MENCARI JANDO PULANG : RESTORAN WARISAN , KAMPUNG BUDAYA TERACHI

.

.

.

.

Selalunya saya makan untuk berjalan

Kali ini .. saya nak berjalan untuk makan

Saya nak mencari Jando yang Pulang

Saya ke mana …?

Mari lah lekas kita mencari Lebuhraya LEKAS ..

Exit PLUS di Kajang .. Cari dan masuk LEKAS

Keluar LEKAS di Senawang .. cari jalan ke Kualo Pilah

Kalau nak rasa jalan konar baring , nanti ambik sempang ke Bukit Putuih ..

Tu ha Bukit Putuih nya …

IMG_1091

.

.

.

Akan lalu atas ini..

Jambatan ke-2 tertinggi di Malaysia

48 meter tingginya

IMG_1088

.

.

.

Merentas kawasan Hutan Sinpan Gunung Angsi

IMG_1089.

.

.

Sampai di sempang ke Seri Menanti ..

Restorannya dokek belah kiri jalan

Betul-betul depan sempang

Ada papan tanda ‘ Kampung Budaya Terachi ‘ dan ‘ Restoran Warisan ‘

Apa ??!

How come ahkak tak pernah dengar pasal Kampung Budaya ni ..?

Mari makan dan menyiasat ..

IMG_1086

.

.

.

Jom ..

Dah sampai di Restoren Warisan , Terachi

Besar restorennya

Ini pandangan dari tepi bendang

IMG_1063

.

.

.

Ambik port yang menghadap bendang

Masa ni bendang tak ada padi ..

Penuh air

Kurang cantik ..

Kalau tengah menghijau , menguning .. pehhh ….

IMG_1071

.

.

.

Sejuk je restorennya

Ada aliran air dari atas bumbung mengalir turun untuk menyejukkan suasana

Bunyi macam tengah hujan lebat ..

IMG_1069

.

.

.

Jom ambik port kat tepi anjung ..

IMG_1048

.

.

.

Jom nengok menu ..

Cari Jando Pulang ..

Cari daging masak lomak cili api

IMG_1050

.

.

.

Den nampak pulak kotam telur masin!

Den pun odar..

Seddap ya amat!!!!!

Gambar ?

Nan ado .. seperti biaso ..

Den lupo ..

Hah !!

Ambik nombor telipon tu.. Telipon dulu kalau nak datang ramai-ramai .. Tanya dulu lauk yang di idam di dalam hati tu ada ke tidak ..

Karang kempunan ..

IMG_1049.

.

.

Gambar Air Jando Pulang pun nan ado

Lupo …

 

Kenapa Jando Pulang ?

Berdasarkan cara pembuatannya ..

Kelapo mudo .. di keruk isinya .. diletak dalam satu bekas lain

Air nya.. dikeluarkan .. pun diletakkan dalam satu bekas lain ..

Air kelapo  mudo tu kemudiannya dicampurkan dengan gula enau

Apa?

Gula enau ? Apokobondo gula enau tu ..?

Gula kabung rupo-ruponya …

Air kelapo mudo + gula enau dimasukkan semula ke dalam kelapo mudo tadi ..

Isi kelapo muda pula dicampurkan denga buah enau ..

Buah kabung tu laa..

Dan isi kelapo mudo + buah kabung juga dimasukkan balik ke dalam kelapo mudo itu tadi

Proses keluar masuk dan masukkan balik ni ibarat suami isteri yang dah menjando mendudo ber taut kembali .. rujuk kembali..

Itu lah sobabnya dipanggil Jando Pulang ..

Sedap Air Jando Pulang ni ..

Sepatutnya diminum dalam kelapo mudo tu .. bukannya dalam gelas.. kalau nak keasliannya …

IMG_1078

.

.

.

IMG_1079

.

.

.

Ado Tempoyak Daun Kayu

Saya tak suka makan tempoyak .. boleh lah makan ..

Saya bukan pesen yang ‘ eii.. Ai tak makan itik/belut/landak/tempoyak/cencalok/budu/etc ‘

Saya pesen ‘ meh sini saya nak try ‘

IMG_1075

.

.

.

Pertama kali dengar pasal Bongai

Jap nak gugel ..

Boleh rujuk di sini ..

IMG_1072

.

.

.

Kalau ikut di situ .. setiap malam minggu dan cuti am

Saya lupa pulak nak bertanya masih ada kah atau tidak persembahan Bongai dan Cak Lempung tu..

Almaklumlah ..

Kekenyangan Ketam Masak Telur Masin…

Nasihat ahkak ..

Kalau nak datang sini  untuk makan tengahari .. datang awal .. sebab lauk spesialnya cepat habis ..

Spesial seperti ketam , daging salai , ayam salai ..

Kami dapat makan .. sebab awal .. pukul 11 lebih ..

Time nak tapau .. ‘ ketam dah habis lah kak .. daging , ayam salai pun habis .. tinggal keli je … ‘

IMG_1080

.

.

.

Lepas makan jom nengok-nengok bendang keliling restoran ..

IMG_1066

.

.

.

IMG_1062.

.

.

Oh ya ..

Pasal Perkampungan Budaya Terachi tu ..

Tinggal bangunan nan itu sahaja nampaknya ..

Dah tak beroperasi lagi rasanya Perkampungan Budaya ni..

Tinggal part Restoran Warisan sahaja ..

Sesiapa ada sebarang pencerahan tentang ini .. ?

IMG_1082

.

.

.

Jom balik ..

Banyak gerai-gerai gini tepi jalan..

Banyak jual itiak salai..

Den nak boli itiak salai , tapi den tak reti masak itiak salai masak lomak ..

Den nengok je lah itiak salai tu ..

Banyak jugak den nampak tapak megalithik sepanjang perjalanan balik , tapi bila den kata ‘ tuuu.. tu haa !! ‘ orang sobolah den buat dek je .. dan meneruskan perjalanan seperti tiada didengari di telinga beliau …

 

IMG_1087

.

.

.

Kesimpulannya ..

Sodap masakan kat sini ..

img_3957 (1)

.

.

.

img_3962

.

.

.

.

 

 

 

 

Advertisements