NGGOWO JIWO MARENG PULAU JOWO * [ 2 ] LUMPUR SIDOARJO

 

.

.

.

.

Yang kat atas tu ..*

Maknanya ..

* Membawa Jiwa Ke Pulau Jawa

Terjemahan dari ihsan sahabat Jawa saya Encik YB  🙂

[ Tenkiu YB ! ]

[ Meminjam kata-kata Anash Coco-nutz sebenarnya tu.. ]

.

.

.

.

 

LuSi

Lumpur Sidoarjo

Lumpur Lapindo

Di Sidoarjo

Gunung berapi lumpur terbesar di dunia !

IMG_8210

 

.

.

.

It is the biggest mud volcano in the world; responsibility for it was credited to the blowout of a natural gas well drilled by PT Lapindo Brantas, although some scientists and company officials contend it was caused by a distant earthquake.

Kopipes Wikipedia

IMG_8198

 

.

.

.

Di Kecamatan Porong

Di luar Kota Surabaya

Kami berhenti di sini semasa dalam perjalanan ke Bromo.

1

 

.

.

.

Di belah kiri jalan akan kelihatan tembok tinggi ini

Dalam 14 m tinggi

Untuk menahan lumpur itu daripada turun ke kampung berdekatan dan jalanraya

Setiap tahun satu meter ditambah

IMG_8201

 

.

.

.

Pandangan ke depan ..IMG_8194

 

.

.

.

Pandangan ke belakang …

IMG_8193

 

.

.

.

IMG_8196

 

.

.

.

Sampai sahaja ke atas tembok

Terpegun kami!!

Melaut !!!

Seluas mata memandang lautan lumpurnya !!!!!

IMG_8114

 

.

.

.

Nampak tak semburan gas panas tu!!?

Tu !! Yang asap putih tu !

Dekat belah atas sikit dari tulisan dotcomtu !!

Di situlah bermulanya semburan lumpur panas ini!

IMG_8116

 

.

.

.

Yang ini.

Sungai lumpur yang mengalir di tengah-tengah lumpur yang dah keras tu ..

IMG_8117

 

.

.

.

!4 buah kilang yang memberi perkerjaan kepada 17 kampung-kampung sekitarnya tenggelam

IMG_8118

 

.

.

.

Nampak dari kejauhan Gunung Penanggunan

Sedang tidur!

Tahu tak ?!

Ada 127 buah gunung berapi hidup di Indonesia !!??!!

IMG_8123

 

.

.

.

Kami dihampiri oleh dua orang penduduk tempatan yang bawak ojek

Offer untuk keliling lautan lumpur

Boleh sampai sampai ke semburan lumpur panas tu

Dalam 10 minit sampai

20 000 Rupiah sorang

Congak-congak ..

Why not kan!!??

Tak pernah baca lagi sesiapa yang sampai ke hujung sana lagi ..

2

 

.

.

.

Saya bonceng Susanti

3

 

.

.

.

Ada jalan elok keliling tembok lautan Lumpur Lapindo ni..

Nak masuk ada bayaran lagi. …

Alaaa.. dalam 5000 Rupiah sorang rasanya ..

IMG_8129

 

.

.

.

Sampai lah ke penghujung tambak..

4

 

.

.

.

Ada kawasan yang lumpurnya masih lembik lagi.

5

 

.

.

.

6

 

.

.

.

Melaut !

[ yang senget ]

7

 

.

.

.

8

 

.

.

.

Beria-ia Susanti bercerita tentang kejadian letusan lumpr dan akibatnya kepada kampung sekitarnya.

17 buah kampung musnah

1400 hektar tenggelam

Ada yang dah dapat pampasan , tak penuh tapi

Ada yang tak dapat-dapat lagi sampai sekarang

Ada penduduk yang duduk di luar kawasan lumpur dah dapat pampasan penuh

Kebanyakan mereka berpindah tanpa apa-apa pertolongan , pampasan , hilang tempat perlindungan dan perkerjaan

Macam Susanti .. dia menyara hidup sekeluarga dengan membawa ojek sebegini

9

.

.

.

Sebenarnya ,..

Tempat punca lumpur itu mencurah keluar ada kat hujung sana nunnn ..

Nampak tak yang ada se-coet hitam kat ufuk tu..

Tu lah tempat berasap punca keluar lumpur ni

IMG_8132

 

.

.

.

Setelah di power zoommmm …

Sebenarnya boleh jalan sampai sana nak nengok punca mud volcano ni

Tapi macam jauhhh je ..

Dan matahari terik atas kepala.

Kensel aaa ..

Puas Susanti dok ajak saya ke sana..

Nggak mau laahh.. Takut jerlus !

IMG_8130

.

.

.

Saya ada baca..

Ada kajian dibuat , untuk mempelbagaikan kegunaan lumpur ni..

Buat pasu ..

IMG_8133

 

.

.

.

Berdebub berlubang bila saya baling batu!

Masih lembik lagi !

10

 

.

.

.

Yang berlubang kat atas tu kat sebelah sana sungai lumpur ni

Sungai ni dari punca mud volcano ni yang kat sana tu

Deras airnya!!

Membawa lumpur , minyak mentah

Bau semacam .. Belerang kot ?!

Yang saya dengar , sungai lumpur ni akan di alirkan ke Sungai Porong

Sekarang dah bising-bising pulak pasal lumpur ni dah mencemar dan mengubah mukabentuk dan hidupan Sungai Porong

11

.

.

.

Jauh jugak kami naik motor hari tu!

Dari belah sini tambak sampai kat hujung pokok belah kiri tambak kat belah sana tu!

12

 

.

.

.

Susanti bawak kami ke Monumen Kuning ni..

Dari 2006 sampai sekarang masih tak berhenti mengalir lumpurnya !

13

 

.

.

.

14

 

.

.

.

Tak ketahuan pulak dalam skala apa tanda ukur ni

Tanya kat Susanti .. Ntah hapa dia jawab .. Tak paham .. Pekat nho Jawa nya!

15

 

.

.

.

16

.

.

.

Saya tanya sedang korek apa tu..

Susanti ada jawab ..

Saya tak berapa dengar ..

Ya lah .. Nak belens badan atas motor lagi , nak fokus kamera lagi .. manalah nak dengar !!

17

 

.

.

.

Tengah tinggikan lagi tambak lumpur

18

 

.

.

.

Beli Buk ..Vi Che De ini tentang bencana lumpur ini Buk..

Ini untuk tabungan mereka yang sakit , susah akibat bencana ini..

Saya tak beli

Tapi saya bagi extra sikit duit masa bayar naik ojek Susanti tu ..

19

 

.

.

.

Batuan Lapindo

Boleh buat batu cincin katanya..

IMG_8139

 

.

.

.

Pencari-pencari rejeki pembawa wisatawan menaiki ojek menunggu di tepi tambak

20

 

.

.

.

IMG_8212

 

.

.

.

Ha !!

Berani kao ambik gambar duduk gini kat atas landasan keretapi kat Malaysia!!??

IMG_8207

 

.

.

.

 

Ok Sekian cerita saya tentang Lusi

Lumpur Sidoarjo

Ketemu lagi ..

.

.

.

.

Pasca Nota :

Peta perjalanan menaiki ojek kami..

Bila nengok kat Gugel map semakin terpana melihat keluasan lautan lumpur ni !!

21

 

.

.

.

.

 

 

 

Advertisements