MUZIUM NEGARA : IT’S ALIVE !!!!! : MUZIUM ETNOLOGI DUNIA MELAYU

.

.

.

.

Satu hari Ahad ..

Saya bosan

Saya kata

‘ Jom pergi Muzium Negara !! ‘

Berdesup berlari pergi salin baju Geng Suka Muzium saya!

1

.

.

.

Akhirnya ..

Galeri yang dah lama tutup ni dah bukak akhirnya !

Ni yang belah atas , belah kanan ..

Pak Cik Hassan ni ada bagi 3 keping Poskad Hari Pertama Hari Kemerdekaan untuk pameran

3

.

.

.

4

.

.

.

Galeri yang baru dibuka semula ni adalah berkenaan Kemerdekaan tanah air kita

5

.

.

.

6

.

.

.

Ada satu sudut tayangan video di hujung galeri

Pasal kemerdekaan

Rahim Razali dan tiga orang cucu bercerita pasal kemerdekaan

Geng Suka Muzium duduk dan nengok sampai habis tayangannya!

Visualnya ok , cuma part audio nya fail ..

Tak dengar sangat ! Paham sebab baca sarikata Inggerisnya

Mungkin sebab tak nak bising sangat dalam Muzium ..?

Mungkin kalau ada ‘ head fon ‘ untuk penonton lagi ok ..

7

.

.

.

Ada satu kemudahan baru sekarang di Muzium Negara sebenarnya

MyMuseum.my

Best !!

Canggih !!

8

.

.

.

Sila ‘ download ‘ QR Reader siap-siap kat rumah ..

Sampai sini ..

Scan kod

Depa akan hantar maklumat tentang artifak yang kita nengok tu

Saya tak ada QR Reader masa tu

Saya guna SMS

Saya cari Manusia Perak

Tak ada

Dah balik kampung

Dah dipulangkan ke Galeri Arkeologi Lenggong Kota Tampan , Lenggong

9

.

.

.

Dah belek-belek kamera sebelum pergi …

Letak balik ..

Rasa tak nak ambik gambar .. Rasa nak nengok artifak dengan aman tanpa kamera ..

Hah !! Hambik kau !!

Nyesal !!

Ada macam-macam di perkarangan Muzium !!!!!

Akan ada persembahan daripada suku kaum Mah Meri !

Dan macam-macam lagi !!

10

.

.

.

Dah lama saya nak dapat gambar dan bergambar dengan penari Jo’oh yang berTopeng Bojos ini!!

[ padan muka padan muka padan muka aku lain kali bawak je kamera tu ke mana mana !! ]

11

.

.

.

Perintah Boss Kecik .

‘ Ambik gambar saya dengan cannon tu ! ‘

12

.

.

.

Perintah lagi

‘ Ambik gambar saya buat love ! ‘

13

.

.

.

Geng Suka Muzium masuk juga Muzium Entomologi Dunia Melayu

Yang ni kat belah luar Muzium Negara tu

14

.

.

.

Best kat dalam ni !

Sejuk

Ada bau muzium ..

Ada macam-macam tentang dunia Melayu !

15

.

.

.

16

.

.

.

Jomk bersila atas tikar mengkuang sambil main congkak !

17

.

.

.

Ada papan congkak kat rumah

Pesen yang boleh lipat dua .. maka senang nak simpan ..

Tinggal separuh je sekarang ..

Separuh lagi wallahuaklam kat mana entah ..

Guli .. ada ..

Ada sorok kat satu tempat rahsia yang saya sendiri dah lupa kat mana ..

Takut SiBudakLast masuk mulut masa tu .. Masa tu dia kecik lagi ..

18

.

.

.

Serius saya suka Wayang Kulit ni

[ Kalau dia tak bahasa Kelantan lah !! ]

19

.

.

.

Wak Jawa Dogol ada !

Botak buncit tu!!

20

.

.

.

21

.

.

.

Wayang Kulit Jawa

Ramayana , Sita Dewi

22

.

.

.

24

.

.

.

Caping ?

Tau caping tu apa?

Caping ni dipakaikan pada kanak-kanak..

Dalam 3 tiga tahun gitu umurnya ..

Pakaikan kat depan ‘ anu ‘

Biasanya kat Pantai Timur

25

.

.

.

26

.

.

.

.

27

.

.

.

Kalau emas puau tu ..

Mau empat lima ribu tu !!

28

.

.

.

Saya SUKA Zapin !!

29

.

.

.

30

.

.

.

Topeng dalam persembahan Mek Mulung

Serius ..

Saya baru pertama kali dengar pasal Mek Mulung ni !

31

.

.

.

32

.

.

.

33.

.

Okeh ..

Tu je wa nak cerita ..

.

.

.

.

 

Advertisements