YOK KE JOGJA [ 3 ] : CANDI PRAMBANAN

.

.

.

.

Seterusnya ..

Kami ke Prambanan

Tak jauh pun dari Bandara Adisucipto itu ..

Juga dipanggil Candi Loro Jonggrang

.

‘ Sekarani ‘ tu rupa-rupanya nama khas ..

Ingatkan ‘ sekarangni ‘ ..

.

.

Tajuk koran semasa kami di Jogja

PR

.

.

.

[ Ada cerita sedih geram marah di sebalik tiket ini.. rasa malas lak nak cerita sebab ada rasa sedih marah geram !! ]

IMG_2336

.

.

.

” Kompleks candi Hindu terbesar di Indonesia yang dibangun pada abad ke-9 masehi. Candi ini dipersembahkan untuk Trimurti, tiga dewa utama Hindu yaitu Brahma sebagai dewa pencipta, Wishnu sebagai dewa pemelihara, dan Siwa sebagai dewa pemusnah ”

.

Pada 27 Mei 2006 gempa bumi dengan kekuatan 5,9 pada skala Richter menghantam daerah Bantul dan sekitarnya. Gempa ini menyebabkan kerusakan hebat terhadap banyak bangunan dan kematian pada penduduk sekitar.

IMG_2339-tile

.

.

.

Beasr taman wisata ini!

Terjelir lidah kepanasan dan kepenatan!!

IMG_2344

.

.

.

IMG_2345

.

.

.

Kompleks candi Prambanan terdiri dari:

  1. 3 Candi Trimurti: candi Siwa, Wisnu, dan Brahma
  2. 3 Candi Wahana: candi Nandi, Garuda, dan Angsa
  3. 2 Candi Apit: terletak antara barisan candi-candi Trimurti dan candi-candi Wahana di sisi utara dan selatan
  4. 4 Candi Kelir: terletak di 4 penjuru mata angin tepat di balik pintu masuk halaman dalam atau zona inti
  5. 4 Candi Patok: terletak di 4 sudut halaman dalam atau zona inti
  6. 224 Candi Perwara: tersusun dalam 4 barisan konsentris dengan jumlah candi dari barisan terdalam hingga terluar: 44, 52, 60, dan 68

Maka terdapat total 240 candi di kompleks Prambanan.

IMG_2347

.

.

.

Salah satu candi terindah di Asia Tenggara.

IMG_2346

.

.

.

Candi ini adalah termasuk Situs Warisan Dunia UNESCO

Nombor 642

IMG_2349

.

.

.

Gambar yang ‘ Anassangattt ‘

[ Merujuk kepada Dak Anash ]

IMG_2351

.

.

.

IMG_2354

.

.

.

Banyak lagi bongkah-bongkah batu yang masih bersepah

IMG_2358

.

.

.

Ngeh ngeh ngehhhh !!!!!

IMG_2360

.

.

.

IMG_2362

.

.

.

Sepatutnya ada 224 candi-candi kecil di belah luar ni..

Banyak yang dah runtuh , tinggal tapaknya aje

IMG_2363

.

.

.

Baru selesai upacara perasmian pembukaan Candi Siwa untuk orang ramai sebelum kami datang tu

Patutlah ramai sangat umat masa tu kat sana !

IMG_2365

.

.

.

IMG_2366

.

.

.

IMG_2367

.

.

.

Ramai budak-budak rombongan sekolah

IMG_2369

.

.

.

Ni rombongan mak cik Kiah ..

IMG_2370

.

.

.

IMG_2371

.

.

.

Tapi rasanya kan..

Masa tahun 2012 dulu, masa saya datang sini

Elok ja boleh masuk dalam Candi yang ni ..

Entahlah..

Entah-entah salah candi …

IMG_2375

.

.

.

IMG_2376

.

.

.

Lubang di mulut naga / menatang tu untuk saliran air hujan

IMG_2377

.

.

.

IMG_2378

.

.

.

Antara relief binatang-binatang

222

.

.

.

Kebanyakan relief Hindu akan ber’pose’ gitu

Badan ada lengkuknya

Kaki separuh terangkat gitu ..

IMG_2387

.

.

.

Rasa nak nyanyi lagu Tenda Biru lagi..

IMG_2388

.

.

.

IMG_2389

.

.

.

IMG_2392

.

.

.

IMG_2393

.

.

.

IMG_2394

.

.

.

Prambanan berada di bawah laluan kapalterbang

Baaanyak sangat kapalterbang yang lalu kat atas kepala kami masa ni..!

IMG_2396

.

.

.

IMG_2397

.

.

.

IMG_2398

.

.

.

IMG_2399

.

.

.

Kami terjumpa Pak Slamet

Salah seorang penjaga di situ

Dia mencadangkan masuk jugak ke dalam candi Siwa/ Shiva tu

Tengok patung Loro Jongrang

Ini ceritanya ..

The Legend of the Slender Virgin
After her father King Boko was defeated in battle, the Javanese princess Loro Jonggrang reluctantly agreed to marry his victor Prince Bandung, but only if he built a temple with 1000 statues before sunrise. With the help of spirits, Bandung had completed 999, when the princess lit a fire to the east of the temple. Fooled into thinking it was dawn, roosters in the neighboring village crowed and the spirits fled — and a furious Prince Bandung changed her into stone, the last and most beautiful of the statues.

IMG_2402

.

.

.

‘ Usah di-foto-foto-in saya !! ‘

Pak Slamet kata ..

IMG_2403

.

.

.

Maka ..

Mereka pun naik..

Saya ..?

Saya dah pernah naik dulu ..

Malas lak rasanya kali ni..

IMG_2404

.

.

.

Budak-budak sini suka sangat kalau jumpa bule

Mesti nak mintak nak ambik gambar ..

Sampaikan ada bule yang lari tak nak bergambar , sebab dah penat bergambar

IMG_2407

.

.

.

IMG_2408

.

.

.

IMG_2409

.

.

.

Ops !!

Kapalterbang lalu lagi !!

Lion Air

IMG_2411

.

.

.

IMG_2412

.

.

.

Sorang lagi bule yang dapat ditangkap!

IMG_2418

.

.

.

Hai Pak Slamet !

[ yang bila tau kami dari Malaysia .. spontan berkata ‘ Oh ya !!!  Upin Ipin !! ‘

IMG_2419

.

.

.

Seorang perempuan bule yang diambik gambar dan mengambik gambar mereka .

Grup yang ni siap ada satu buku nota soalan-soalan yang nak ditanyakan pada bule-bule…

IMG_2422

.

.

.

Satu lagi kapal terbang!!

IMG_2424

.

.

.

IMG_2425

.

.

.

Speda angin = basikal

Speda motor = motor

Motor =

Mobil = kereta

IMG_2431

.

.

.

Menapak balik ke pangkal jalan ..

Jauh jugak !!

IMG_2436

.

.

.

Dapat Teh Botol sejuk ..

Dapat !?

Beli aaa !!!

IMG_2437

.

.

.

Ada jugak satu gambar saya di Prambanan !

Dalam kamera Dak Jujie

1

.

.

.

Next ..

Sambung pasal Bapak Roro Jongrang pulak ya..

.

.

.

.

Advertisements