YOK KE JOGJA [ 2 ] : CANDI SAMBISARI : CANDI SARI

.

.

.

.

Dari Bandara , Decky terus bawak kami menjelajah

Siapa Decky .. ?

Kami ambik khidmat Decky untuk Trip Yok Ke Jogja ini ..

Nanti saya cerita

Gambar bersepah sana sini … later-later cerita..

.

Kami ke Candi Sambisari

Tak masuk dalam itineri , tapi mengapa tidak  kan ..?

Candi ni dekat je dengan Bandara Adisucipto tu ..

IMG_2306

.

.

.

IMG_2308

.

.

.

Pasti nya lah mencoret kalau dah ada buku pelawat tu kannn ….

IMG_2307

.

.

.

Pernah hilang kerna ditimbus enapan debu lahar Merapi

IMG_2311

.

.

.

IMG_2312.

.

.

 ” Candi Sambisari adalah candi Hindu (Siwa) yang berada kira-kira 12 km di sebelah timur kota Yogyakarta ke arah kota Solo atau kira-kira 4 km sebelum kompleks Candi Prambanan. Candi ini dibangun pada abad ke-9 pada masa pemerintahan raja Rakai Garung pada zaman Kerajaan Mataram Kuno. ”

~ Wikipedia ~

IMG_2273

.

.

.

Pelik sikit candi ni sebab terletak di bawah

6.5 meter bawah permukaan tanah

Mungkin kerna bertahun-tahun dilitupi debu Merapi

IMG_2276

.

.

.

* Lambai tangan *

Yok turun !

Udah-udah lah tu ngambik gambar Ai !!

IMG_2277

.

.

.

Ada banyak struktur lingga

Apa lingga ?

Cari la sendiri ..

IMG_2278

.

.

.

” Dengan dikelilingi oleh pagar batu dengan ukuran 50 m x 48 m, kompleks ini mempunyai candi utama didampingi oleh tiga candi perwara (pendamping). ”

~ Wikipedia ~

IMG_2279

.

.

.

IMG_2280

.

.

.

Tetiba nak nyanyi …

‘ Tak sengaja lewat depan rumah mu ..

Ku melihat ada tenda biru .. ”

IMG_2281

.

.

.

Dalam kamera sendiri tak ada gambar sendiri

Dalam kamera sendiri ada banyak gambar orang lain

Tunggu orang lain bagi gambar sendiri , ntah bila ntah dapatnya …

Letaklah gambar orang lain banyak-banyak dalam blog sendiri..

# managambarakusial !!   hahahhaaaaaaa!!

IMG_2283

.

.

.

Anash dengan momen ‘ anassangattttt ‘

Sesiapa yang biasa baca blog Anash mesti biasa nengok gambar yang ‘ anassangatttt ‘ tu ..

Dia suka membokehkan objek .. dan mengcaptionkannya .. dengan kata-kata semangat, nasihat …

IMG_2285

.

.

.

” Pada bagian luar dinding bangunan utama terdapat relung yang berisi patung Durga Mahisasuramardini (di sebelah utara), patung Ganesha (sebelah timur), patung Agastya (sebelah selatan), dan di sebelah barat terdapat dua patung dewa penjaga pintu: Mahakala dan Nandiswara ”

~ Wikipedia ~.

IMG_2288

.

.

.

IMG_2292

.

.

.

Tu patung cendana..

IMG_2291

.

.

.

Di sini bermulanya kerentungan / keirengan kami di Jogja

Sampai ada yang balik opis kena panggil ‘ Adik Muniandy Maniam ‘ !!

IMG_2294

.

.

.

Inilah padahnya suruh orang ambikkan gambar kita !!

Aku ingat dia tunjuk-tunjuk suruh ke sana sikit !!

Rupa-rupanya itu kerja dia !!

# CPL

IMG_2296

.

.

.

Tu lah pedajalnya ..

Dak CPL

IMG_2298

.

.

.

Musim kemarau kat Jogja sekarang ni ..

IMG_2297

.

.

.

IMG_2304

.

.

.

Banyak pohon jati ditanam di sekitar Jogja

IMG_2316

.

.

.

IMG_2315

.

.

.

Cepat-cepat masuk kereta Decky dan bukak ekon dan jalan lagi …

Ke Candi Sari ..

IMG_2317

.

.

.

IMG_2320

.

.

.

” Candi ini dibangun pada sekitar abad ke-8 dan ke-9 pada saat zaman Kerajaan Mataram Kuno dengan bentuk yang sangat indah. ”

~ Wikipedia ~

IMG_2328

.

.

.

” Pada bagian atas candi ini terdapat 9 buah stupa seperti yang nampak pada stupa di Candi Borobudur, dan tersusun dalam 3 deretan sejajar.”

~ Wikipedia ~

IMG_2319

.

.

.

IMG_2322

.

.

.

” Beberapa ruangan bertingkat dua berada persis di bawah masing-masing stupa, dan diperkirakan dipakai untuk tempat meditasi bagi para pendeta Buddha (bhiksu) pada zaman dahulunya ”

~ Wikipedia ~

IMG_2323

.

.

.

” Jom masuk !! ”

Kata mereka ..

IMG_2324

.

.

.

Wahhh !!

Ada entiti aaa !!

IMG_2325

.

.

.

Dak CPL kata

Kosong kat dalam tu

Sejuk tapi

Sebab ada lubang pengaliran udara ..

IMG_2326

.

.

.

Okeh ..

Sambung lagi nanti ..

.

.

.

.

Advertisements