PULAU KETAM : SEMUA KENDERAAN BERMOTOR ADALAH DILARANG !

.

.

.

.

Kerana banyaknya ketam di pulau ini..

Maka ia bernama Pulau Ketam …

Mula diduduki seawal tahun 1880

IMG_3619

.

.

.

IMG_3629

.

.

.

Kami sampai di Jeti Pulau Ketam

IMG_3617

.

.

.

Kalau nak sewa basikal ..

Kat sini pun dah ada

IMG_3613

.

.

.

Kalau nak makan..

Banyak restoren

Tak Ha Lam Alip Lam lah tapi ..

‘ Remember Me ‘ Restaurant

Menjadi ‘ Ingat Ku ‘ … !!

IMG_3623

.

.

.

Hotel dan homestay ada baaanyak!!

Gugel je lah …

Kalau kami ni.. dekat je rumah .. boleh balik hari ..

Tapi kalau nak rasa suasana duduk di pulau.. rumah atas tiang …  boleh aje..

[ Makan susah lah sikit tapi ]

IMG_3622

.

.

.

Pernah ‘ cycle with love ‘ ?

IMG_3615

.

.

.

Ada pasar ..

Kami sampai dah agak tengahari..

Tak jumpa lak ikan-ikan udang-udang ketam-ketam segar gitu…

Dah habis kot!!

IMG_3624

.

 

.

.

.

Rasanya ni hotel yang paling besar

Paling dekat dengan jeti..

IMG_3630

.

.

.

‘ Jom cari basikal Jan !! ‘

Dak Wak Jan ni dah sebati nho dengan basikal

Rasa pelik lak nengok dia kalau tak ada basikal kat sebelah dia !!

IMG_3631

.

.

.

Basikal biasa.. RM 5 seharian

IMG_3632

.

.

.

Yang ada tempat boncengan ekstra ..Rm 8

IMG_3636

.

.

.

Yang hitam kat tengah tu .. motor berbateri..

IMG_3637

.

.

.

Ada yang luar biasa sikit …

Rm 10

Hah !!

Pernah nengok basikal ada 3 tempat duduk !!??

Of koz telah di ‘ aim ‘ oleh Dak Wak Jan kerana warnanya !!

IMG_3638

.

.

.

Hanya basikal dan motor berbateri aja yang boleh digunakan di Pulau Ketam ni..

IMG_3625

.

.

.

Saya ..

Saya dah dekat doploh tahun tak ngayuh basikal

Hari tu dengan gigihnya ambik basikal kuning…

Berpeluh jantan betina jugaklah berpusing satu [ eh.. tak lah sampai satu pulau .. ] separuh pun tak sampai !!

20140115-000557gambar oleh Wak Jan

.

.

.

20140115-000537

juga oleh Wak jan

.

 

.

.

.

Titiannya tak lah lebar sangat..

Seriau jugak bila berselisih..

Sebab..

Kalau jatuh..

Pasti berdebub ke dalam selut .. paya kat bawah tu..

20140115-000511.

.

.

Ini gambar fevret saya

Basikal Merah Jambu Wak Jan..

20140115-000605.

.

.

.

Advertisements