manjang kita orang bagi can dia duduk depan sebelah Decky tuuu….

IMG_5116

.

.

.

.

Perjalanan pergi , pembantu Decky , Pak Lilik pula yang memandu ..

Kelakor Pak Lilik ni..

Elok lah dia duduk depan dengan Budak GadisBunga tu..

Hadoii laaaa ! Manjang ketawa dan diketawakan ..

4

.

.

.

Singgah sarap dalam perjalanan ..

Rumah Makan Sumber Rejeki

Di Salaman

Sebelum itu singgah beli Wajik Week

IMG_4760

.

.

.

IMG_4761

.

.

.

Dak Anash dengan muka cuak menggodak  teh susu susu ber-teh nya

Yang di saspek menjadik punca cirit-birit-angin-kembung-gestrik nya..

Pelik sangat rasanya

Saya minum  dua teguk ..

Cirit birit hingga ke petang jugaklah …

2

.

.

.

Saya sarap ini..

Mee goreng lauk tempe + belut !

Iyaaaa !!

Belut goreng!!

Sedap !!

6

.

.

.

Saya dan Dak GadisBunga selamba je makan sambil angkat-angkat belut tu nak nak bagi kat Dak CPL tu !

Dak CPL menggelitik ke-geli-geleman .. kalau ikutkan .. memang nak bagi kaki tolak je kita orang keluar RM Sumber Rejeki tu..

Ok je rasa nya ..

Tak rasa belut punnn !!!!

5

.

.

.

” Dieng adalah kawasan vulkanik aktif dan dapat dikatakan merupakan gunung api raksasa dengan beberapa kepundan kawah. Ketinggian rata-rata adalah sekitar 2000 m di atas permukaan laut. Suhu berkisar 12—20°C di siang hari dan 6-10°C di malam hari.”

Pemandangan indah sebegini sepanjang perjalanan ke Tanah Tinggi Dieng itu ..

1

.

.

.

Nama Dieng berasal dari gabungan dua kata bahasa Kawi: “di” yang berarti “tempat” atau “gunung” dan “Hyang” yang bermakna (Dewa).

Dengan demikian, Dieng berarti daerah pegunungan tempat para dewa dan dewi bersemayam.

3

.

.

.

Akhirnya sampai ke Dieng Plateau

Dataran Tinggi Dieng ..

IMG_4764

.

.

Gambar dari kamera Dak CPL

IMG_9012

.

.

.

IMG_9019

.

.

.

Sejuk lah jugak kat sini..

Macam kat Cameron masa tengahari ..

11

.

.

.

9

.

.

.

Oleh kerana cuacanya yang sebegitu..

Maka kegiatan pertanian adalah keutamaan di sini ..

10

.

.

.

Ok

Jom explore Tanah Tinggi Dieng ini !!

Lupa lak nak tanya Decky apokobondo Purwaceng itu !

Bayaran masuk ..

Emmm ..

* Bendahari Trip sila jawap eh ! *

IMG_2471

.

.

.

Ada banyak candi di sini ..

Candi-candi Dieng merupakan mahakarya dinasti Sanjaya sebagai candi beraliran hindu tertua di Jawa pada abad ke 7 yang masih tampak gagah di dataran tinggi Dieng. Bangunannya yang berukuran kecil rata-rata 4 m persegi terlihat cantik di tengah-tengah gunung Dieng.

~ Dieng Plateau .com ~

Kita ke Kompleks Candi Arjuna dulu !!

IMG_2527

.

.

.

Best sangat

Udaranya segar dan nyaman dan sejuk!

IMG_2533

.

.

.

Candi Arjuna merupakan candi yang paling sempurna dan utuh dari ujung alas candi sampai pucuk candi yang berbentuk Padma atau sering disebut juga bunga teratai.

~ Diengplateau.com ~

Ni hah benda yang difoto oleh SuperWomen bertiga tu!!

IMG_2529

.

.

.

Di komplek candi arjuna ini terdapat 4 bangunan utama candi megah dan 1 candi pendamping.

IMG_2530

.

.

.

Di dalam candi arjuna konon terdapat air suci menggenang di dalam yoni. Konon juga air suci itu tak pernah habis meskipun di musim kemarau entah datangnya dari mana mata air suci tersebut.

~ Diengplateau.com ~

IMG_2531

.

.

.

Saya pandang dari jauh je

Rasa malas lak nak datang dekat dan menjenguk masuk ke dalam candi ..

IMG_2532

.

.

.

Saya nampak papan tanda ini

Jalannya ke belakang sikit

Lalu ladang sayuran ….

IMG_2538

.

.

.

Sebenarnya saya nampak kebun-kebun sayuran dan para petaninya lagi menarik dari Candi itu!!

IMG_2545

.

.

.

Kompleks Candi Setiaki

IMG_2566

.

.

.

IMG_2568

.

.

.

Jom patah balik ke depan sana !

IMG_2598

.

.

.

Silap jalan

Jumpa balik belah sana Candi Arjuna

IMG_2595

.

.

.

Balik ke pangkal jalan ..

Jumpa Candi Gatotkaca

IMG_2601

.

.

.

IMG_2603

.

.

.

Candi Gatotkaca yang terletak lebih tinggi dari kawasan candi lain membuat orang-orang betah untuk duduk-duduk maupun menikmati indahnya panorama Dataran Tinggi Dieng.

~ Diengplateau.com ~

IMG_2604.

.

.

Apa ntah yang dia tak puas hati dengan gambar Candi Gatotkaca dia tu ntah….

IMG_2611

.

.

.

IMG_9154

.

.

.

Masuk waktu Zohor

Bersahut-sahutan azan

Dan juga pengumuman tentang kematian seorang penduduk kampung

IMG_2608

.

.

.

IMG_2607.

.

.

Ok

Sambung lagi nanti tentang Dieng ..

.

.

.

.

Advertisements